zondag 18 februari 2024

Kijktip: Madame Web

Afgelopen donderdag ging ik kijken naar Madame Web, de zoveelste toevoeging aan het Spider-man universe van Sony.

En ik ga hem hier bespreken, deels omdat ik het écht een leuke film vond (spoiler alvast) en deels omdat ik wat tegengewicht wil geven aan al de afbraakrecensies die de ronde doen op tinternet...

Maar voor ik aan de bespreking begin, moeten er wel nog 2 dingetjes uit mijn systeem: 

1) ik vind Spider-man één van de minst interessante en daarnaast ook meest irritante superhelden die er zijn. De films met Tobey Maguire heb ik nog in de cinema gezien (jong en onbezonnen als ik was), maar veel plezier beleefde ik er niet aan. De films met Andrew Garfield heb ik denk ik niet gezien en als dat wel zo was, herinner ik er mij niets meer van. De nieuwere films met Tom Holland heb ik wél gezien maar enkel toen ze verschenen op de streamingdiensten - ik ging er geen geld aan geven in de cinema... En ja, ik heb ook de twee Spiderverse-animatiefilms gezien en die waren ça va maar toch niet waw.

Erger werd het nog met de uitbreiding van de wereld van Spider-man: de twee Venomfilms vond ik gewoon verschrikkelijk (ja, ik heb ze gezien en vraag me ook af waarom) en over Morbius gaan we zwijgen, want wat was dat zeg...

Om maar te zeggen dat ik niet meteen zat te springen voor nog een uitbreiding op deze wereld.

2) Dakota Johnson is nooit op mijn radar geweest als serieuze of te volgen actrice, vooral dan omdat ze haar grootste bekendheid haalt uit die 3 miserabele Fifty shades-films - geen enkele van gezien maar ik wéét gewoon dat die slecht zijn - en ik zag haar ook nog aan het werk in How to be single. Niet meteen de beste adelbrieven kan je zeggen... En voor je gaat steigeren: ook haar tegenspeler in de Fifty shades films, Jamie Dornan, heeft het voor mij verkorven. Ik kan die gewoon niet meer zien als acteur.

Madame Web zat bovendien totaal niet in mijn vizier tot ik op de site van Cinema Albert zag dat hij bij de te verwachten films stond en ik de trailer aanklikte - en toen wou ik de film meteen zien.

Tja, superheldenfilms met een vrouwelijk hoofdpersonage hebben bij mij sowieso een streepje voor (hoewel de kwaliteit van de eerste Wonder Woman film sindsdien niet meer geëvenaard werd jammer genoeg) en ik wil die altijd een kans geven. En ze vallen over het algemeen véél beter mee dan je zou moeten geloven als je de recensies gaat lezen...

Cassie Webb (Dakota Johnson) is ambulancier in New York en na een bijna-dood-ervaring kan ze ineens de toekomst zien. Dat heeft alles te maken met haar moeder die toen ze zwanger was van Cassie, met alle geweld naar Peru moest trekken op zoek naar een zeldzame spin die wonderen zou kunnen doen voor de geneeskunde. En daar kwam ze dus aan haar einde doordat ze bedrogen werd door Ezekiel Sims die de slechterik in deze film zal worden. Cassies moeder wordt nog net op tijd gered door de spinnenmensen van Peru om te bevallen van haar dochter, maar alle hulp voor moeder komt jammer genoeg te laat. Tijdens de bevalling werd ze wel gebeten door de wonderspin die ze zocht en zo komt Cassie dus aan haar kracht.

En vandaag (da's dus begin 21e eeuw) is Sims een steenrijke eikel die in zijn dromen steeds 3 vrouwen ziet die hem zullen vermoorden. Vrouwen die nu nog tieners zijn. En hij gaat naar hen op zoek.

Vanzelfsprekend zal Cassie dit in een visioen zien en ze wil deze meisjes beschermen.

Er komt veel kritiek over het feit dat de tieners gespeeld worden door actrices die deze periode in hun leven al een tijdje voorbij zijn, maar mij stoorde dit niet meteen (in How to have sex had ik het bijvoorbeeld moeilijker want één van de actrices die een tiener moest voorstellen zag er zéker 30 uit en dat haalde me telkens uit de film als ze in beeld kwam). En uit vervolgfilmoogpunt is dat ook niet slecht: je kan deze actrices meteen gaan gebruiken om ze wat ouder te laten spelen want da's gewoon hun leeftijd...

Dat Cassies ambulancecollega gespeeld werd door Adam Scott (Ben uit Parks & Rec - soft spot voor deze man) vond ik een geslaagde keuze. Dat hij niet kan wachten om "oom Ben" te worden voor zijn ongeboren neefje doet natuurlijk een belletje rinkelen.

Dakota Johnson doet het behoorlijk als Cassie en ik moet zeggen dat ik haar in het verleden misschien onderschat heb. Maar 't is nu niet alsof ik ineens al haar vorige films ga beginnen opzoeken...

Anyway, ik heb mij geamuseerd met deze film en wil echt over de kleine foutjes - zo ziet Cassie verschillende keren de dingen dubbel: eerst in een visioen en dan in het echt en dat wordt op den duur een beetje vervelend én is de sponsor van de film overduidelijk Pepsi want die drank en reclame duikt te pas en ten onpas op - heen kijken want hiervoor trok ik naar de cinema: 2 uur vertier en zin in meer.

En dat heb ik gekregen: ik wil meer zien van de figuur Cassie Web en haar trio spinnenmeisjes. Het einde van de film hint naar een vervolg maar ik vrees dat ze door alle negatieve kritiek (onverdiend!) bij Sony misschien de boeken toe doen voor Madame Web - niet dat hen dat tegenhield bij Venom want daar komt potdorie dit jaar nog een derde film van aan...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten