zaterdag 4 februari 2023

Prijzenseizoen: Ensors

Vanavond worden in Oostende de Ensors uitgereikt, de Vlaamse film- en tv-prijzen.

Jammer genoeg is dit niet zoals vorig jaar ook online te volgen - op tv is al helemaal een utopie - ik zal dus netjes de sociale media en dergelijke moeten afwachten om te weten wie er uiteindelijk zal winnen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb en hier volgen dan mijn suggesties om de beeldjes te verdelen:

Ik begin met de genomineerden voor Beste film die ik zal bespreken van wat ik het minste vond naar de beste.

Van de vijf genomineerden heb ik er drie gezien en hoewel ik in de mogelijkheid was om daar nog een vierde van te bekijken omdat hij nog steeds in de bioscopen draait, heb ik daar vriendelijk voor bedankt. Sorry mensen, maar aan Zillion ga ik geen geld en tijd verspillen. Die discotheek en alles wat er rond gebeurde interesseerden mij al niet toen hij nog open was, ik ga dan ook geen 2.5 uur gaan zitten kijken naar de verheerlijking van machogedrag en vrouwonvriendelijk gedoe want daar heb ik de fut niet voor. Goed voor hen dat ze deze week al de boxoffice award gekregen hebben, maar meer moet dat van mij niet zijn...

Ook Rebel heb ik niet gezien en dat is omdat de films van Adil en Bilall meer op mijn zenuwen werken dan wat anders en ik verwacht hier niet anders... Als die ooit op dvd beschikbaar is in de bib, zal ik hem wel eens meenemen maar ik beloof niet om hem uit te kijken.

De drie andere genomineerde films heb ik wel gezien en daar valt een duidelijke ranking te bespeuren:

H4Z4RD - Jonas Govaerts

Valt hier eigenlijk iets zinnigs over te zeggen? De hoofdrol geven aan een DJ (Dimitri Vegas) was zowat de domste beslissing ooit. Als het was om Ryan - the robot - Gosling na te doen in Drive, is het voor een stuk gelukt want Dimitri heeft maar één gezichtsuitdrukking: lege doos. Wat Jeroen Perceval daarnaast doet met zijn personage is ronduit irritant en je wil die gast gewoon op zijn gezicht slaan - wat dan ook frequent gebeurt in de film. En ja, 't is wel flitsend gefilmd en ik heb mij niet echt verveeld (wat ook al een prestatie is), maar dit is echt geen film die zelfs maar moet genomineerd worden voor awards - buiten dan de Razzies.

Nowhere - Peter Monsaert

Hier had ik eigenlijk niet veel van verwacht, maar het verhaal van een aan lager wal geraakte man (Koen De Bouw) die in het zwart op een bouwwerf werkt en daar een weggelopen jongen aantreft, wist mij wel te raken. 't Is een kleine film met sterke acteerprestaties, de moeite om eens te bekijken.

Close - Lucas Dhont

Deze zag ik op het filmfestival en als Close niet wint boven de andere films, weet ik het ook niet meer. Prijzen worden links en rechts naar het hoofd van regisseur Lucas Dhont gegooid, overal ter wereld. Het zou dan ook maar logisch zijn dat de film in eigen land ook het beeldje voor Beste film wint.

Zelf heb ik mijn bedenkingen bij de film en hoe verder ik van de kijkervaring afsta, hoe meer ik er dingen aan ontdek die mij storen, maar objectief gezien is dit uit de lijst van vijf genomineerden wel de beste film en moet hij gewoon winnen anders is deze prijsuitreiking enkel maar een farce - zeker als het Zillion wordt...

Ook aan tv-series wordt gedacht en hier heb ik vier van de vijf genomineerden gezien:

Geldwolven valt hier af want dat is enkel nog maar op Streamz te zien en die dingen mogen van mij geen prijzen krijgen want ik kan ze niet zien.

Billie vs Benjamin was gewoon slecht, je kan het niet anders benoemen. Dit had slechts 6 afleveringen maar ik kon het gewoon niet opbrengen om deze serie uit te kijken. Rommel, echt.

De drie overige reeksen (Chantal, Nonkels en Roomies) kregen allemaal een plekje in mijn thuiskijkoverzicht van 2022 en vond ik dus allemaal het bekijken waard. 
 
Mijn favoriet is Roomies, gewoon omdat het een vernieuwend stukje storytelling was, maar Nonkels en Chantal hebben mij zeker evenveel plezier gebracht dus als het een van die twee wordt, zal ik er niet rouwig om zijn.

Nu is het afwachten wat de jury van de Ensors beslist vanavond.
Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten