zondag 29 oktober 2017

Star Trek : dark passions, book one - Susan Wright


Pocket books, 2001
232 p.
Niet vertaald

In 2002 ging ik voor de eerste keer op reis naar New York en aangezien boeken voor mij meer waard zijn als souvenir dan andere prullen, bracht ik van die reis Star Trek : dark passions book one en two mee.

De enige Star Trek serie die op dat moment nog op tv liep, was Star Trek : Enterprise, een serie die zich vóór de avonturen van Kirk en co afspeelde en waar ik nul affiniteit mee had.

Met de dames die op de cover van het eerste boek van Dark passions staan, had ik dat dan weer wél. Je ziet hier drie personages uit The next generation (Deanna Troi, links), Deep Space Nine (Kira Nerys, midden) en Voyager (Seven of Nine/Annika Hansen, rechts). En aan de outfit van Kira te zien, speelt het gebeuren zich af in het Mirror Universe, waarin de personages zich laten leiden door hun meest duistere en donkere verlangens.

Ik wil wel al meteen meegeven: wie nog nooit een Star Trek aflevering gezien heeft of niet weet hoe het Mirror Universe in elkaar zit, gaat zich in dit boek steendood vervelen en ook verloren lopen.

Het verhaal van Dark Passions is er eentje van politieke intriges (en ja, ik moet daar normaal gezien niet van weten, maar giet er een SF-sausje over en ik sta te trappelen om het te lezen...), waarin Kira een complot smeedt om de nieuwe Overseer in het Klingon-Cardassian rijk te worden zodat ze vooral zichzelf kan verrijken en nog meer macht naar zich toe kan trekken. Deanna Troi, de intendant van Betazed, kan Kira niet rieken of zien en wil haar laten vermoorden. De ideale persoon voor die job is Seven, spion en huurmoordenaar van de Obsidian Order.

Seven zal tot de privésfeer van Kira moeten zien door te dringen om haar te kunnen vermoorden en daarvoor moet ze zich laten zien in haar natuurlijke vorm: die van een Aardse vrouw. Seven groeide namelijk op op Cardassia Prime en werd als kind chirurgisch veranderd om op hen te lijken.

En dat ziet er dus zo uit.
Ze worstelt dan ook met haar oorspronkelijke gedaante, die haar compleet vreemd is, en de missie wordt daardoor nog moeilijker dan voorzien. Maar het lukt haar om tot bij Kira te komen en die is serieus door haar geïntrigeerd.

Wie nu zou denken dat het vrouwen boven is in dit boek, moet ik teleurstellen. Er gaat ver evenveel papier naar Worf (leider van de Klingons) en Enabran Tain (leider van de Obsidian Order van Cardassia en mentor van Seven) als naar de drie bovengenoemde vrouwen en dat stoorde mij soms. Het boek werd duidelijk verkeerd in de markt gezet: vrouwen staan niet 100% centraal in dit boek en de "dark passions" zijn ook ver te zoeken. Je moet maar geloven dat Kira door Seven gecharmeerd wordt (het enige passionele tussen die twee is een zedige kus op de allerlaatste bladzijde - spoiler!) en voor de rest is het ook maar magertjes met passie en consoorten...

Blijkbaar las ik dit boek al eens in 2002, net nadat ik het gekocht had, maar ik herinnerde er mij niets meer van en ik vermoed zelfs dat ik het toen niet eens heb uitgelezen, want er zat nog een bladwijzer op ongeveer 3/4 van het boek. Het kreeg toen wonderwel 4 sterren van mij op Goodreads.

Ik nam het nog eens ter hand omdat ik wel zin had in wat Star Trek leesvoer, zeker nu er een nieuwe reeks op Netflix loopt: Star Trek discovery. En het werd een feestje van herkenning: de personages, de werelden, de terminologie... het kwam gewoon allemaal terug.

Vandaag kreeg Star Trek : dark passions, book one van mij nog 3 sterren, wat behoorlijk is. Zeker voor een boek dat de gemiddelde fanfiction van de dag van vandaag niet meer overstijgt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten