zondag 2 september 2018

Augustus favorites


Ik heb heel wat favorieten deze maand, maar de grootste en belangrijkste is toch wel een nieuwe kat in mijn leven: op 13 augustus werd ik het baasje van de kleine Egon die ondertussen al een grote plek in mijn hart heeft ingenomen.

Terug zo'n klein warm spinnend lijfje in de buurt hebben doet wat met een mens... Hij is hier nu ver 3 weken en het is alsof het altijd al zo geweest is. Hij volgt mij overal, als ik een kamer verlaat komt hij achter mij aan gehuppeld en wanneer ik tv kijk, is hij altijd in de buurt: tegen mij geleund, op de schoot of op de rugleuning van de zetel met toch nog fysiek contact. Deze grijze schaduw hoort gewoon bij mij.

De eerste dag was wel een beetje moeilijk, hij wou eerst niet uit de draagmand komen en heeft daarna de rest van de dag onder de kast gezeten.

Die bange blik in zijn ogen, ik sidder er nog van.
Gelukkig was het op dag 2 al wat beter en daarna ging het alleen maar in stijgende lijn.

Zo is het nu elke avond. Lekker warm.
Ik had ook verlof vanaf 11 augustus en dat betekent uitstapjes maken (niet de eerste week met Egon, toen moest hij nog wennen) en een absolute must elk jaar is Ikea.

En zo heb ik eindelijk mijn eigenste leesplekje in huis kunnen maken:

Yep, da's die zetel die zowat elke Booktuber in huis heeft, maar hij zit héél goed en is zalig om in te lezen. Wat ik de afgelopen weken dan ook geregeld gedaan heb. Dat Egon dan gezellig op de rugleuning komt liggen, is mooi meegenomen.

Van lezen gesproken: begin augustus was er de booktubeathon, waar ik dit jaar gewillig aan meedeed en (bijna) alle uitdagingen haalde.

Daarnaast werd het grootste gedeelte van mijn tijd ingenomen door het lezen van het ene Stephen King boek na het andere, maar daar sprak ik al over in mijn wrap up.

Maar ik las niet alleen King, ik bekeek ook drie verfilmingen van zijn werk, met gemengde resultaten.

En daar schreef ik hier al over.

Ik ging slechts 1 keer naar de bioscoop in augustus, er was echt weinig dat ik in de zalen wou zien de afgelopen maand. Hotel Artemis werd bekeken omdat het de eerste film in 5 jaar was waarin Jodie Foster te zien was, maar echt indruk maken op mij deed hij niet. Zoals je hier kan lezen.

Ook op mijn eigen scherm zag ik leuke dingen (en ja 't is een waslijst, maar ik had ook 3 weken verlof):

AMC zond in juni-juli het derde seizoen van Hap & Leonard uit, maar ik kwam er pas in augustus aan toe om de afleveringen te bekijken. The two-bear mambo was zes afleveringen lang weer puur genieten.



De BBC zond Picnic at Hanging Rock uit, een miniserie naar het iconische Australische boek met in de hoofdrol niemand minder dan Natalie Dormer uit Game of Thrones. Een aanrader die binnenkort hier op dvd verschijnt.



Op Netflix deed ik ook mijn best. Orange is the new black dropte het hele zesde seizoen eind juli, maar ik kwam er pas aan toe in augustus om het merendeel te bekijken.

Er was heel wat kritiek op het nieuwe seizoen, maar ik was blij dat ze een andere weg waren ingeslagen en heb met hernieuwd plezier (dat ik daar al anderhalf seizoen kwijt was) zitten kijken.



Ook The 100 had zijn laatste afleveringen van het vijfde seizoen en hoewel ik ook daar mijn drive wat kwijt was na het vierde seizoen, was het nu weer raak. En dat einde! Ik ben nu al benieuwd naar het zesde seizoen...



Van een heel ander kaliber is de sitcom Brooklyn Nine-Nine, waarvan ik de eerste 2 seizoenen uitkeek in augustus (ik was al vroeger met seizoen 1 begonnen). Deze serie over een politiebureau in New York is gewoon hilarisch, zonder op de zenuwen te werken. En dat is een hele prestatie.



Ik was lyrisch over de Frans-Belgische horrorfilm Grave. En dat kan je hier lezen.

Last but not least bekeek ik een tweedelige miniserie die ik al afgelopen kerst had opgenomen: The red tent. Dit is de verfilming van het gelijknamige boek dat vijf sterren kreeg toen ik het las in 2000. Maar ik was al heel wat over de inhoud vergeten, dus liet ik mij verrassen.

The red tent is het verhaal van Dina, enige dochter van de bijbelse Jacob en zus van Jozef (die met zijn veelkleurige mantel). De gebeurtenissen uit het leven van Jacob komen aan bod, maar hier wordt vooral het verhaal van de vrouwen uit zijn stam verteld en dan vooral zijn dochter. Kan ik alleen maar toejuichen.

Het is wel een heel brave verfilming geworden, zonder al te spectaculaire dingen, maar ik heb de drie uur met plezier uitgekeken. Een toppertje.



Zat ik dan de hele tijd van mijn verlof binnen? Nee hoor, absoluut niet. Ik deed een paar uitstapjes (Ikea was er al eentje van) zodat ik toch wat zonlicht te zien kreeg.

Zo bezocht ik de nieuwe bibliotheek van Aalst, Utopia, en was er zeer van onder de indruk. Veel licht, houten kasten en bijpassend meubilair. Zó hoort een bibliotheek te zijn, i.p.v. dat donker hol dat de Krook in Gent is...

De stripafdeling met ook uitleenbare bordspelen!
De voorlaatste dag van augustus was het richting Antwerpen te doen waar ik de tentoonstelling Michaelina, de leading lady van de barok bezocht. Ik was nog nooit in het MAS geweest (schandalig, ik weet het) en het is een indrukwekkend gebouw, zoveel is zeker.

Ja, ik ben ook op het dak geweest :)
De tentoonstelling was kort maar interessant en ik heb nu nog steeds spijt dat ik die brochure van 8€ niet gekocht heb met meer uitleg over haar leven. Damn.

Wie de tentoonstelling nog wil zien, is er aan voor de moeite, ze liep tot 2 september. Maar je kan altijd nog de Canvas Curiosa over haar lezen op de website van Canvas.

En een favorietenbericht is niet compleet zonder een book haul. Dat is deze maand niet anders:

Ja, opnieuw Karin Slaughter, deze keer 2 boeken die ik vond in de rommelwinkel Boekenvoordeel op de Langemunt in Gent. 6.99€ per boek, dat kan een mens toch niet laten liggen?

Je moet eens proberen een foto te nemen met een kat in huis...
Ik schafte mij online 2 Engelse boeken aan. Nevernight kwam er omdat ik het bijhorende eerste deel bij Godsgrave wou hebben. En wonder boven wonder, dat laatste ben ik nu aan het lezen!

Miss Pettigrew lives for a day is een uitgave van Persephone Books, een Engelse uitgeverij die vooral vergeten vrouwelijke auteurs wil uitgeven. Het boek werd een aantal jaar geleden verfilmd (niet gezien), maar moet natuurlijk eerst gelezen worden.

Het was nog niet genoeg dat ik allemaal Kingboeken las in augustus, ik moest er ook nog eentje kopen... De bazaar van boze dromen kwam enkele jaren geleden uit, maar had ik nog niet in huis. Ik kocht het in Sint-Niklaas (zie je wel dat ik buiten kwam tijdens mijn verlof?).

De bundeling van de eerste twee Maddaddam-boeken van Margaret Atwood kocht ik bij De Slegte in Antwerpen. Die staken al langer mijn ogen uit en nu heb ik ze dus.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten