woensdag 19 september 2018

Godsgrave - Jay Kristoff


Harper Voyager, 2017
469 p.
Vertaald als: Godsgraf (verschijnt 8 januari 2019)

Vooraleer ik aan de bespreking begin, toch even dit: Godsgrave is het tweede deel in de Nevernighttrilogie, waarvan ik deel 1 in mei las.

Omdat ik had gelezen dat deel drie al eind dit jaar zou uitkomen in het Engels en deel twee pas na nieuwjaar in het Nederlands zou verschijnen, schafte ik mij de Engelse versie aan. En wat blijkt nu? Deel drie wordt gewoon uitgesteld naar het najaar van 2019!! Dat vernam ik dus halverwege dit boek en mijn zin om verder te lezen was toch 5 minuutjes over. Ik versta al de redenen die Jay Kristoff op zijn website opgeeft, maar als fan van de trilogie blijf je toch eventjes op je honger zitten. Pfff...

Godsgrave dan.

Na de gebeurtenissen in Nimmernacht is Mia nog steeds uit op wraak. Consul Scaeva en kardinaal Duomo staan nog op haar to do lijstje en ze verzint een uitgebreid plan om die twee te vermoorden. Daarvoor laat ze zich gevangen nemen en als slaaf verkopen.

Het grote idee was om in het gladiatii collegium van Leonides terecht te komen, maar het lot beslist er anders over en ze wordt gekocht door Leona, de dochter van Leonides, die aan haar vader wil bewijzen dat ze als vrouw ook een collegium kan leiden en kampioenen kan produceren.

Gladiatii is een verkapte naam voor gladiatoren en hoewel Mia serieus haar mannetje kan staan in een gevecht, heeft ze nog heel wat te leren vooraleer ze een arena in kan. En wat voor arena: tijdens de periode van Truelight (waarin alledrie de zonnen aan de hemel staan en Mia weinig met haar talent om schaduwen te manipuleren kan doen) wordt een groots opgezet schouwspel georganiseerd waarin de ultieme overwinnende gladiatus haar/zijn vrijheid terugkrijgt. Maar nog beter: Scaeva en Duomo zijn degenen die die vrijheid schenken, van dichtbij, dus dan kan Mia hen zonder veel problemen vermoorden.

Natuurlijk komen er nog enkele obstakels op haar weg, maar Mia zal uiteindelijk aan het grote gevecht kunnen deelnemen. En wat een fantasie heeft die Kristoff zeg! De gevechten zijn groots opgezette spektakels waarbij de gladiatii beroemde veldslagen uit het verleden moeten doen heropleven. Bloed en ingewanden druipen daarbij van de pagina's en eerlijk? Ik zat met volle teugen te genieten.

Godsgrave was terug een schot in de roos en het bericht dat ik nu nog een jaar op deel drie moet wachten, kwam serieus ongelegen: ik wil gewoon weten hoe het verder gaat! Zeker na die cliffhanger van jewelste...

Vier sterren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten