zondag 30 september 2018

September wrap-up


Hoe goed mijn lezen ging in augustus, zo slecht ging het in september...

Ik denk dat ik mij een beetje overdaan heb in de zomer, zodat er nu geen zin meer was om te lezen.

Helemaal geen zin? Ik las toch iets: 3 boeken (waaronder een kinderboek) en 5 strips. Twee daarvan kregen van mij 4 sterren, maar er is deze keer geen boek van de maand.

Wat ik las in september:

Godsgrave - Jay Kristoff

Mijn bespreking kan je hier lezen.

De vier sterren voor dit boek werden toch licht overschaduwd door het door mij verguisde nieuws dat de release van het derde boek in de trilogie met een jaar werd uitgesteld tot september 2019.

Wegwezen (Het leven van een loser, 12) - Jeff Kinney 

De Fontein Jeugd, 2018
223 p.
Vertaald uit het Engels: The getaway

Dit boek heb je in een uurtje uit en ja, er zitten grappige dingen in, maar het is vooral een opeenstapeling van clichés.

Drie sterren, en ik weet niet of ik me nog aan het dertiende boek ga wagen...

Zolang er leven is - Hendrik Groen

Meulenhoff, 2016
374 p.

Dit tweede dagboek "geschreven" door Hendrik Groen kon mij veel minder bekoren dan het eerste. Over dit laatste deed ik slechts 1 weekend om het uit te krijgen. Het tweede boek werd hier uitgesmeerd over twee lange weken... Ok, er was een leesmoeheid van mijn kant, maar dit tweede boek - hoewel acceptabel - kon niet tippen aan het eerste.

Drie sterren.

Wat de strips betreft:

Krijger op rust (Mooie zomers, 4) - Zidrou en Jordi Lafebre

Dargaud Benelux, 2018
50 p.
Vertaald uit het Frans: Le repos du guerrier

We volgen de familie Faldérault bij hun vierde zomervakantie, deze keer in 1980. Ze hebben in het zuiden van Frankrijk een huis gekocht, maar dat blijkt er bij aankomst helemaal niet te staan. Naar algoede gewoonte maken ze er toch maar het beste van. Een leuke zomerstrip.

Vier sterren. Het volgende nummer wordt een kerstalbum, ik kijk er al naar uit.

De verboden vrucht - Liv Strömquist

Soul food comics, 2018
144 p.
Vertaald uit het Zweeds: Kunskapens frukt

Uitgeverij Soul food comics weet mij meestal wel te verrassen met hun uitgaves en ik dacht dat dit er eentje zou worden die helemaal naar de top van mijn striplijst voor 2018 zou gekatapulteerd worden.

Jammer genoeg was dit niet zo. Het uitgangspunt is nochtans spek voor mijn bek: in deze strip wordt de geschiedenis van het vrouwelijke geslachtsdeel uit de doeken gedaan, of eerder hoe vrouwen in de loop van de geschiedenis van vereerde halfgodinnen naar de zwakste schakels in de maatschappij evolueerden. En 't is allemaal de schuld van de mannen, natuurlijk.

Maar dit kan je amper een strip noemen, gewoon al door de hoeveelheid aan tekst die er instaat en de weinige tekeningen. 't Is dan nog niet eens zo boeiend verteld/vertaald en ik heb er amper iets van onthouden. Jammer.

Drie sterren.

Alles wat ik las in september.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten