woensdag 6 maart 2024

Februari favorites

Februari bleek naast een korte maand ook een kalme maand met niet al te veel uitstapjes of vermoeiende dingen. En toch zat ik 3 keer in de cinema:

Perfect days was zowat een perfecte film en hij mag van mij de Oscar voor beste buitenlandse film krijgen dit weekend - maar 't zal wel The zone of interest worden, WOII-minded als ze daar zijn bij de Academy...

Madame Web kreeg zijn eigen bespreking op mijn blog omdat ik wat tegengewicht wou geven aan al de negativiteit die ze rond deze film gecreëerd hebben. Hij was écht niet zo slecht hoor...

En op de voorlaatste dag van de maand zag ik Dune: part two nadat ik enkele dagen ervoor part one nog eens bekeek. Is het omdat ik momenteel ver nergens nog enthousiasme voor kan opbrengen of was hij gewoon niet zo goed als de eerste? Ik weet het niet, maar ik heb met enig plezier deel 1 herbekeken en zat met een mèh-gevoel in de cinema bij de tweede...

Thuis bekeek ik How to have sex, een film die hoge ogen gooide op het afgelopen filmfestival in Gent maar die ik toen niet gezien heb.

En ja hoor, 't is een goeie, dit verhaal van een 16-jarig meisje dat met vriendinnen op vakantie naar Ibiza trekt en toegeeft aan de seksdrang van die plek zelfs al is ze er niet klaar voor... Een belangrijke film die conversaties op gang kan brengen. Bovendien schitterend geacteerd door Mia McKenna-Bruce die voor haar vertolking op 18 februari de BAFTA voor beste nieuwkomer kreeg. Verdiend.

Ik bekeek ook nog enkele series. Zo vloog ik door 3 seizoenen van Call the midwife (seizoen 4-6, elk bestaand uit 8 afleveringen en een kerstspecial) en ik ben nog steeds aan het kijken, het zevende seizoen is al voor over de helft verslonden.

Op VRTCanvas en na de eerste aflevering op VRTmax - want de hele reeks stond er meteen volledig op - bekeek ik Totally completely fine.

Deze Australische serie draait rond Vivian die het huis van haar grootvader erft en eens daar aangekomen moet merken dat hij mensen probeerde te behoeden om van de klif naast het huis te springen. De compleet verknipte Vivian moet deze job overnemen.
Een zwaar thema, maar het wordt op een luchtige en respectvolle manier behandeld. Een aanrader.

En tot slot gooide ik mij in het onbekende: de podcast Mosselen om half twee heeft elk jaar zijn film- en tv-overzicht van wat (in dit geval) Xander De Rycke, Alex Agnew, Fokke van der Meulen en Andries Beckers hun favorieten van het afgelopen jaar noemen. En daar werd Blue eye samurai vernoemd, een Netflixanimatieserie over een blauwogige samoerai die wraak zoekt op de "witte duivels" die in Japan voor zijn conceptie gezorgd hebben.

Zijn? Nope, samoerai Mizu is een vrouw die zich als man verkleedt voor haar wraakactie. Vooral dat laatste gaf voor mij de doorslag om te beginnen kijken, ook al is animatie voor volwassenen niet meteen mijn ding. Maar dit? He-le-maal mijn ding.

Er werd ook nog eens stevig gequizd in februari:

Stevig? Jawel want we werden de overwinnaars van de avond. Het zusje zat in een ander team en zij werden tweede, het was een ware nek-aan-nekrace die avond want er stond wat op het spel...

Op 1 februari kwamen we samen met de leesgroep en werd Ik ben, ik ben, ik ben van Maggie O'Farrell besproken.

Ik las het boek in het Engels.
Maar daar heb ik al in mijn wrap-up over geschreven (helemaal onderaan).

Als laatste volgt dan nog mijn - deze keer bescheiden - book haul:

Ik zag Emerald Fennell bezig in 3 seizoenen van Call the midwife als nurse Patsy Mount, ze heeft ondertussen ook een Oscar op de plank staan voor het scenario van Promising young woman (dat ze ook regisseerde) en in december kwam haar nieuwe film (regie én scenario) Saltburn op Prime uit - en blijkbaar schreef ze ook al wat boeken. Ik was geïntrigeerd genoeg om er eentje van in huis te halen. Afgaand op haar filmscenario's heeft ze nogal een bizar kronkelende geest en dat zou in Monsters niet anders zijn - ik kan al niet wachten...

Bij Sisi van Karen Duve had ik een kleine inzinking toen ik het boek in de winkel zag: de Nederlandse vertaling kost maar liefst 29.95€! Dat is veel voor een boek, hoe je het ook wil bekijken. Gelukkig is het originele Duits ook een optie voor mij en dus haalde ik die in huis voor 9.45€. Zelfde verhaal voor minder dan 1/3 van de prijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten