dinsdag 28 juni 2022

Lessen in chemie - Bonnie Garmus

 
Boekerij, 2022
382 p.
Vertaald uit het Engels: Lessons in chemistry


Elizabeth Zott is een briljante wetenschapper maar ze is ook een vrouw in de jaren '60 in Amerika en dat gaat niet echt samen...

Niemand ziet haar voor vol aan tot ze de al even briljante Calvin Evans ontmoet, een jonge Nobelprijswinnaar die haar weet te waarderen voor haar verstand en die haar niet als een mooi poppetje ziet dat enkel goed is om koffie te halen...

Het boek start eigenlijk enkele jaren na deze ontmoeting wanneer Elizabeth een alleenstaande moeder is die dringend een nieuwe job nodig heeft. En die vindt ze als presentatrice van het kookprogramma Supper at six dat ze al gauw omtovert tot een chemieshow waarin ze vrouwen een duwtje in de rug wil geven tot zelfredzaamheid.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik eerst dacht dat dit een soort van chicklit ging zijn - niets mis mee, soms kan dat goed meevallen - door vooral de cover en de eerste hoofdstukken waarin we nogal zeemzoeterig de ontmoeting en eerste romantische stappen van Elizabeth en Calvin te lezen krijgen.

Maar gelukkig is dit boek zoveel meer: het is eigenlijk een feministische roman waarbij we een vrouw zien vechten tegen zowat alles wat haar in de weg komt te staan om zich ten volle te kunnen ontwikkelen. En dat is en was heel wat. Dat maakt dat het hier en daar misschien wat prekerig overkomt, maar onthou dan gewoon dat dit een realiteit is en was waar heel wat vrouwen mee te maken krijgen. Een beetje preken mag dan wel.

Dit las ook nog eens als een trein (ik las het op 1 weekend uit) en ik heb er mij ongelooflijk mee geamuseerd. Elizabeth is het hoofdpersonage, maar het is vooral haar dochtertje Madeline dat mag schitteren op de pagina's en ja, er is ook een serieus grote rol voor een hond weggelegd - had ik dat op voorhand geweten, het boek was zelfs niet open gegaan - waarbij we dingen door zijn ogen te zien krijgen. En dat kan raar klinken, maar past helemaal in het verhaal.

Op de binnenflap achteraan staat dat het boek al aangekocht is om er een serie van te maken en dat zie ik helemaal. Het boek is zo filmisch geschreven dat ze er ver geen werk aan zullen hebben om er een scenario voor te schrijven.

Graag gelezen dus, maar toch "slechts" 3.5 sterren. Wat niet zal verhinderen dat dit hoog in mijn eindejaarsboekenlijstje zal eindigen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten