zondag 19 juni 2022

Kijktip: La panthère des neiges

Ik ging kijken naar La panthère des neiges, bij ons in de cinema te zien als The velvet queen.

Een natuurdocumentaire en ik blijf dat eigenlijk raar vinden om die in de cinema te zien...

Natuurlijk ligt dat laatste compleet aan mezelf, maar ik bekijk docu's over beestjes nu eenmaal graag vanuit mijn zetel thuis.

Dit is in se de zoektocht van twee Franse mannen die in het Himalayagebergte op de loer liggen om de sneeuwpanter op camera te krijgen: Vincent Munier is een gerenommeerde wildfotograaf die reisreportageschrijver Sylvain Tesson zo gek kreeg om met hem in de Himalaya te gaan liggen wachten tot ze het legendarische beest te zien kregen.

Het eerste deel van de film is het duo dat rondtrekt in de bergketen waarbij we schitterende landschappen en mooie dierenbeelden te zien krijgen. Maar geen sneeuwpanter. De magie van de documentaire wordt op een bepaald moment zelfs doorbroken. Je zou namelijk denken dat de twee moederziel alleen de bergen intrekken, maar het blijkt dat dat met een cameraploeg was. Had ik kunnen weten, want de mannen zijn eigenlijk constant in beeld - je zou het zelfs eerder een documentaire over hen beiden kunnen noemen. En hier moet ik ook Marie Amiguet vermelden, die naast Vincent Munier de regisseur is en de mooie plaatjes geschoten heeft en mee de bergen in trok.

Wat ook opvalt, is de voortdurende voice-over van Tesson die zo lyrisch mogelijk hun zoektocht en ervaring in de bergen beschrijft. Dat had van mij niet gehoeven - of toch niet zo constant. Mensen gewoon laten genieten van de beelden mag soms ook eens (en ja, de muziek is van Nick Cave maar als complete muziekonverschillige deed dit mij dus niks).

Dit is een langzame documentaire, met prachtige beelden van de Himalaya en de dieren die daar leven. Met een shout-out voor de pallaskat - de wilde katachtige die er constant uitziet alsof ze het leven meer dan beu is en alles supervermoeiend vindt.

Deze dus (beeld uit de film).
En natuurlijk stuiten de heren op het einde van de film op hun yeti, het zou anders maar onnozel zijn om een film te maken waar de zoektocht op niets uitdraait...

Ik weet niet hoe lang deze nog zal spelen in de bioscopen (hij kwam al uit op 30 maart), maar deze natuurdocumentaire is zeker de moeite waard.

Nu moet ik alleen nog het boek gaan lezen dat Sylvain Tesson erover geschreven heeft. Gelukkig staat dat al in mijn boekenkast...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten