maandag 3 december 2018

November wrap-up


November was een goede leesmaand: ik las twee lijvige boeken (516 en 445 pagina's), drie potige graphic novels, drie dunne romans en nog een strip.

De quotering voor al dit moois varieerde van 3 tot 4.5 sterren, wat een succes kan genoemd worden.

En ik kan er een boek van de maand uit halen:

The master and Margarita - Mikhail Bulgakov

Ondertussen al een klassieker uit de Russische literatuur, mocht dit boek ook bij mij op een hoog schavotje gaan staan. Zoals ik al zei: dit wordt zeker nog herlezen!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

De rest van de gelezen boeken werden allemaal besproken op mijn blog - ik was ijverig in november. In volgorde van 4 naar 3.5 sterren:

Red sister - Mark Lawrence

Vier sterren, mijn bespreking kan je hier lezen.

Het doorboorde hart - Amélie Nothomb

Vier sterren, mijn bespreking kan je hier lezen.

Tegenwoordig heet iedereen Sorry - Bart Moeyaert

Vier sterren, mijn bespreking kan je hier lezen.

Notendop - Ian McEwan

3.5 sterren, mijn bespreking kan je hier lezen.

De beste strip die ik in november las, kreeg ook een bespreking op mijn blog:

Kinderland - Mawil

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En dan wil ik nog iets zeggen over de twee andere graphic novels die ik las:

Een zus - Bastien Vivès
Zie mij - Bastien Vivès

Casterman, 2017
212 p.
Vertaald uit het Frans: Une Soeur

Casterman, 2018
204 p.
Vertaald uit het Frans: Le chemisier

Tweemaal Bastien Vivès, tweemaal een beleving om te lezen.

In Een zus trekt een familie voor de jaarlijkse vakantie naar zee. Onderweg vernemen ze het nieuws dat een goede vriendin haar baby verloren heeft bij een miskraam. Deze vriendin zal later met haar 16-jarige dochter de familie vervoegen.

Maar het verhaal gaat eigenlijk over oudste zoon Anthony, die gevoelens voor de 16-jarige Hélène ontwikkelt. En die gaat daar op in... We zien hen optrekken met de plaatselijke jeugd en Anthony beleeft de meest verwarrende zomer van zijn leven.

Vier sterren voor dit fijne meesterwerk.

Zie mij is van een ander kaliber: Sophie is een onopvallende studente die een beetje lijdt onder die non-aandacht.

Wanneer ze op een avond bij het babysitten wordt ondergespuwd door het kind van dienst, krijgt ze een zijden bloes van de dame des huizes te leen om naar huis te gaan.

Die bloes verandert haar leven... Opeens zien mannen haar staan, krijgt ze aandacht met hopen en haar seksuele ontwaking zet zich in gang. De bloes zal haar lichaam niet meer verlaten, hoe vuil en smerig die ook wordt, want die heeft haar leven veranderd.

Nog steeds een fijn meesterwerk, maar toch iets minder pakkend dan Een zus voor mij. 3.5 sterren dus.

Alles wat ik las in november.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten