woensdag 22 november 2017

Twee superheldenfilms voor de prijs van één...


Letterlijk, want ik had nog een vrijkaart voor Siniscoop in Sint-Niklaas waardoor ik slechts één keer moest betalen.

De afgelopen weken kwamen twee superheldenfilms in de zalen: Thor: Ragnarok (25/10) en Justice League (15/11).

Thor werd op 11 november bezocht, Justice League de 20ste.

Toen ik voor het eerst de trailer zag van Thor: Ragnarok kon mijn plezier niet op. Dit leek een heel leuke actiefilm te worden met de nodige onnozele humor die ik wel zou kunnen smaken. En hij stelde niet teleur.

Thor bevindt zich in het begin van de film in de netten van een demon uit de onderwereld die dreigt Asgard te gaan vernietigen. Meteen al één van de hoogtepunten uit de film.

Even later worden Thor en Loki bij hun vader Odin geroepen omdat die zijn einde voelt naderen. Hij verklapt meteen ook een familiegeheim: ze hebben nog een zus, Hela (Cate Blanchett), die gevangen zat maar nu Odin gaat sterven terug vrij zal komen. De eerste beelden van Hela in de trailer deden mij ook al meteen naar de film verlangen. Hela zag er zo heerlijk slecht uit!



Na wat vechten en rommelen in Asgard, belanden Thor en Loki op de planeet Sakaar, waar Thor als een soort gladiator moet gaan vechten in een arena. Tegen de Hulk. Nu is de Hulk nooit mijn favoriete Marvelpersonage geweest. Een domme kracht die in Jerommekestaal spreekt is nu niet meteen wat ik zoek in een "superheld". Maar hier werkte hij niet op mijn zenuwen, vooral omdat hij zowat de helft van de tijd de gedaante van Bruce Banner aanneemt en ik Mark Ruffalo wel graag zie spelen.

Hela was uiteindelijk misschien wat eendimensionaal als slechterik, maar veel "motivatie" hebben die meestal niet nodig, gewoon vernielzuchtig zijn is eigenlijk al genoeg...

Ik heb met volle teugen genoten van de film, hij is grappig, houdt een goed tempo aan en doet in al zijn kleurenpracht serieus denken aan de Guardians of the galaxy-films, die andere Marveltopper.

Alleen jammer/vreemd dat ze Immigrant song van Led Zeppelin als leidmotiv in de film nemen (hoor ook de trailer), het thema van Wonder Woman baseert zich hier ook op en twee films in hetzelfde jaar die dezelfde herkenbare melodie hanteren? Net iets te veel van het goede misschien.

En dat brengt mij naadloos bij de volgende film: Justice League.

Geen Marvelfilm, maar eentje uit de DC-stal die hún grote superhelden samenbrengt: Batman, Superman en Wonder Woman. Of eerder: Batman en Wonder Woman want Clarke Kent legde het loodje in de vorige film (het gruwelijk slechte Batman v. Superman). De twee overgebleven superhelden gaan op zoek naar andere mensen met bepaalde gaven en zo stuiten ze op Aquaman (Jason Momoa - ja da's Khal Drogo en hij kan nog steeds niet acteren), The flash (raar om iemand anders Barry Allan te zien spelen na de serie op Netflix) en Cyborg. Niet dat ze die namen al dragen in de film, maar dat is dus het clubje waar we het mee moeten doen.



Natuurlijk is er ook een grote intergalactische dreiging in de vorm van Steppenwolf, een CGi-creatuur dat geen enkel moment kan overtuigen. Misschien moet ik hier aanhalen dat ik ver geen enkele DC-comic gelezen heb (buiten de occasionele Batman en een paar Wonder Woman boekjes) en ik ook niet kan/kon inschatten hoe "belangrijk" deze figuur moest zijn. Levenslange fans gingen uit hun dak, ik had zoiets van mèh.

Toch een puntje van kritiek: de amazones uit Wonder Woman komen ook in Justice League aan bod, maar ze zien er anders uit dan in die eerste film.

Links hoe ze er uit zien in Wonder Woman, een film geregisseerd door een vrouw en met een vrouwelijke kostuumontwerper. Amazonestrijders waar je het direct van gelooft.
Rechts in Justice League, geregisseerd door een man en met een mannelijke kostuumontwerper. Of met andere woorden: amazonecheerleaders in lederen bikini's, de natte droom van elke vent... Zo trekt toch niemand ten strijde?

Maar voor de rest? Het was fun, zij het iets minder dan bij Thor. Er zat humor in de film, er waren grote vernielende actiescènes en het is wel duidelijk dat ze Wonder Woman naar voren schoven als de leider van de bende. Kan ik alleen maar toejuichen, hoe meer Wonder Woman, hoe liever!

Twee maal superhelden, twee maal een tevreden kijker.

Hopelijk heeft DC nu de juiste toon te pakken en gaan ze verder op dit elan (minus de lederen bikini's). Marvel zal dan zijn tenen moeten uitkuisen...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten