zondag 5 november 2017

Oktober favorites


Oktober is sowieso altijd een hoogmaand voor mij, aangezien het Filmfestival er in valt.

Maar dit jaar weet ik niet echt wat mijn grote favoriet van de maand was, 10 dagen film kijken tot de uitputting nabij was of een avond eens compleet mezelf vergeten en op mijn favoriete muziek staan dansen en meebrullen.

Yup, het wordt een toss-up tussen het Helene Fischerconcert dat ik in Keulen zag en het Filmfestival.

In totaal waren dat 12 dagen (van de 31) waarin ik enkel maar mijn eigen zin deed: twee dagen rondkuieren in Keulen met daartussen een fantastisch concert en enkele dagen later mijn filmmarathon.

Persoonlijke hoogtepunten van het filmfestival: Three billboards outside Ebbing, Missouri, Professor Marston and the wonder women, Indivisibili en Hitler's Hollywood. Er zaten ook enkele gigantische stinkers tussen, maar daar maak ik geen woorden meer aan vuil...

Ik slaagde er ook in om nog 2 maal buiten het filmfestival naar de film te gaan:

The Beguiled zag ik tussendoor tijdens het filmfestival, maar viel nogal tegen.

Van Bladerunner 2049 had ik torenhoge verwachtingen. Ik bekeek eerst nog eens de oude Bladerunner als voorbereiding en het feit dat Denis Villeneuve (o.a. Arrival en Incendies) in de regisseursstoel zat, beloofde ook al veel goeds.

De sfeer zat zeker juist in de film en het zag er allemaal dik in orde uit. Enig groot minpunt in de film is natuurlijk Ryan Gosling (de foute Ryan), die het niet kan laten om met een monkelmond te staan acteren. Die ziet er nu echt altijd uit alsof hij je ofwel gaat uitlachen ofwel in een hysterische lachbui gaat uitbarsten. Geen van die twee opties werkt in deze film. Jammer genoeg moet hij het verhaal dragen en dat lukt hem niet. Hij zou zogezegd emotioneel moeten reageren op herinneringen uit zijn jeugd, maar of je nu Ryan ziet of een etalagepop, 't is allemaal hetzelfde.

Soit, de film zag er echt af uit, maar ze hadden iemand anders moeten kiezen om de hoofdrol te spelen. Just my two cents.

Daarnaast deed ik ook nog twee keer mee aan een quiz:

Dit echt nooit meer... Ik ga al jaren kwissen, heb al veel meegemaakt, maar deze quiz sloeg echt alles.

Om te beginnen zaten we met meer dan 40 ploegen in een zaal waarin 20 ploegen al niet comfortabel konden zitten. Iedereen zat naast elkaar aan lange tafels, met de stoelen zo dicht op elkaar dat de zaalbediening zelfs niet meer kon passeren. De antwoordbladen moesten gewoon doorgegeven worden naar voren, zodat iedereen die na jou zat, kon spieken. Er werd herhaaldelijk opgeroepen om geen GSM's te gebruiken (zet die mensen dan buiten he!) en er liep meer dan één storende zatlap rond. Een veilig plek vond ik het zeker niet...

En dan de prijsuitreiking: ze begonnen de ploegen af te roepen, de laatste eerst en die mochten eerst gaan kiezen! Over een amateuristische bedoening gesproken. Nee, daar zien ze mij niet meer, het moet nog leuk blijven...

Op de 12de TTCOB-quiz (geen poster) werden we voor de vijfde keer op rij eerst. Deze quiz viel voor de eerste keer recht in het midden van het filmfestival, waardoor ik een dag moest opgeven, maar deze quiz is ver traditie geworden dus dat kon ik niet missen. En eerste worden maakt dan ook veel goed. Volgend jaar valt de quiz gelukkig terug buiten het filmfestival.

Op 20 oktober organiseerde Lauren van laurenandthebooks de autumn cosy reading night, maar jammer genoeg was dat ook de laatste dag van het filmfestival én de tweede bijeenkomst van mijn leesgroep. Ik kon er dus niet aan deelnemen. Hopelijk lukt het wel voor de Christmas cosy reading night...

Ik maakte het dan maar voor mezelf gezellig op 31 oktober (Halloween voor wie dat niet zou weten) en maakte er een minifilmmarathon van.

En natuurlijk is een favorietenbericht niet compleet zonder een kleine book haul:

Deze twee kocht ik in Keulen. Want ik kan niet naar Keulen gaan zonder een bezoekje of twee aan de Mayersche Buchhandlung op de Neumarkt...

Tschick is een moderne klassieker over twee jongens die de reis van hun leven maken in een "geleende" auto. Het is ook beschikbaar in het Nederlands (Tsjik), maar ik wil het origineel lezen.

The Guineveres zag ik al besproken worden bij verschillende mensen op booktube. En het lag in Keulen gewoon in de winkel! Dit boek gaat over vier meisjes die allemaal Guinevere heten en op een dag komt er een vijfde Guinevere in hun leven.

Een nieuwe Stephen King is altijd een evenement (hoewel ik zijn laatste 4 of 5 boeken nog moet lezen...) en daarom kon ik ook niet weerstaan aan Schone slaapsters. In 832 pagina's vertellen vader en zoon King het verhaal van een vreemde epidemie die enkel vrouwen treft: ze vallen in slaap en worden niet meer wakker.

En het filmfestival zou niet compleet zijn zonder een bezoekje aan De Slegte in Gent. Als je daar dan toch rondloopt...

The Midwich Cuckoos is een klassieker zonder meer, maar het verhaal is waarschijnlijk beter bekend door de verfilmingen er van: Village of the damned. Na een vreemd verschijnsel blijken alle vrouwen in een dorp zwanger te zijn en eens de kinderen geboren zijn, blijken ze allesbehalve menselijk. Spooky...

The female man nam ik puur voor de titel mee (en ook een beetje de cover). Blijkt dat Joanna Russ een serieuze feministe was en dit boek stelt de rollen van vrouwen en mannen in de maatschappij in vraag. Ik ben benieuwd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten