zondag 1 januari 2017

Gelezen in 2016: boeken


Voor ik aan het overzicht met mijn beste boeken van 2016 begin, toch eventjes deze bemerkingen:

1) ik heb goed naar mijn eigen raad van eind 2015 geluisterd want slechts 7 van de gelezen items kregen 5 sterren afgelopen jaar, vijf hiervan waren boeken, de rest strips. En omdat één van deze vijf boeken een herlezing was in 2016, komt die niet in mijn overzicht (dat was Harry Potter and the philosopher's stone, als je nieuwsgierig zou zijn).

2) ik moet stoppen met zagen dat ik in een leesdip zit (zowat de helft van de tijd het afgelopen jaar), want ik heb zelfs 4 items meer gelezen dan in 2015 en qua paginatotaal komt het bijna overeen. Opdracht voor 2017 wordt dan ook om mij niet te gaan focussen op het aantal dingen dat ik lees, maar gewoon blij te zijn dát ik lees.

Mijn leesoverzicht van op Goodreads:

Van die 195 waren er 56 boeken, met de bedenking dat er daarvan 24 onder de 150 pagina's waren, 7 waren kinderboeken. Van die 56 boeken las ik er 14 in het Engels en 2 in het Duits. Ik las 28.085 pagina's of 76,5 pagina's per dag, waar ik eigenlijk zelf van verschoten ben.

Maar genoeg cijfertjes, hier komt mijn top 10 van 2016!

Veel van onderstaande boeken werden al eens boek van de maand het afgelopen jaar, geen wonder dat ze dus ook hoog scoren in het eindejaarslijstje:

1/ Een man die Ove heet - Fredrik Backman

Dit werd mijn boek van de maand in april en eerlijk? Het is echt het boek waar ik het meest aan gehad heb dit jaar... 2016 was niet alleen een annus horribilis voor de buitenwereld, het was ook een kakjaar - pardon my french - voor mezelf. Veel verder wil ik daar niet over uitweiden, maar je mag mij gerust geloven.

Gelukkig kwam daar iemand zoals Ove op mijn weg, een man die eveneens een kakperiode beleefd had (vrouw gestorven, job kwijt...) en er gewoon genoeg van had. Dan wil een mens in alle rust en stilte zelfmoord plegen, maar dat was buiten die vervelende buren gerekend en die verdomde kat die zich in zijn leven wil binnenwurmen. Hoewel Ove een grumpy old man bleef, kwam er toch weer wat zonlicht in zijn leven. Het is dus mogelijk...

Dit boek kreeg van mij 4 sterren, neigend naar 4,5. Geen vijf dus, maar het heeft mij meer geraakt dan al het andere dat ik las in 2016.

Oh ja, de film is ondertussen ook al uit op dvd en doet voor een keer niet onder voor het boek.

2/ Wat ik nooit eerder heb gezegd - Celeste Ng
Boek van de maand mei en het eerste waarvoor ik dit jaar een nieuw format gebruikte op deze blog: de volledige bespreking als een apart bericht er op gooien.

Ook dit is een boek dat grote indruk op mij maakte. Het verhaal van een ogenschijnlijk goed draaiend gemengd gezin, waar toch onderhuids heel wat spanningen, teleurstellingen en verwachtingen spelen. Knap boek en dat voor een debuut!

3/ Our endless numbered days - Claire Fuller
Vertaald als: Onze eindeloze dagen

Een boek dat ik las in april en dat eveneens grote indruk maakte - april wordt hier trouwens een belangrijke maand want er volgen in deze lijst nog boeken die ik toen las.

Peggy wordt door haar vader ontvoerd en ze gaan samen in een hutje in het bos wonen, ver weg van alle beschaving. Haar vader maakt haar wijs dat de rest van de wereld vergaan is en dat zij de enige twee overlevenden zijn. Negen jaar later duikt Peggy terug op in de bewoonde wereld. Wat is er in die periode gebeurd?

4/ Stad der dieven - David Benioff

Nog eentje uit het zaligmakende april.

Deze schelmenroman die zich afspeelt tijdens de Duitse bezetting van Rusland in WOII, heb ik met heel veel plezier gelezen. Ja, het zijn barre tijden (winter, geen eten...), maar toch zit de roman boordevol humor. Wat wil je ook als je als opdracht krijgt om 12 eieren te gaan vinden in een stad waar alle kippen opgepeuzeld zijn?

5/ De meisjes - Emma Cline

Dit werd het boek van de maand in oktober, enkel en alleen omdat het het enige boek was dat ik toen las.

Maar ik vond het ook één van de meest leesbare en meeslepende romans die ik het afgelopen jaar las. En ook dit is een debuut. Straf!

6/ Quatertemperdagen - Erik Vlaminck

Nog een boek dat ik las in april.

Erik Vlaminck werd in 2015 dé ontdekking van het jaar voor mij en mijn oorspronkelijke doel was om zijn hele cyclus van Het schismatieke schrijven er door te jagen in 2016. Dat is in elk geval al half gelukt, want ik las 3 van de 6 boek(jes)en uit. Quatertemperdagen vond ik het beste tot nu toe, maar Wolven huilen en Stanny, een stil leven mogen er zeker ook zijn!

7/ De verdrinking - Roger Martin du Gard

Boek van de maand in juli.

Dit kleine juweeltje, onderdeel van het mastodont Lieutenant-kolonel de Maumort, was een prettige literaire ontdekking voor mij. In slechts 125 pagina's wordt een tragische verliefdheid uit de doeken gedaan. Maar zó mooi geschreven!

8/ Voor we met z'n allen uit elkaar vallen - Bart Moeyaert

Laatste boek uit die fantastische maand april. Bart Moeyaert schreef een nieuwjaarstoespraak voor Het zoekend hert en die toespraak werd gebundeld in dit kleine fijne boekje (48 pagina's).

Serieus de moeite van het lezen waard!

9/ Lieveling - Kim van Kooten

Mijn boek van de maand in maart, toen ik zat te juichen dat ik ein-de-lijk nog eens een volwaardig boek had gelezen.

Kim van Kooten vertelt hier het verhaal van Pauline Barendregt, ofte Puck in het boek, een vriendin van haar die als kind misbruikt werd door de nieuwe vriend van haar moeder. Het misbruik begint geleidelijk aan, maar escaleert al gauw. En haar moeder doet niets.

Een vreselijk verhaal, op een serene manier (met hier en daar wat humor) verteld. Een aanrader.

10/ Carry on: de opkomst en ondergang van Simon Snow  - Rainbow Rowell

Deze las ik in november en staat in de lijst voor het pure leesplezier dat ik er aan had.

Carry On is een soort parodie op de Harry Potterboeken: je hebt een toverschool, de uitverkoren leerling - Simon Snow - die moet vechten tegen een gezichtloze vijand en hij heeft een slim vriendinnetje. Extraatje in dit boek is dat Simon Snows kamergenoot een vampier is die ook nog eens verliefd is op hem.

Een young adult boek dat mij ten zeerste kon bekoren.

Verdere aanraders die ik in 2016 las:

De geniale vriendin - Elena Ferrante
De nieuwe achternaam - Elena Ferrante

Werden hier en hier besproken.

The invasion of the Tearling - Erika Johansen
The fate of the Tearling - Erika Johansen

Werden hier en hier besproken.

De erfenis van Richard Grenville - Natalie Koch

Werd hier besproken.

Mr. Mercedes - Stephen King

Werd hier besproken.


3 opmerkingen:

  1. Hier haal ik zeker enkele tips uit! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow 195 boeken! Ik was al trots op mijn 113 haha :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou echt van het jaar overzicht van goodreads! Carry on staat nu ook op mijn to-read lijst :)

    BeantwoordenVerwijderen