maandag 2 januari 2017

Gelezen in 2016: strips


En hier komt de rekensom: 195 gelezen items min 56 boeken is gelijk aan 139 strips.

139! Dat is al een bibliotheek op zichzelf...

Twee daarvan kregen van mij 5 sterren, maar zullen in mijn jaaroverzicht niet op plaats 1 en 2 staan, het wordt met andere woorden weer een top 10 op het gevoel.

1/ De reis van de vaders: tweede eeuw. De exodus van Yona (1-3) - David Ratte

Deze humoristische strip over de uittocht van de joden uit Egypte onder Mozes verdient alle lof.

Yona is een Egyptenaar die als zoveelste vrouw een joodse slavin neemt, maar dat feit verandert heel zijn leven. Besprekingen hier, hier en hier.

2/ Solo (1-3) - Oscar Martin

Een post-apocalyptisch drieluik met een gemuteerde rat in de hoofdrol. Het wérkt.

Bespreking hier.

3/ Seconds - Brian Lee O'Malley

Nog niet in het Nederlands verschenen.

Seconds werd boek van de maand in februari toen ik al een hele tijd geen roman meer had aangeraakt.

Dit lijvige werk van de hand van Brian Lee O'Malley - die ons ook Scott Pilgrim schonk - haalde mij een beetje uit mijn (vermeende) leesdip: de 321 pagina's gingen er op een zondagnamiddag door. Eindelijk terug leeslust. En vijf sterren voor deze graphic novel.

4/ Teleurstellen vergt lef : opgroeien in Turkije - Özge Samanci

Deze las ik in augustus en kon mij ten zeerste bekoren. Opgroeien in Turkije is blijkbaar niet zo anders dan opgroeien hier, je moet je evengoed afzetten tegen de plannen die je ouders voor jou uitgestippeld hebben.

Özge Samanci vertelt hier over haar eigen ervaringen met opgroeien in Turkije. Gelukkig voor haar vader heeft ze het ondertussen gemaakt in het leven.

5/ Outcast (1-2) - Robert Kirkman

Een nieuwe serie van de hand van Robert Kirkman, bedenker van Walking dead.
Delen 3 en 4 zijn ondertussen ook al uit, maar die heb ik nog niet gelezen, ze liggen klaar.

En ook deze stripreeks werd al in tv-format gegoten: Fox vertoont momenteel het eerste seizoen.

6/ Saga 6 - Brian K. Vaughan en Fiona Staples

Nog niet vertaald in het Nederlands.

Dit zesde deel in de Sagaserie kreeg vijf sterren van mij.
Hazel is ondertussen uitgegroeid tot een flinke kleuter en verblijft met haar oma in gevangenschap. Haar ouders blijven op zoek naar hun kind.

Lees deze reeks gewoon, er zijn geen excuses.

7/ Maxentius (1-2) - Romain Sardou

Een lekker ouderwetse geschiedenisstrip over een dompteur in een Romeins circus, die daarnaast ook vertrouwenspersoon van keizerin Theodora van Byzantium is.

Prachtig getekend en ik heb zelfs nog iets bijgeleerd. Altijd leuk.

8/ Claire Dewitt (1-2) - Willem Ritsier en Fred De Heij

Er zit blijkbaar voor elk wat wils in dit overzicht, want Claire Dewitt is een rasechte western - zij het dan met bovennatuurlijke elementen, geschreven en getekend door Nederlanders.

Ik duim alvast voor een snel derde deel.

9/ Irmina  - Barbara Yelin

Dit werd hier nog besproken in december en werd één van mijn laatste leeswapenfeiten van het jaar.

Een vuistdikke graphic novel over het leven van Barbara Yelins grootmoeder net voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Pakkend.

10/ Zandkasteel - Pierre Oscar Lévy en Frederik Peeters

Het zou geen stripjaaroverzicht zijn zonder iets van Frederik Peeters in de lijst...

Voor Zandkasteel verzorgt hij enkel de tekeningen, het verhaal is van Pierre Oscar Lévy.
Gewoon lezen, Frederik Peeters is altijd goed.

Verdere aanraders die ik las in 2016:

Het lijk en de bank - Tony Sandoval

Bespreking hier.

The wicked + the divine (1-2, zéker niet 3) - Kieron Gillen en Jamie McKelvie

Geen Nederlandse vertaling beschikbaar.

Bespreking hier.

Harmony (1-2) - Mathieu Reynès

Bespreking van deel 1 hier, deel 2 werd niet besproken maar ligt in dezelfde lijn.

De krabbenmars - Arthur De Pins

Bespreking hier.

Rachel rising (5-6) - Terry Moore

Geen Nederlandse vertaling beschikbaar.

Bespreking hier.

P.I.G.S. - Cecilia Valagussa

Bespreking hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten