dinsdag 3 januari 2017

Gezien in 2016: bioscoopfilms


2016 werd het jaar waarin ik de bioscoop opnieuw leek te ontdekken: ik ging maar liefst 21 keer uit eigen beweging naar de cinema, en daar zijn de 14 bezoekjes aan het filmfestival in Gent nog niet eens bijgeteld.

Ook grappig om weten is dat ik het jaar begon en eindigde met een Star Warsfilm: op 06/01 zag ik The force awakens en op 14/12 Rogue One.

2016 was eveneens het jaar waarin ik alle mogelijke bioscopen buiten het Gentse bezocht, omdat ze het daar zo pokkeduur maken om als niet-Gentenaar je auto ergens op een parking of op straat te placeren, om dan nog niet te spreken van de dure filmtickets... En nee, trein/tram is geen optie want dat is a) óók een dure affaire en b) qua tijdsverlies niet te doen, zeker 's avonds (als je dan überhaupt nog thuis geraakt...).

Maar goed, ik zag dus 35 films in de bioscoop dit jaar en hopelijk kan ik daaruit een top 10 distilleren...

Beginnen doe ik met de beste film die ik dit afgelopen jaar in de zalen zag:

1/ Deadpool



Deze was zo grappig en onrespectvol dat ik hem wel bovenaan mijn lijstje moet plaatsen. Ryan Reynolds (de goeie Ryan) speelt de pannen van het dak als Deadpool, een superheld met een serieuze hoek af. Totaal niet geschikt voor kinderogen, maar dat maakt het juist zo leuk!

Is al een tijdje uit op dvd.
Mijn bespreking: hier.

2/ Personal shopper



Kristen Stewart begint de laatste tijd serieus te bewijzen dat ze écht wel een goeie actrice is.

In Personal shopper werkt ze voor de tweede keer samen met regisseur Olivier Assayas en die weet blijkbaar het beste uit haar naar boven te halen.

Speelt momenteel nog in de bioscopen.
Mijn bespreking: hier.

3/ Fantastic beasts and where to find them



Na het fiasco dat Harry Potter and the cursed child was, had ik heel wat bedenkingen vooraleer ik naar deze film ging kijken. Maar wat een openbaring!

Het hele Harry Pottergevoel was terug, maar dan ouder en gewaagder (een beetje). De nieuwe personages Newt Scamander, Jacob Kowalski en de zussen Goldstein kunnen gerust naast het gouden trio gaan staan en als de kwaliteit van de volgende vier films hetzelfde blijft, ligt er nog heel wat kijklekkers in onze toekomst.

Speelt momenteel nog in de bioscopen.
Mijn bespreking: hier.

4/ En man som heter Ove



Het boek waarop deze film gebaseerd is, werd al mijn boek van het jaar. Geen wonder dat de film dan ook hoog in mijn jaaroverzicht eindigt, want die geeft helemaal de geest van het boek weer.

Is al een tijdje uit op dvd.
Mijn bespreking: hier.

5/ A quiet passion



Biopic over de dichteres Emily Dickinson, prachtig verfilmd door Terence Davies. Ik kende haar of haar werk niet, maar werd wel geraakt door deze film, hoewel het naar het einde toe inderdaad allemaal een beetje te veel kommer en kwel wordt.

Is ondertussen al uit de zalen verdwenen en nog niet op dvd verschenen.
Mijn bespreking: hier.

6/ Arrival



Deze intelligente sciencefictionfilm zag ik in december en wordt daarmee de tweede film uit die maand die mijn lijst haalt.

Speelt momenteel nog in de bioscopen.
Mijn bespreking: hier.

7/ Doctor Strange



Nog een superheldenfilm over een personage waar ik voordien niets van af wist (Deadpool was de andere), gespeeld door een magistrale acteur: Benedict Cumberbatch.

Een verjaardagscadeautje aan mezelf dat meer dan meeviel.

Is nog in selecte zalen te vinden.
Mijn bespreking: hier.

8/ Rogue one : a Star Wars story



Geen The force awakens in dit overzicht, want ik vond deze toch écht de betere film van de twee. Gezien op de dag dat hij uitkwam in de zalen, het voelde als een evenement.

Speelt momenteel nog in de bioscopen.
Mijn bespreking: hier.

9/ Himeanole



Deels liefdesverhaal, deels moordmysterie. Deze Japanse film - die hier nooit in de zalen/op dvd zal geraken - bleek het beste dat ik op het hele filmfestival te zien kreeg.

Vandaar een plaatsje in mijn top 10.

Mijn bespreking: hier.

10/ The danish girl



Nog een film met Eddie Redmayne, maar van een heel ander kaliber. Hier speelt hij de Deense kunstenaar Einar Wegener die ontdekt dat hij liever als Lily door het leven zou gaan.

Heel sterk vertolkt.

Is al een tijdje uit op dvd.
Mijn bespreking: hier.

Maar het was niet allemaal even goed wat ik zag in de bioscoop, hieronder volgen mijn grootste teleurstellingen:

Suicide squad


Hier keek ik héél hard naar uit, maar het bleek een film zonder plot die zelf niet wist waar hij naartoe wou. Dikke vette FAIL.

Mijn afbraakrecentie: hier.

The BFG

Of: hoe verknallen we de goeie herinnering van mensen aan een schitterend kinderboek?

Simpel: neem om te beginnen een hoofdrolspelertje dat mateloos irritant is en de rest volgt vanzelf wel...

Mijn teleurstelling: hier.

Room

Hierbij had ik het moeten weten... De film is gebaseerd op één van mijn meest geliefde boeken ooit en kon dus alleen maar teleurstellen. En dat deed hij ook.

Blèh.

Misschien wat positiever dan ik hier laat blijken, maar na veel nadenken is het toch één van mijn grootste teleurstellingen van het jaar.

Als laatste nog de film waarvan ik ab-so-luut niet begrijp dat die bij alle filmkenners zowat bovenaan hun lijstje van 2016 prijkt:

Toni Erdmann



Ok, hij verveelt geen minuut ondanks de ridicule duur van 162 minuten en dat op zich is een prestatie.

Maar het flinterdunne verhaaltje van een vader die zijn dochter in schaamtelijke situaties brengt, kon niet echt op sympathie rekenen bij mij. Vandaar de afwezigheid in mijn top 10 van 2016 en een kleine vermelding helemaal op het eind van dit bericht.

Is trouwens, na 20 weken, nog steeds te bekijken in de bioscopen...
Mijn bespreking: hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten