woensdag 22 oktober 2014

Filmfestival - day eight


Twee films op het programma vandaag en de laatste was gedaan om 19.30u, ik ben met andere woorden eens thuisgeraakt op een uur waarop ik mijn tv-programma's nog eens live kan bekijken (Jani, here I come!).

52 tuesdays (14.30u, Sphinx) 3/5



Billy's moeder wil een man worden en daarom moet ze een jaar lang bij haar vader gaan wonen.
Op dinsdag zien ze elkaar en zo werd de film ook gedraaid, 52 weken lang, op een dinsdag...

Origineel concept, ware het niet dat we dit eerder dit jaar al - in een nog extremere vorm - te zien kregen in Boyhood.

Maar afgezien daarvan vond ik het een sterke film, zeker de rol van Billy, want in het jaar waarin haar moeder veranderingen ondergaat, begint zij ook te experimenteren (het loopt nogal faliekant af, maar daarvoor zijn we jong, nietwaar?)...


Jauja (17.30u, Kinepolis) 3/5



Regisseur Lisandro Alonso staat bekend om zijn tergend trage, bijna dialoogloze en veel van zijn publiek vragende films, dat publiek is dan ook niet zo heel groot te noemen...

In deze Jauja gooit hij het een beetje over een andere boeg en naar het schijnt zit er in de eerste 10 minuten al meer dialoog dan in al zijn vorige films samen (die ga ik dus zéker nooit bekijken).
De hoofdrol is voor Viggo Mortensen en dan nog wel in het Deens. Hij speelt een legercommandant die op zoek gaat naar zijn weggelopen dochter in de woestenij van één of ander Latijnsamerikaans land dat nooit nader gespecificeerd wordt.

We krijgen lange shots van adembenemende landschappen, prachtige kleuraccenten (vooral van de kostuums) en sommige beelden doen echt als een schilderijtje aan...

Een beetje een ongewone film (dat einde???) en er werd belachelijk veel naar buiten gelopen, maar ik ben blij dat ik hem uitgezeten heb.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten