dinsdag 30 april 2024

April wrap up

Flauw beestje qua lezen in april: 1 boek en 2 strips.

Dat komt er van als je in een lees- en kijkfunk zit en niks je nog interesseert..

En toch is er een boek van de maand:

Het beest 2 - Zidrou / Frank Pé

Dupuis, 2023
208 p.
Vertaald uit het Frans: La bête 2


Deze las ik helemaal in het begin van april, toen de leesdip zich nog aan het opbouwen was. Deel 1 was al een schitterende strip en in dit tweede deel wordt dat verder gezet.

Nieuw is het personage van de geschifte geleerde in de cryptozoölogie Sneutvelmans die het op de Marsupilami gemunt heeft. Deze laatste is ontsnapt en zwerft door het Brussel van de jaren '50 met zijn maatje Franz die van huis is weggelopen.

Op een nacht schuilen ze in de Magasins Waucquez, een stoffenhandel die vandaag de thuishaven is van het Belgisch Stripcentrum. Een mooiere locatie kan je je niet inbeelden en in de tekenstijl van Frank Pé wordt het al helemaal een streling voor het oog.

Je moet natuurlijk eerst het eerste deel gelezen hebben, maar dit was echt een topstrip. En dat verdient 4 sterren.

Een strip met 3 sterren:

De katten van morgen - Pog / Naïs Quin

Daedalus, 2023
144 p.
Vertaald uit het Frans: Demain les chats


De verstripping van de gelijknamige Franse roman - niet vertaald in het Nederlands  - kreeg wél een vertaling en het tweede deel (De kattenkeizerin) werd ondertussen ook al vertaald.

Over de inhoud ga ik het niet meer hebben, dat heb ik al besproken bij de roman, maar over de tekenstijl kan ik het wel hebben en die is botgezegd spuuglelijk. En daardoor scoort dit lager dan het boek dat nog 3.5 sterren kreeg.

Het tweede deel van de strip ga ik pas lezen nadat ik het tweede boek in de trilogie gelezen heb en dat kan nog lang duren...

Laatste item van de maand kreeg 2.5 sterren:

The further adventures of Xena: Warrior Princess - red. Martin H. Greenberg

Maar daar had ik het hier al over.

Ik wil wel afsluiten met wat goed nieuws: ik heb blijkbaar in de laatste dagen van april mijn drive een beetje teruggevonden en ben ondertussen halverwege een boek en een strip én ik lees nog steeds verder in Schuld en boete. Hopelijk gaat het nu de goede kant uit...

Alles wat ik las in april.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten