zondag 21 april 2024

The further adventures of Xena: Warrior Princess - red. Martin H. Greenberg

 
Ace Books, 2001
309 p.
Niet vertaald


Dit boek met 15 verhalen waarin Xena en Gabrielle de hoofdrol spelen werd uitgegeven na het eind van de serie in 2001 én toen ook meteen gekocht door mij. Maar het lezen? Da's altijd een andere zaak... 

Nu ik mij weer helemaal aan het onderdompelen ben in de serie, leek het mij het uitgelezen moment om de verhalenbundel uit de kast te nemen.

De 15 verhalen werden door 17 auteurs neergepend en hoewel ze allemaal wel ergens hun sporen verdiend hebben als schrijver, is het echt wel een allegaartje geworden en varieert de kwaliteit van de verhalen enorm.

Ik ga enkel iets schrijven over de verhalen die ik meer dan behoorlijk vond en dat waren er jammer genoeg niet zo heel veel...

Eerste "hit" was ...When they bear gifts van Diane Duane, een verhaal waarin nota bene Joxer een hele grote rol speelt doordat hij er door Aphrodite op uitgestuurd wordt om de hand van een prinses te vragen wiens vader al haar vorige amants letterlijk een kopje kleiner gemaakt heeft. Dit was vlot leesbaar, amusant en ik ergerde mij eens niet aan Joxer - wat al een prestatie op zich is.

In het korte Argonaut van Josepha Sherman wordt Argo, Xena's paard, door Pegasus gevraagd om een paardendemon te bestrijden. Yep, de hoofdrol hier is weggelegd voor een paard, maar het werkte wel.

Ook Recurring character van Keith R.A. DeCandido kon op mijn goedkeuring rekenen. In de tv-reeks worden acteurs en figuranten herbruikt tot in het belachelijke en daar gaat dit verhaal mee aan de slag: een herbergier vertelt over de keren dat hij Xena al is tegengekomen in het uitoefenen van verschillende jobs (de meeste niet echt van de rechtschapen soort) en dat ze hem niet eens herkent als ze hem voor de zoveelste keer in elkaar slaat. Een goed gevonden uitgangspunt.

In A weapon of flesh and bone van Tim Waggoner en Russel Davis wordt Xena door Athena terug gekatapulteerd naar het verleden waar ze een jongere versie van zichzelf ontmoet. Aangezien ze geen wapens mag/kan gebruiken, moet ze zich verlaten op haar verstand. Leuk dat ze eens die weg opgaan met het personage want buiten de ver bovennatuurlijke vechtkunsten, heeft Xena "many skills" en eentje daarvan is een scherpe geest. Blij te zien dat dit ook erkend wordt.

Het laatste verhaal in de bundel, Leaving the past behind, werd geschreven door Melissa Good, de fanficschrijfster die zowaar 2 afleveringen van het zesde seizoen mocht neerpennen. Hier sluit Xena Gabrielle op in een schuur met een horde kinderen zodat ze haar liefde voor het verhalen vertellen terugvindt, iets wat ze in de loop van de seizoenen wat kwijtgeraakt is. Een mooie afsluiter van dit boek.

Met slechts 5 van de 15 verhalen die een vermelding verdienen (de meeste andere zijn echt bagger), kan ik dit boek echt niet meer dan 2.5/5 geven. Maar toch blij dat ik het eindelijk gelezen heb - vooruitgang in de ongelezen leesstapel blijft namelijk vooruitgang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten