woensdag 2 juni 2021

Mei favorites

In mei deed ik hetzelfde als wat ik al meer dan een jaar aan het doen ben: tv-kijken tot ik er bij neerval. Maar is dat erg? Ik vind alvast van niet...

Starten doe ik met een favoriet die ik op Streamz zag. Want jawel, ik betaalde nog voor een extra maand na mijn gratis maand omdat ik een serie wou uitkijken en omdat Xander De Rycke met een nieuwe HHVB uitkwam op dat platform.

De serie in kwestie was The nevers, de nieuwe worp van de onlangs in opspraak gekomen Joss Whedon. Afgezien van zijn afschuwelijke gedrag, was dit voor mij terug een topserie.

In het Victoriaanse Londen krijgen sommige vrouwen een bovennatuurlijke gave, een turn genoemd, na de passage van wat een buitenaards ruimteschip lijkt. Amalia True verzamelt die vrouwen in een oud weeshuis en beschermt hen voor de buitenwereld. Daarnaast heeft ze ook een geheimzinnige opdracht waar we pas in de zesde en voorlopig laatste aflevering wat meer over leren.

De eerste afleveringen waren naast nogal verwarrend ook gewoonweg schitterend te noemen. Ik wachtte geduldig af tot we wat meer uitleg kregen en voelde me dan ook na de zesde aflevering gerustgesteld.

Nu is het afwachten tot wanneer het tweede deel van het eerste seizoen wordt uitgezonden en eens dat volledig op Streamz staat, betaal ik voor nog een maandje.

Op 3 mei kwam de Houdt het voor bekeken Covid-19 special van Xander De Rycke op Streamz te staan en ik bekeek die nog de dag zelf.

HHVB is de jaarlijkse zaalshow van Xander waarin hij de Vlaamse film- en tv-wereld op de korrel neemt. Aangezien alle zalen gesloten waren het afgelopen jaar, kon hij geen echte zaalshow maken. Maar in samenwerking met Streamz wist hij toch iets in elkaar te boksen waar je een 70-tal minuten echt strijk van ligt met momenten.

Dit was de extra betalende maand gewoon al waard.

En omdat ik het meeste uit die maand wou halen, bekeek ik ook nog de serie Raised by wolves want op 10 mei werden titels van HBO Max toegevoegd aan de catalogus.

In deze SF-serie is de mensheid bijna volledig uitgeroeid en op een verlaten planeet komt een shuttle met daarin 2 androïden en enkele embryo's aan. Bedoeling is om het menselijke ras herop te starten en de kinderen een pacifistische opvoeding te geven. 12 jaar later schiet er van de 6 uitgebroede kinderen nog eentje over, de rest is door ziekte en ongevallen om het leven gekomen.

En dat is het moment dat er een ruimteschip met overlevenden ook op die planeet toekomt, overlevenden die aan de andere zijde in de oorlog stonden dan die van de androïden en hun makers.

Raised by wolves was geen makkelijke serie, ze bingen was niet meteen een optie want na 2 afleveringen moest ik steeds even een rustpauze inlassen. Maar ik ben wel blij dat ik ze gezien heb.

Ridley Scott stond aan het stuur van deze serie en je kan inderdaad knipogen naar Alien etc. terugvinden (vooral het witte "bloed" van de androïden was heel herkenbaar) en vergis ik me of zaten er ook enkele verwijzingen naar Star Trek in?

Na al dit hersenbrekend geweld op Streamz snakte ik naar iets onnozels, makkelijk te volgen en verstand op nul.

Dat vond ik op Netflix met de animatiefilm The Mitchells vs the machines.

De Mitchells zijn een doorsnee familie, geen bijzondere mensen, maar zij zijn wel degenen die een robotapocalyps zullen oplossen.

Dwaze grappen, leuke gimmicks en pure vrijdagavondpret, meer is deze film niet. En ik heb echtig waar zelfs luidop zitten lachen, dat gebeurt ook niet veel. Een aanrader dus.

En wat doe ik nog als ik iets "makkelijks" wil? Teruggrijpen naar die oude liefde: een ziekenhuisserie. En dat werd New Amsterdam, ook al op Netflix te zien.

Er staan 2 seizoenen op de streamingdienst, goed voor 40 afleveringen en op een week tijd heb ik er al 15 doorgejaagd. De dokters en hun problemen - professioneel en privé - doen mij heel hard aan de eerste goeie seizoenen van Grey's anatomy denken. Ik ben dus verkocht.

En dat was niet de laatste streamingdienst waar ik mijn heil zocht. Op Prime Video bekeek ik een klassieker van jewelste: Brazil van Terry Gilliam.

Want naast post-apocalyptisch is ook dystopisch helemaal mijn kopje thee en wat beter dan een filmklassieker in dit genre?

De film deed me aan heel wat andere dystopische dingen denken, maar er zat ook heel wat absurde humor in waardoor het echt een topper in mijn kijkmaand werd.

Alleen jammer dat de laatste 15 minuten zo haperend werden doorgegeven aan mijn chromecast. Die moest ik van pure armoede dan maar herbekijken op mijn tablet. En ik was wel even helemaal uit de film op dat moment...

Ook VRTnu deed zijn best om mij leuke content te geven. 

In mei werd op Canvas de schitterende reeks It's a sin getoond, over de AIDS-crisis in Engeland in de jaren '80.

Maar de reeks was zoveel meer: we zien ook de pure levensvreugde van de hoofdpersonages naast het diepe verdriet dat in die periode toesloeg.

En omdat ik geen week op de laatste aflevering kon wachten, bekeek ik die al snel op VTRnu. 

Ik denk dat ik hiermee toch één van mijn serietoppers van het jaar gezien heb. Ga dit zeker kijken, de reeks staat nog tot november op VRTnu!

Voorts bekeek ik ook nog elke avond een aflevering van Schitt's Creek als slaapmutsje, waardoor seizoenen 5 en 6 er door vlogen.

Hiermee is ook deze serie voor mij ten einde en wat een reis was het!

De rijke familie Rose komt na financiële tegenslag in het boerengat Schitt's Creek terecht en moet daar een nieuw leven zien op te bouwen. De egocentrische Roses hebben tegen het zesde seizoen de harten van de inwoners én de kijkers gestolen door hun persoonlijke groei, zonder daarbij af te doen aan hun oorspronkelijke persoonlijkheid. Zeker dochter Alexis, begonnen als een leeghoofdige Paris Hilton kloon, maakte een grote transformatie door en zou je zo in je armen en hart sluiten tegen het einde.

Gewoon kijken en als het niet meteen aanslaat, even doorbijten, je wordt beloond! Alle seizoenen zijn nog tot eind juli op VRTnu te zien.

En dan kan ik natuurlijk ook niet anders dan ook nog het Eurovisiesongfestival te vernoemen. Mijn jaarlijkse hoogmis van kitsch en glamour op tv en hoe spannend was die puntentelling zeg!

Ik zat echt rechtop in mijn zetel toen eerst een hele hoop landen 0 punten van de publieksjury kregen en daarna de top drie helemaal omgegooid werd en Italië won! En ja, ik vond dat best een ok liedje.

Op 7 mei hadden we de laatste Cosy reading night: stay at home edition 3.0 want Engeland ging wat vroeger dan ons uit lockdown en daarmee kwam er een einde aan het tweewekelijks lezen.

Ik las die avond de graphic novel De terugkeer van de wespendief die we kozen voor de leesgroep (de bespreking was op 20 mei, slecht gekozen van mijn kant want dat was de tweede halve finale van het Eurovisiesongfestival) en de rest van de avond werd gevuld met De geheugenpolitie.

Een geslaagde laatste lockdown cosy reading night.

Het enige dat nu nog overblijft, is mijn book haul van de maand en daar heb ik me toch eventjes laten gaan...

Ter verdediging: The ruby's curse van Alex Kingston was een pre-order, die dateert eigenlijk al van maart, maar werd nu pas geleverd omdat hij pas in mei uitkwam. Dit is een Doctor Who roman, over het personage River Song (mijn favoriete nevenpersonage uit die reeks) én geschreven door de actrice die haar speelt. Waarom zou ik dat laten liggen?

Binti en Gideon the ninth werden samen aangekocht, maar heel apart van elkaar geleverd. Gideon werd opgestuurd maar ging blijkbaar verloren in de post en moest ik opnieuw bestellen (de eerste bestelling werd netjes terugbetaald). De leverdatum van begin mei werd daardoor halfweg mei. Dit is een science fiction/fantasy roman maar veel meer weet ik er ook niet over...

Binti is ook science fiction en hier heb ik gewacht tot de trilogie in één band werd uitgegeven om dit te kopen (omdat de afzonderlijke delen eigenlijk pokkeduur zijn en heel dun). Deze trilogie met ook een onuitgegeven kortverhaal is slechts een 300-tal bladzijden dik en was helemaal niet zo duur, een goeie koop zou ik dat noemen. Hier moest ik wel tot eind mei op wachten om hem binnen te krijgen.
Maar vinden jullie ook niet dat het getekende personage op de cover belachelijk hard lijkt op de actrice die Michonne speelt in The walking dead? Of ben ik dat gewoon?

De brief voor de koning is nu te koop voor 3.5 euro in de boekhandel voor het project Geef een boek cadeau. Ieder jaar wordt een iconisch kinderboek (Koning van Katoren en Kruistocht in spijkerbroek passeerden ook al de revue) en een iconisch prentenboek (dit jaar wordt het Max en de maximonsters) heel goedkoop in de handel gebracht. Je kan het boek voor jezelf kopen, maar ook doneren aan een goed doel. Vorige jaren doneerde ik de boeken, maar dit jaar hield ik het zelf bij, kwestie van een mooie collectie op te bouwen tegen dat mijn metekindje daar oud genoeg voor zal zijn (en lezen zal hij!).

Als laatste kocht ik Nightwood, een totale impulskoop, maar het is blijkbaar een klassieker over The roaring twenties en daar ben ik wel even benieuwd naar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten