dinsdag 15 juni 2021

A closed and common orbit - Becky Chambers

 
Hodder & Stoughton, 2017 (oorspr. 2016)
365 p.
Niet vertaald


In november van vorig jaar las ik het eerste deel van deze reeks en dat ik nu in juni al aan het tweede deel ben toegekomen mag dan ook een wonder heten - want ik en series lezen komt meestal niet goed.

A closed and common orbit speelt zich in hetzelfde universum af als The long way to a small angry planet (ik blijf dat een schitterende titel vinden), met enkele personages die we eventjes aanraakten in dat eerste boek als hoofdpersonages nu. Het is met andere woorden niet noodzakelijk om het eerste boek gelezen te hebben, maar waarom zou je je dat ontzeggen?

We volgen twee verhaallijnen: dat van Sidra, een AI die illegaal in een artificieel lichaam werd geladen en zich moet zien aan te passen aan dat nieuwe leven dat veel te veel indrukken geeft en waar ze maar niet aan kan wennen. Daarnaast gaan we 20 jaar terug in de tijd en zien we hoe Jane 23 uit een fabriek met kindslaven ontsnapt en er jaren over doet om van die verdomde planeet waar ze geboren werd te vertrekken.

De verhaallijn van Sidra wist mij zeker te boeien, maar het waren vooral de delen over Jane waar ik steeds met ongeduld naar zat uit te kijken. Deze personages krijgen om en om een hoofdstuk toebedeeld en soms wou ik het gewoon vooruit laten gaan met Sidra om terug in de helwereld van Jane terecht te mogen komen. 

Waar The long way... focuste op de bemanning van een ruimteschip dat een trip van een jaar maakte, krijgen we hier personages die meestal op 1 plek blijven en daar hun leven uitbouwen. Maar net als in het eerste boek staat vriendschap ook hier helemaal vooraan en je blijft met dezelfde warme gevoelens achter eens je de laatste bladzijde hebt omgeslagen.

Ik ben nu nog nieuwsgieriger geworden naar het derde boek want dat speelt zich weer helemaal ergens anders af en of de personages daar een link hebben met de andere boeken? Geen idee. Aan mij om dat - ooit eens - te ervaren.

Ondertussen is er nog een novelle en een vierde boek in de reeks verschenen, de Wayfarerwereld is dus nog niet ten einde...

3.5 sterren voor A closed and common orbit. Enkel omdat ik The long way to a small angry planet er vier gegeven heb en dat boek net iets beter, warmer, fantastischer was in mijn ogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten