maandag 30 september 2019

Kijktip: Downton Abbey


Ik ben gezwicht, hoewel het in dit geval niet moeilijk was, en ging kijken naar de Downton Abbey film.

In de Vlaamse pers waren ze niet mals voor deze film. Het Nieuwsblad en De Morgen gaven slechts 2 van de 5 sterren aan deze opvolger van de gelijknamige tv-reeks en bij de rest geraakten ze ook niet verder dan 3 sterren.

Maar ik liet mij daar niet door tegenhouden en ging voor wat ik ook kreeg: een extra lange aflevering van een geliefde serie waar ze door een groter budget er een nog groter kijkfeestje van konden maken.

Motor van het hele gebeuren: de koning en koningin van Engeland maken een rondreis en zullen 1 enkele nacht in Downton Abbey doorbrengen. Hierdoor slaat de familie Crawley én ook hun personeel in paniek, want alles zal toch perfect moeten lopen voor dit bezoek!

De ontgoocheling voor het personeel kan niet groter zijn wanneer blijkt dat het koninklijke gevolg ook zijn eigen butler, huishoudster, kok en legertje lakeien meebrengt zodat royalty niet in contact moet komen met het gepeupel. Maar daar zullen ze een stokje voor steken.

Ja, de hele film is een dikke vette soap, met verhaallijnen die je van kilometers ver zit afkomen, maar deze keer vond ik dat nu eens niet enerverend. Ook al omdat ik daar op ingesteld was.

Maggie Smith mag nog eens schitteren als de Dowager Countess of Grantham (ofte Lady Violet), net als in de reeks gaan de beste oneliners naar haar personage. Maar ook met de rest van de familie en het personeel was het een blij weerzien.

Het enige minpunt: wie de serie niet gezien heeft, zit denk ik met honderden vraagtekens want niet iedereen wordt uitvoerig voorgesteld en er wordt er van uit gegaan dat je de voorgeschiedenis van de personages kent. Maar die mensen zullen toch niet naar deze film gaan kijken (tenzij ze mee moeten van hun partner, maar dan moet je maar een offer brengen voor de liefde).

Ik ging naar een voorstelling om 19.00u waardoor de leeftijd van de gemiddelde bioscoopganger in de zaal toch een eindje boven de 60 lag. En dat was ook niet erg.

Fan van de serie? Ga dan zeker kijken!
Nog nooit van de familie Crawley gehoord? Blijf er een eindje van weg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten