woensdag 2 mei 2018

April favorites


In april vond ik mijn filmmojo terug, want ik ging maar liefst drie keer naar de cinema!

Het betrof hier eentje uit maart die moest ingehaald worden en twee releases uit april:

Mijn besprekingen kan je hier lezen:
I, Tonya
Lady Bird
Avengers: Infinity War

Maar ook op mijn eigenste scherm zag ik mooie dingen.

Op 10 april vertoonde Sphinx cinema in Gent The land before time (ook wel bekend als Platvoet en zijn vriendjes), omdat deze film dit jaar zijn 20ste verjaardag viert. Xander De Rycke zette een twitteractie op poten om hem in de cinemazalen te krijgen en daar is hij dus glansrijk in geslaagd.

Ikzelf had deze film nog niet gezien, omdat ik op moment van verschijnen écht niet meer de doelgroep was. Ik had dan ook niet veel zin om tussen een hoop nostalgische twentysomethings te gaan zitten en bekeek de film die avond op Netflix.

Het moet gezegd: ik was aangenaam verrast en gecharmeerd door dit tekenfilmrelikwie. Het is een simpel verhaaltje (dino raakt zijn mama kwijt en verzamelt een bende vriendjes om zijn familie te gaan zoeken), maar ik bleef geboeid kijken tijdens de 69 minuten dat hij duurde.

Weer een film die ik van mijn lijst kan schrappen...

Op zondag 8 april trok ik naar FACTS in Flanders Expo te Gent.

Dit was al de derde keer dat ik naar dit gigantische gebeuren rond sciencefiction, fantasy en manga ging.

Mijn voornaamste reden om deze keer te gaan was de aanwezigheid van Gillian Anderson (yup, Scully uit The X-Files). Maar meer dan haar Q&A bijwonen deed ik niet, aangezien ze astronomische bedragen vroeg om een handtekening te mogen zetten (85€? Ik dacht het niet...).

In een overbelichte zaal foto's nemen met een GSM, 't is niet alles...
Ze had het natuurlijk voornamelijk over The X-Files en spoilerde al helemaal het einde van het nieuwe seizoen (dat diezelfde avond op Q2 begon). Thanks to whoever asked a question about that...

Ik ging ook nog naar de Q&A van Cobie Smulders (Robin uit How I met your mother) en dat was een half uurtje dikke pret. Zo'n zalig mens dat dat is!

Maar FACTS is FACTS niet zonder de vele standjes met merchandising en andere brol en ik kon mij natuurlijk niet inhouden... In één van de kraampjes met Japanse gerief kon ik niet anders dan mijn geld uitgeven:

Ik kocht een maneki neko (= wuivende kat) beker die je op twee manieren kan "gebruiken". Als beker of als postuurke.

Ik zoek trouwens al héél lang zo'n kat (liefst goudkleurig) met functionerende wuivende poot, maar je vindt tegenwoordig enkel nog de manga-achtige versies en die wil ik niet...

Daarnaast kocht ik vooral Amerikaans en Japans snoep dat je hier niet kan vinden, maar dat is al allemaal op.

April was blijkbaar kattenbekermaand bij mij want ook op amazon kocht ik mij een kattentheetas:

Zeg nu zelf, wie kan daar aan weerstaan? In het visje kan je trouwens losse thee doen, het fungeert als thee-ei.

Ik deed zelfs een avondje toneel in april: ik ging kijken naar La Superba, de bewerking van het gelijknamige boek van Ilja Leonard Pfeiffer (niet gelezen) door Toneelgroep Maastricht.



In dit wervelend spektakel volgen we schrijver Leonardo (Wim Opbrouck) in zijn zwerftocht door de straten van Genua, tussen de hoertjes, travestieten en de maffia. Hij wordt er verliefd op "het mooiste meisje van de stad" (Angela Schijf) en zal zichzelf de verdoemenis in steken.

Dit is wat men "modern toneel" noemt en niet iedereen in de zaal kon dit blijkbaar waarderen, maar ik heb er van genoten. Wat niet wil zeggen dat ik ooit dat boek ga lezen, want dat zit er niet echt in...

Het stuk is nog tot 9 juni in Vlaamse en Nederlandse zalen te zien.

En op de allerlaatste dag van april werd er gequizd. Jawel, op een maandag!

Dit was de eerste keer dat deze minivoetbalploeg een quiz organiseerde, maar het was zeker dik in orde - dat we tweede werden speelt daar misschien wel een beetje in mee...

En dan rest mij enkel nog een kleine book haul.

Ik dacht eerst dat ik mij in april héél goed gedragen had op het vlak van boeken kopen, maar toch gaf ik 1 keer geld uit aan een boek:

Ik ben zo langzamerhand alle boeken van Karin Slaughter aan het verzamelen en als ik er een zie dat ik nog niet heb aan een schappelijke prijs, dan koop ik het zonder twijfelen.

Dat was ook het geval met Genadeloos dat ik voor 4.99€ in het Kruidvat op de kop wist te tikken. Dit is het vijfde boek in haar Georgiareeks. De andere in die reeks heb ik nog niet, maar ik heb er nog 5 andere te lezen voor ik nog maar aan die reeks toe kom. Geen haast dus.

En dan heb ik ook nog 1 bibliotheekboek van de "ondergang" gered:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik redelijk gechoqueerd was toen ik Duin bij de afgevoerde boeken zag liggen. Dit is echt een oerklassieker in het sciencefiction genre en maakte enorme indruk op mij toen ik het lang geleden las.

En dat werd zomaar afgevoerd! Zonder een nieuw exemplaar aan te kopen!

We zijn nog steeds op zoek naar de verantwoordelijke hiervoor.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten