zondag 7 januari 2018

Gezien in 2017: bioscoopfilms


In 2017 ging ik maar liefst 41 keer naar de film, 14 daarvan vielen in mijn jaarlijkse tiendaagse marathon op het Filmfestival, maar ik ging gemiddeld ook zo'n 2 keer per maand uit eigen beweging naar de cinema...

Photo by Jake Hills on Unsplash
En er is natuurlijk een top 10, of wat had je gedacht?

Net zoals bij mijn boekenlijstje, voeren hier ook de dames de bovenhand. En wie hier een klein beetje meevolgt, zal al weten welke film er ab-so-luut niet mocht ontbreken in de lijst, maar hij staat niet op nummer 1...

1/ Lady Macbeth


Ik werd echt van mijn sokken geblazen door deze film.

Je ziet op zich niet meer dan een jong meisje dat zich te pletter verveelt in een liefdeloos huwelijk, maar heeft het een impact, ja!

Mijn bespreking kan je hier lezen en die van het kortverhaal waarop de film zich baseert hier.

Is al uit op dvd.

2/ My cousin Rachel

Nog zo'n literaire dame. Het boek stond op nummer twee in mijn boeken top 10, de film kon maar beter meer dan excellent zijn. En dat was hij ook...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

3/ Wonder Woman 

Het valt echt niet te verwonderen dat ik deze in mijn top 3 zet, ik ging er namelijk 3 keer naar kijken in de cinema (die twee extra kijkbeurten zitten dan nog niet eens in die 41 keer, ik ging dus eigenlijk 43 keer), kocht de dvd van op de dag dat die uitkwam en heb hem ondertussen nog al eens gezien. Ik las verschillende strips en zelfs een boek over Wonder Woman en schafte me wat Wonder Woman gear aan. Het was duidelijk het jaar van Diana of Themyscira bij mij...

Een welverdiende derde plaats in deze top 10 (en over Justice League gaan we een beetje zwijgen).

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

4/ Three billboards outside Ebbing, Missouri

Frances McDormand speelt een rouwende moeder die drastische maatregelen neemt om de moord op haar dochter te verwerken.

Tragisch, komisch en met een vette knipoog naar de Coen brothers (Fargo is nooit ver weg) was dit de beste film die ik op het filmfestival zag in oktober.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

De film komt op 10 januari in de zalen.

5/ Professor Marston and the wonder women

Ik zag drie films met/over Wonder Woman het afgelopen jaar en dit was nog de meest verrassende.

William Moulton Marston was naast de uitvinder van de leugendetector ook de geestelijke vader van Wonder Woman en leidde een compleet onconventioneel leven met zijn vrouw en hun gezamenlijke maîtresse (of hoe moet je dat anders gaan noemen?).

Een prachtige film, zoveel is zeker!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Geen idee wanneer deze beschikbaar wordt in onze contreien.

6/ The handmaiden

Een Japans/Koreaanse verfilming van de Britse Victoriaanse roman Fingersmith, je moet het maar doen...

Prachtig mooi vormgegeven film die blijft boeien tot het einde (zelfs al las ik het boek en zag ik de Britse miniserie).

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

7/ Hidden figures

Een waargebeurd verhaal over de zwarte dames die instonden voor het rekenwerk tijdens de reizen naar de maan.

Sterke vertolkingen, met een hoog The help gehalte. What's not to like?

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

8/ Kedi

De eerste film in mijn lijstje waarin vrouwen geen prominente rol spelen.
Hier is het de beurt aan katten.

Deze Turkse documentaire doet het hart van elke kattenliefhebber zwellen van geluk. Een aanrader!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

9/ Le passé devant nous

De enige Belgische film in het rijtje, maar wel de meest indrukwekkende in mijn ogen.

Het verhaal van een onwillige moeder en het zoontje dat aan haar deur wordt gedropt.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Nog niet uit op dvd.

10/ Logan

De enige man en de tweede superheld die in mijn top 10 mag staan.
Een waardig afscheid voor de figuur Wolverine in de gedaante van Hugh Jackman.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

Is al uit op dvd.

En dan zijn er natuurlijk nog enkele eervolle vermeldingen voor 2017:

A streetcat named Bob

De tweede kattenfilm die ik in 2017 zag.
Een hartverwarmend verhaal, zij het aan de héél sentimentele kant.

Is al uit op dvd.

Souvenir

Eén van de 4 films met Isabelle Huppert die ik zag in 2017 (2 in de cinema, 1 op het filmfestival, 1 op dvd).
Kitsch tot en met, maar ik genoot er van.

Is al uit op dvd.

Valerian and the city of a thousand planets

Ja, er was ook Blade Runner 2049 het afgelopen jaar, maar ik wil liever deze ondergewaardeerde en Europese (!) sf-productie wat in de kijker zetten. Want deze film was gewoon leuk. (Wat van Blade Runner niet meteen kon gezegd worden).

Is al uit op dvd.

The killing of a sacred deer

Van de regisseur van The lobster (ook al met Colin Farell).
Een nogal bevreemdende film, maar ik kon hem smaken.

Is nog in selecte zalen te bekijken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten