woensdag 3 januari 2018

Gelezen in 2017: strips


Het werd al vermeld in mijn boekenoverzicht van 2017: ik las 111 strips vorig jaar.

Dat is minder dan in 2016, maar nog steeds een serieus volume aan papier dat ik verzet heb.

Hieronder volgt mijn top 10, met op de eerste plaats het enige stripalbum dat ik vijf sterren gaf:

1. Qinaya (De adoptie, #1) - Zidrou en Arno Monin

Mijn grote tragedie hierbij is dat het eerste deel van dit tweeluik van mij vijf sterren kreeg en het tweede deel niet harder kon tegenvallen... Ik gaf La Garua uiteindelijk nog drie sterren, maar dat was wel héél genereus.

Mijn bespreking van Qinaya lees je hier (beetje naar onderen scrollen op de pagina).

2. Mam'zelle Esterel (Mooie zomers, #3) - Zidrou en Jordie Lafebre

Mijn boek van de maand in juli!

De Mooie zomers van onze naamloze familie gaan in dit derde album onveranderd verder.
We keren nog wat verder terug in de tijd, naar hun eerste vakantie samen met de schoonfamilie.

Nostalgie ten top, deze strip!

Mijn bespreking lees je hier.

3. Liefde en haat - Stéphane Louis en Lionel Marty

Een verhaal van een onmogelijke vriendschap tussen blank en zwart. Echt sterk.

Mijn bespreking lees je hier.

4. Stern, #1-2 - Frédéric en Julien Maffre

Ja, ook van die andere doodbidder (Undertaker) kwam een strip uit in 2017, maar deze vond ik net iets beter.

Mijn bespreking van beide delen lees je hier (beetje doorscrollen naar onder).

5. Kale kop, #1-4 - Zidrou en Ernst

Deze reeks over Zita die al ver haar hele leven in een ziekenhuis doorbracht, stal mijn hart (en het vierde deel deed het een beetje bloeden).

Jammer genoeg is uitgeverij Strip 2000 failliet gegaan vorig jaar. Nieuwe albums in het Nederlands zitten er dus niet aan te komen in de toekomst (ze zijn er wel in het Frans).

Mijn bespreking van de vier delen lees je hier.

6. De zaak Krimson #1 (De kronieken van Amoras) - Marc Legendre en Charel Cambré

Na de kleine catastrofe die de Amorascyclus was, hield ik hier mijn hart bij vast. Maar deze subreeks over hoe Lambik en Krimson elkaar leerden kennen kon op meer dan mijn sympathie rekenen.

Deel twee is ondertussen ook al uit, maar dat heb ik nog niet gelezen.

Mijn bespreking lees je hier (naar onder scrollen).

7. Sunstone : book one - Stjepan Sejic

Een charmant liefdesverhaal met als achtergrond BDSM? Het werkt, geloof me vrij.

Book two werd ook al aangekocht, maar las ik nog niet.

Mijn bespreking lees je hier (naar onder scrollen).

8. Gegijzeld - Guy Delisle

Het waargebeurde verhaal van een gijzeling op boeiende manier weten vertellen, Guy Delisle slaagt er met verve in.

Mijn bespreking lees je hier (naar onder scrollen).

9. Paper girls #1-3 - Brian K. Vaughan en Cliff Chian

Een nieuwe reeks van meesterverteller Brian K. Vaughan (Saga), die moest ik lezen.

Na deel 3 weet je nog niet veel meer dan in deel 1, maar blijft het boeien, ja!

Deel vier komt er in 2018 aan, ik ben al benieuwd.

Mijn besprekingen van deel een, twee en drie (bij deze laatste wat naar beneden scrollen).

10. De arabier van de toekomst 3 - Riad Sattouf

Bij dit derde deel trad leesmoeheid voor de reeks op bij mij, maar het blijft een sterk album, zonder meer.

Mijn bespreking lees je hier.

Eervolle vermeldingen:

The wicked + the divine #4-5 - Gillen, McKelvie etc.

Had meneer nog iets gewenst? - Hubert en Virginie Augustin

Magritte, een surrealistische kroniek - Campi en Zabus



Geen opmerkingen:

Een reactie posten