maandag 1 januari 2018

Gelezen in 2017: boeken


Wat is Goodreads toch een handig hulpmiddel om je leesgedrag bij te houden!

Zo krijg je sinds enkele jaren een mooi overzichtje van wat je in het afgelopen jaar gelezen hebt:

En voor we weer beginnen te gillen: ja, ik las 171 dingen, maar daarvan waren er 60 boeken en 111 strips. Kwestie van de dingen wat in perspectief te plaatsen.

27.929 gelezen pagina's wil zeggen dat ik gemiddeld zo'n 76,5 pagina's per dag las. Niet slecht.

Mijn lijstje met gelezen boeken werd ook in Excel bijgehouden, zodat ik nog wat meer informatie bijeen kon sprokkelen.

Er is de laatste jaren namelijk wel wat de doen rond "divers" lezen. Zijnde: meer vrouwen lezen, meer gekleurde auteurs en auteurs uit kleine (of niet zo evidente) taalgebieden. Slaagde ik daarin dit jaar?

35 van mijn gelezen boeken werden door vrouwen geschreven, 2 door een man/vrouw team, 22 door mannen en zelfs 1 boek door iemand die zich als X definiƫert. Die missie is dus al geslaagd. Maar eerlijk? Ik trek vanzelf al meer naar boeken die door vrouwen geschreven zijn, als je mijn laatste book hauls bekijkt, zie je dat meteen.

Wat betreft de kleur van de auteurs kan het wat beter: 50 boeken werden door witte mensen geschreven, 4 door mensen van Afrikaanse afkomst (3 Afrikanen, 1 Afro-Amerikaan), 3 boeken werden geschreven door mensen van Aziatische afkomst (1 Japanner en 2 Amerikanen van Aziatische afkomst), 2 boeken door mensen van Noordafrikaanse afkomst en 1 met Latino-achtergrond.

Wat boeken uit kleine taalgebieden betreft: als ik in het Nederlands lees, doe ik daar al meteen aan mee, nietwaar? Wat gelezen talen betreft, las ik 38 boeken in het Nederlands, 21 in het Engels en 1 boek in het Duits. In september las ik zelfs uitsluitend Engelstalige boeken en ik was het eventjes beu daarna.

Dan wil ik ook nog vermelden dat van die 60 boeken er 8 meer dan 500 pagina's telden, met als absolute uitschieter De oversteek met 1008 pagina's.

Mijn beoordelingssysteem verandert blijkbaar ook van jaar tot jaar. Waar ik mij in 2016 verplichtte om beter na te denken over mijn vijfsterrensysteem en dat tot heel wat minder vijfsterrenboeken leidde, blijkt dat ik in 2017 slechts 2 items vijf sterren gaf: 1 boek en 1 strip. En dat boek was dan nog een herlezing en telt daarom niet mee in mijn "beste boeken van 2017" (dat was trouwens De stad der blinden). Dit resulteert natuurlijk in een verschuiving van beoordelingen. Er waren ook minder viersterrenboeken en heel wat driesterrenboeken (wat gewoon ok is, zonder veel op aan te merken).

Uit de viersterrenboeken haal ik mijn top 10 van dit jaar. De eerste plaats werd een "gevecht" tussen een boek uit 1951 en een uit 1985 die allebei 4.5 sterren kregen van mij en allebei geschreven werden door een vrouw. Wie won?

1. The handmaid's tale - Margaret Atwood

Gedeeld boek van de maand in maart (het andere komt wat lager terug). Dit boek was al lang op mijn radar aan het pingen en werd ein-de-lijk gelezen in 2017. Het stelde allesbehalve teleur.

Mijn bespreking vind je hier terug en de bespreking van de verfilming hier.

Enkel jammer dat ik op geen enkele legale manier de reeks gebaseerd op dit boek kan bekijken zonder dat ik mij blauw moet betalen. Ik wacht gespannen op de dvd-release.

2. My cousin Rachel - Daphne du Maurier

Boek van de maand in september. Onder invloed van booktube ben ik Daphne du Maurier gaan lezen (Rebecca las ik natuurlijk al vroeger, zo'n klassieker!). Dat in 2017 een verfilming van dit boek uitkwam met Rachel Weisz in de hoofdrol, speelde ook mee natuurlijk...

Mijn bespreking van het boek lees je hier, die van de film hier.

3. Gustav & Anton - Rose Tremain

Boek van de maand in mei. Dit verhaal van de vriendschap tussen twee jongens (en later mannen) die niet meer van elkaar konden verschillen, wurmde zich naar een plaatsje in mijn hart.

De bespreking lees je hier.

4. Stay with me - Ayobami Adebayo

Boek van de maand in oktober. Een boek over een huwelijk dat gebukt gaat onder kinderloosheid, het kon niet verder van mijn bed zijn. Dat het zich dan ook nog eens in Nigeria afspeelt, maakt dat nog meer waar. Maar dit is echt een schitterend boek. Ik zat meermaals met grote ogen te lezen hoe Jejide en Akin verschillende obstakels in hun huwelijk moeten zien te overwinnen. Dat ze dit maar snel vertalen!

Mijn bespreking kan je hier lezen.

5. Ons soort mensen - Juli Zeh

Gedeeld boek van de maand in maart. Het leven in een kleine dorpsgemeenschap en hoe dat allemaal fout kan lopen.

Mijn bespreking kan je hier lezen.

6. Under the udala trees - Chinelo Okparanta

Dit moest het afleggen tegen My cousin Rachel in september, maar staat ook hoog aangeschreven. Opgroeien in het Nigeria van de jaren '60 en beseffen dat je verliefd wordt op een meisje, 't is me wat.

Mijn bespreking lees je hier.

7. Shelter - Jung Yun

Belandde op plaats drie in mei, na Gustav & Anton en Anne van het Groene Huis. Het leven van een Koreaans-Amerikaanse familie en hoe alles fout kan lopen.

Mijn bespreking lees je hier.

8. De kat - Takashi Hiraide

Ondertussen ook Sisko nog wat in de picture zetten...
Dit belandde in januari op mijn favorietenlijst. Een klein fijn boekje dat op minimalistische wijze toch een snaar weet te raken. Dat mijn bespreking ook een retweet van de auteur kreeg, maakte het alleen maar beter!

Mijn bespreking lees je hier.

9. Gemina - Amy Kaufman & Jay Kristoff

Dit tweede deel in de Illuminaetrilogie (in 2018 volgt deel 3!) wist mij helemaal mee te slepen. Het is altijd even wennen aan de stijl van deze boeken, maar eens je mee bent in de rapporten, mails, transcripts e.d., begint zich een spannend verhaal te vormen.

Mijn bespreking lees je hier.

10. Verdriet is het ding met veren - Max Porter

Boek van de maand in februari. Max Porter weet hier in versvorm het verdriet van een gezin waarvan de moeder overleden is heel treffend te vatten.

Mijn bespreking lees je hier.

Verder aanraders die ik las in 2017:

Waarvan wij droomden - Julie Otsuka

The power - Naomi Alderman

Thornhill - Pam Smy

En zo zie je maar: mijn leesgedrag over het hele jaar wordt ook weerspiegeld in mijn top 10: 7 boeken werden geschreven door vrouwen, 1 door een man/vrouw team en 2 door mannen. 7 blanke auteurs, 2 Afrikaanse en 1 Aziatische.

Een bevredigend leesjaar, zoveel kan wel gezegd worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten