maandag 8 januari 2018

Gezien in 2017: thuis op het scherm


Naast die 43 keer in de cinema (blijkt dat het er eigenlijk nog 3 meer waren, ik was er nog enkele vergeten die ik op een visiedag zag - 't zijn er dus 46) zag ik ook nog heel wat dingen thuis op mijn eigenste televisiescherm. Een zuivere top 10 ga ik niet geven, aangezien ik echt wel veel leuke dingen gezien heb.

Ik ga eerst mijn favoriete films oplijsten, daarna de series en uiteindelijk nog enkele documentaires. Zo komt er een beetje vanalles aan bod en moet ik niet te veel in mijn favorieten gaan snoeien.

Maar een lang bericht wordt het sowieso...

Mijn favoriete films op tv/dvd in 2017:

1/ What ever happened to Baby Jane?

Yup, mijn favoriete film op het thuisscherm was er eentje die ouder is dan ikzelf en waar ik eindelijk de kans toe kreeg om hem te bekijken toen ze hem op een zaterdagnamiddag op één speelden.

De rivaliteit tussen twee zussen, waarvan de ene kreupel is en de andere compleet geschift, kon niet meer voor mij gemaakt lijken. Ik genoot er met volle teugen van.

Mijn bespreking van toen kan je hier lezen.

2/ Train to Busan

Deze Koreaanse zombiefilm miste ik in 2016 tijdens het filmfestival van Gent, maar bekeek ik tijdens mijn Halloweenwatching in 2017.

Jammer dat ik hem niet in de cinema zag destijds, het is echt een goede film in zijn genre.

3/ The girl with all the gifts

Nog een zombiefilm en eentje die ik al op Halloween wou bekijken, maar waar ik toen geen tijd meer voor vond.

Dit werd in december rechtgezet en is een absolute aanrader, zeker voor wie het boek gelezen heeft.

4/ Brimstone

Ik weet dat ik hier al verschillende keren heb verklaard dat ik niet hou van westerns, meestal gevolgd door een western die ik wél wist te waarderen.

Wel, hier is er weer zo eentje. In Brimstone volgen we het leven van Liz, een jonge vrouw die steeds maar achtervolgd wordt door een kwaadaardige dominee. De film wordt hier en daar als "ziek" afgedaan, maar achter de gruwel die we te zien krijgen, zit een sterk verhaal en nog sterkere vertolkingen.

5/ Swiss army man

Van zieke films gesproken... Hier zeult Paul Dano een hele film rond met een lijk, "gespeeld" door Daniel Radcliffe.

Zoals ik al in mijn bespreking schreef, is dit "een romantische komedie van de héél bizarre soort".

6/ Men & chicken

De Deen Anders Thomas Jensen staat steeds garant voor absurde films. Men & chicken was daarin geen uitzondering.

Ik genoot met volle teugen van deze komedie over genen, afkomst en broers.

7/ Princess Mononoke

Deze stond al lang op mijn verlanglijstje en stelde niet teleur.

Ik moest het wel doen met de Engelse versie, want deze film bestaat niet met Nederlandse ondertiteling (en ik koos dan nog schaamtelijk voor de gedubde versie ook, i.p.v. de Japanse met Engelse ondertitels).

Niet voor kinderen, maar serieus geschikt voor volwassenen.

8/ The Goonies

Hier begon ik met heel wat terughoudendheid aan, want kinderfilms die je gemist hebt in je kindertijd, kunnen nogal eens compleet tegenvallen als je volwassen bent.

Niet deze, gelukkig. Dit was gewoon ouderwets plezier en mag daarmee in mijn lijstje met favoriete films.

9/ Ma vie de courgette

Nog een kinderfilm, maar dan een recente, over een jongetje dat bij zijn drankzuchtige moeder wordt weggehaald en in een weeshuis terechtkomt.

Je kan er een traantje bij wegpinken, maar natuurlijk komt alles goed op het einde.

Een aanrader, en niet alleen voor kinderen.

Mijn favoriete tv-series uit 2017 (hierin speelt Netflix een grote rol):

1/ Master of none. Seizoen 1-2

Iedere bespreking van deze serie was lovend en bezong de kwaliteiten ervan. Dat ging ik eens bekijken en ja hoor, ik ging meteen voor full-on bingewatchen.

Dit is echt geniale tv. Jammer genoeg (of misschien ook gelukkig) blijft het bij deze twee seizoenen.

Te zien op Netflix.

2/ Apple Tree Yard

Werd uitgezonden op Canvas en ik kon niet snel genoeg alle afleveringen van deze miniserie verslinden.

Wordt vanaf deze week op Nederland uitgezonden (zie mijn kijktips van deze week). Kijken!

3/ American gods. Seizoen 1

Geen idee of ze deze ergens bij ons uitgezonden hebben, maar ik bekeek American Gods op dvd tussen kerst en nieuw. Meteen één van de meest bizarre kijkervaringen van het jaar, maar daar doen we het voor.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Neil Gaiman (dat ik nog moet lezen, maar seizoen 1 is slechts 1/3 van het boek), volgen we hier Shadow Moon die net vrijkomt uit de gevangenis en een job krijgt aangeboden door de vreemde mister Wednesday. Bloed en geweld volgen. Yeay!

4/ The 100. Seizoen 4

Clarke & co moeten weer de mensheid zien te redden nu er opnieuw een nucleaire ramp op til is.

Deze serie wordt hier met gretigheid verslonden en weet zichzelf steeds weer heruit te vinden zodat het boeiend blijft. Ik kijk al uit naar seizoen 5!

Te zien op Netflix en dvd.

5/ Humans. Seizoen 2

Ik heb het normaal gezien niet begrepen op remakes van films en series, maar deze Britse versie van het Zweedse Real humans overtreft wat mij betreft het origineel.

Deze zag ik op het betaalkanaal AMC.

6/ Wynonna Earp. Seizoen 1-2

Een soortement westernreeks met demonen en de afstammeling van Wyatt Earp die hen terug naar de hel moet sturen.

Helemaal mijn cup of tea dit.

Ik zag de twee seizoenen op de zender Spike (overdag is dat Nickelodeon), maar seizoen 1 zit ook op Netflix.

7/ One day at a time. Seizoen 1

Over deze serie deed ik al een schaamtelijke bekentenis tijdens het veertig dagen bloggen in maart.

Seizoen twee komt er binnenkort aan op Netflix!

8/ The worst witch. Seizoen 1

Jawel, ik bingewatchte het hele seizoen op minder dan een week tijd en heb daar geen enkele schaamte over.

Netflix wist te vertederen met deze reboot van een kinderserie uit de jaren '90.

9/ Ash vs evil dead. Seizoen 1

Smullen geblazen met deze onorthodoxe reeks waarin Ash Williams het moet opnemen tegen de "deadites".

Momenteel ben ik seizoen 2 aan het verslinden op Netflix.

En dan nog enkele pakkende documentaires die ik zag het afgelopen jaar:

Life: animated

Owen, een autistische jongen, leerde als kind terug praten aan de hand van Disneyfilms. We volgen hem nu op het pad naar zelfstandig leven.

Prachtige documentaire, zo zouden er meer moeten zijn.

De kinderen van juf Kiet

Hier volgen we een jaar lang het klasje van juf Kiet, die anderstalige nieuwkomertjes Nederlands probeert bij te brengen.

Hartverscheurend en hartverwarmend tegelijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten