maandag 3 april 2023

Maart wrap up

Door het vele filmkijken voor de Oscars kwam er van lezen niet echt veel in huis in maart en nog minder van wat ik gelezen had te bespreken...

Ik las 4 boeken en 3 strips met hoogtes en laagtes want jawel, ook deze keer kreeg er eentje 2.5/5...

Mijn boek van de maand wordt een beetje voorspelbaar:

Mort (Discworld 4) - Terry Pratchett

Dit vierde deel uit de Discworldserie kreeg van mij de hoogste quotering tot nu toe: maar liefst 4.5 sterren! 

Met ook de volgende bedenking: de Around the disc in 800 days readathon slorpt echt te veel van mijn leestijd op dus nu ga ik de boeken lezen wanneer het mij uitkomt en ik er echt zin in heb en als dat nog 20 jaar duurt, dan is dat maar zo...

Mijn bespreking kan je hier lezen.

I'm glad my mom died - Jennette McCurdy

Simon & Schuster, 2022
304 p.
Vertaald als: Ik ben blij dat mijn moeder dood is


Een boek dat sinds het verschijnen een algemene hype werd op sociale media. Zelf had ik niet echt de drang om het te gaan lezen want ik kende Jennette McCurdy - die vooral bekend werd door mee te spelen in iCarly op Nickelodeon, waar ik zo'n 20 jaar te oud voor ben - niet meteen...

Maar de goeie recensies bleven maar komen en dan ga ik dat lezen he. 

Jennette vertelt hier heel open over haar relatie met haar moeder en hoe die haar enige dochter op piepjonge leeftijd in de acteerwereld geduwd heeft om haar eigen dromen te proberen waarmaken. De band tussen moeder en dochter was echt ziekelijk, vooral dan hoe haar moeder haar op alle mogelijke manieren probeerde te manipuleren wat zich uiteindelijk in verschillende eetstoornissen en alcoholverslaving bij Jennette uitte. 

De titel van het boek mag hard lijken, maar eens je het gelezen hebt, versta je het ook compleet.

Een sterk boek waarin je kennismaakt met een vrouw die zich ondanks haar opvoeding tot een sterke persoon heeft weten te ontwikkelen.

Vier sterren.

Er werd ook samengekomen voor de leesgroep en daar lazen we volgend boek:

Uit de bek van de walvis - Sjón

World Editions 2013
251 p.
Vertaald uit het IJslands: Rökkurbýsnir


Dit boek werd op heel wat verdeeldheid onthaald en kreeg zelfs een 0.5/10 van één van de groepsleden. Zelf ondervond ik voor het lezen heel wat terughoudendheid om er aan te beginnen want een dichter die een roman schrijft? Horrorvoorstellingen van "poëtische taal" gingen mij aan het lezen vooraf...

Gelukkig bleek die vrees ongegrond en werd het gewoon een niet echt makkelijk leesbaar boek over een historische figuur in het IJsland van de 17e eeuw, waarbij we aan zijn waanvoorstellingen, visioenen en altijd meanderende geest worden blootgesteld.

En toch heb ik het relatief graag gelezen en gaf ik een 3.5/5. Maar aanraden ga ik het niet doen.

Als laatste kreeg een driesterrenboek nog een bespreking op mijn blog:

Margriete - Kathleen Vereecken

Mijn bespreking kan je hier lezen.

En die stinker van 2.5/5? Dat was een strip en het zal niet verbazen dat die - weer maar eens - uit de stal van Standaard Uitgeverij kwam:

Scherven in het donker (Galaxa 2) - Peter Van Gucht / Romano Molenaar

Standaard Uitgeverij, 2022
40 p.


Waarom ik het mezelf blijf aandoen om deze reeks te lezen is mij ook een raadsel. Dit tweede deel in de Rode Ridder spin-off is eveneens niks om over naar huis te schrijven...

Het derde deel is ondertussen al verschenen en ja, dat zal ik waarschijnlijk ook wel lezen - enige zelfkastijding is mij namelijk niet vreemd.

Alles wat ik las in maart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten