dinsdag 14 maart 2023

Margriete - Kathleen Vereecken

 
De Geus, 2022
256 p.


Toen ik voor het eerst over deze roman hoorde, dacht ik dat dit helemaal mijn ding ging zijn: het verhaal van Margriete, de jongste zus van de gebroeders Van Eyck, waar weinig over geweten is, maar waar een heel eigen verhaal aan gegeven werd. Met beschrijvingen van het middeleeuwse Gent en het ontstaansproces van het Lam Gods er in verwerkt. Yes, please!

Maar mijn verwachtingen waren jammer genoeg te hoog gegrepen. Ik had iets in de trant van de schitterend geschreven boeken Matrix van Lauren Groff of Hamnet van Maggie O'Farrell verwacht (hoewel ik die laatste ondanks dat het magistraal geschreven is wat minder vond qua verhaal), maar in plaats daarvan kreeg ik een nogal houterig geschreven boek in mijn handen met personages zonder veel diepgang en met veel te veel uitweidingen waar ik op den duur diagonaal over begon te lezen...

We beginnen als Margriete 19 is en door haar oudste broer Hubrecht (ofte Hubert) naar Gent gehaald wordt na de dood van hun moeder. Daar wordt ze geparkeerd in het huishouden van Joos Vijd en zijn vrouw Lysbette - de latere opdrachtgevers van het Lam Gods - en moet ze haar dagen binnenshuis slijten. Maar ze wil meer en weet het gedaan te krijgen dat ze toch in Gent kan rondlopen.

Nu moet ik wel toegeven dat de beschrijvingen van het middeleeuwse Gent goed gelukt zijn, je loopt echt met Margriete mee door de stad en waant je met haar in de straten daar - maar dat is het zowat... Wat ze denkt en voelt komt in mijn ogen niet echt over en daar kunnen geslaagde beschrijvingen van de stad niets aan veranderen.

Echt helemaal afbreken wil ik het boek niet want het heeft bestaansrecht, maar het kan echt niet op tegen wat al eerder een beter geschreven werd. Het hoeft dus ook niet zo bejubeld te worden als hier en daar gedaan wordt, want daarvoor is het toch een beetje te zwak in mijn ogen.

Echt graag heb ik het dus niet gelezen en zoals al gezegd, heb ik grote stukken gewoon diagonaal gelezen omdat het mij niet meer kon boeien.

Toch nog 3 sterren voor de moeite, maar het beloofde meer dan wat uiteindelijk afgeleverd werd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten