maandag 1 augustus 2022

Het schemeren van de wereld - Werner Herzog

 
De Arbeiderspers, 2022 (oorspr. 2021)
111 p.
Vertaald uit het Duits: Das Dämmern der Welt


Werner Herzog schreef een boekje (dat doet hij wel meer) en deze keer ging hij de mosterd in Japan halen.

In het voorwoord vertelt hij hoe hij bij een reis naar Japan weigerde om de Japanse keizer te ontmoeten - ongehoord en beledigend - en toen ze hem vroegen wie hij dan wél zou willen zien, hij "Hiroo Onoda" antwoordde.

Deze Onoda heb je al eens op mijn blog zien passeren, want ik zag de gelijknamige film die over zijn leven werd gemaakt (niet gebaseerd op dit boek trouwens, maar eerder op het boek dat Onoda zelf schreef in 1974). En wat een leven.

Tijdens WOII was Onoda soldaat in het Japanse leger en hij werd voor een guerillamissie (ongebruikelijk naar Japanse normen) naar het Filipijnse eiland Lubang gestuurd en hij bleef daar nog tot 30 jaar na het beëindigen van de oorlog de lokale bevolking belagen terwijl hij zich in de jungle verstopte.

Herzog wil deze ervaring in slechts 100 pagina's weergeven en hij weet dat tot op een bepaalde hoogte ook te doen. Goed geschreven is het dus zeker, maar ik zag gewoon zo de film voor mijn ogen en dat beperkte mijn genot bij het lezen.

Conclusie: ik gaf het boek 3.5 sterren en raad eigenlijk gewoon aan om de film te gaan bekijken want die verdient echt veel meer publiciteit dan de magere aandacht die hij kreeg bij het verschijnen en ik vond hem stukken aangrijpender dan het boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten