woensdag 10 augustus 2022

Juli favorites

Juli was een maand waar ik toch een beetje uit mijn comfortzone getreden ben want ik ging maar liefst naar twee (2!) muziekfestivals - jaren geleden dat ik daar nog gestaan had...

Naar Rock Zottegem wou ik gaan omdat Texas daar kwam optreden en Gent Jazz had voor de zoveelste keer Melody Gardot op bezoek.

Dat ik er op Rock Zottegem nog wat andere troep - en neem dat maar letterlijk - moest bijnemen, is eigen aan een festival. Texas zelf was fantastisch, al had Sharleen Spiteri problemen met haar oortjes (ze kon zichzelf en de muziek niet horen) en was ze de hele tijd aan het schelden op de technicus die het niet in orde kreeg. Maar ze hield vol voor het publiek en heeft ons uitvoerig bedankt op het einde.

De rest van de optredens ging van mèh (CPex - best dat ze aan hun afscheidstour bezig waren, dat trekt dus echt op niks he), naar ok (Tourist LeMC) tot gewoon de muziekhel (Deus). Dat laatste door de muziek waar ik mij alsmaar bozer door voelde worden én de zatte venten naast ons die niet uitkeken wat ze aan het doen waren terwijl ze wild in het rond aan het bewegen waren. Ik ben dan maar de tent uit gevlucht om te kalmeren.

Op Gent Jazz ging het er wat gemoedelijker aan toe - 't was ook één van de warmste dagen van juli toen - en we bleven uit de oververhitte tent om op groot scherm naar de optredens te kijken. Charlotte Dos Santos was aangename terrasmuziek, Gabriel Rios kon ik ook wel smaken (ben na zijn optreden op een meter van hem gepasseerd!), maar we kwamen natuurlijk voor Melody Gardot. Het was een goed optreden, maar ik word op Gent Jazz altijd een beetje teleurgesteld: ze speelde vooral nummers uit haar nieuwste album - dat ik niet ken - en liet degene met wie ze die plaat maakte de hele tijd zijn soloding doen. Daar was ik niet voor gekomen, ik wou Melody Gardot zien en horen en niet haar tweede viool zien spelen op haar eigen concert... Gelukkig waren er wel goeie momenten bij dit optreden, dus ging ik na middernacht (bij nog steeds 26°) tevreden naar huis.

Wat cinema betreft, ben ik slechts 1 keer in een donkere zaal geraakt. Mijn filmdrive was wat weg waardoor ik pas op 11 juli mijn eerste film tout court van de maand zag (er zaten maar liefst 19 dagen tussen mijn laatste film in juni en mijn eerst in juli!), namelijk Thor : Love and Thunder.

Thor is ondertussen zowat het comic relief van het Marveluniversum geworden en ik kan dat wel smaken. Deze film zat vol met komische elementen (die geiten!!) en ik heb mij rot geamuseerd.

Was dit goed? Niet echt. Maar leuk was het wel.

Hierna was ik vertrokken voor het filmkijken en ik zag in totaal 18 films in juli:

Uitschieters hier waren Memories of murder, Now voyager, Dog day afternoon, Dangerous beauty en Die bitteren Tränen der Petra von Kant. Allemaal goed, maar niet echt recent te noemen...

En ook de laatste Ghostbusters werd op dvd bekeken en serieus goed bevonden.

Raar genoeg heette die niet Ghostbusters : afterlife, maar Ghostbusters : legacy op de doos. Komt er van als je de Duitse dvd bekijkt... Goh ja, de film was toch hetzelfde.

Dit is een Ghostbustersfilm voor een nieuwe generatie, maar wie voor nostalgische redenen wil kijken komt zeker ook aan haar/zijn trekken. Dat was bij mij toch het geval.

Dat ik zo laat in de maand pas film begon te kijken, lag natuurlijk bij de streamingdiensten die eind juni/begin juli enkele series op ons afvuurden en ik bekeek er maar liefst 3 voor ik in de cinema geraakte:

Netflix zette de laatste 2 afleveringen van het vierde seizoen van Stranger Things op 1 juli online en ik moest natuurlijk meteen kijken.

Of beter gezegd: de twee afleveringen werden op 2 juli bekeken. 

Het vierde seizoen was best ok te noemen, hoewel ik zonder het Russische avontuur had gekund en mini-Eleven een serieus voorbeeld van de uncanny valley was...

Ik bekeek ook nog de laatste aflevering van het derde seizoen van The Umbrella Academy dat al op 22 juni op Netflix gelost werd.

Maar ik weet niet of ik hier nog verder naar ga kijken. Ik vond dit seizoen compleet doorgeslagen, zonder richting en eigenlijk weet ik niet eens meer wat er allemaal gebeurde...

Ook van The boys werden nog de laatste twee afleveringen van het derde seizoen bekeken op Amazon Prime. 

Deze compleet geflipte (maar op een goeie manier) serie had een nieuwe aflevering elke week, waardoor je er wel een tijdje over deed om het hele seizoen te bekijken. En da's ok.

Dit seizoen had enkele serieuze WTF-momenten en beelden die je niet licht zal vergeten, maar oh wat hou ik van deze reeks. Nog hiervan.

Op het einde van de maand verscheen het eerste seizoen van Paper Girls op Amazon Prime.

Deze serie - velen noemen het Amazons antwoord op Stranger Things, maar dat is het niet - werd op 2 dagen uitgekeken. Ik heb de hele comicboekreeks gelezen en goed bevonden, dus was ik hier echt wel benieuwd naar.

En ik ga zeker nog verder kijken, maar dan zullen ze toch wel wat meer hun best moeten doen want het was me allemaal wat te vlak en de gigantische scifidingen die in de strip gebeuren, waren hier zo goed als afwezig.

Een goeie poging dus, maar het kon beter...

Tijdens het lange weekend van 21 juli dompelde ik me onder in een projectje: ik bekeek toen Les vampires en Irma Vep.

Maar daar schreef ik hier al over.

Wie nu nog op mijn book haul zit te wachten, is er aan voor de moeite want ik ben braaf geweest in juli en heb geen enkel boek gekocht - wat een zelfbeheersing!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten