dinsdag 20 juni 2023

The appeal - Janice Hallett

 
Viper, 2021
447 p.
Vertaald als: De hoofdrol


Ik ben blijkbaar in mijn thriller/detectiveperiode want ook The appeal gaat over een moord die moet opgelost worden.

Het boek is een moderne briefroman: we lezen wat er gebeurt aan de hand van e-mails, sms'en, theaterfolders, handgeschreven berichtjes... 

In het slaperige dorpje Lockwood wordt een nieuw toneelstuk voorbereid bij het lokale amateurgezelschap. Aan de hand van mails e.d. leren we de verschillende leden en hun persoonlijkheid kennen. Al gauw heb je sympathie voor de ene en afkeur voor de andere, maar niet alles zal uitdraaien zoals het lijkt...

Al van in het begin weten we dat er iemand vermoord zal worden en dat we mee moeten helpen zoeken naar de schuldige want in de inleidende brief worden twee medewerkers van een advocaat verzocht om al deze documenten te doorspitten maar ook zij mogen nog niet weten wie er vermoord is of wie daarvoor in de gevangenis zit momenteel. De lezer kan dus netjes meepuzzelen.

Wel een waarschuwing vooraf: de eigenlijke moord vindt pas plaats op 3/4 van het boek, wat daar voor komt is een uitgebreide kennismaking met de personages en de setting waardoor je constant zit te speculeren wie er gaat vermoord worden en wie voor de daad in aanmerking kan komen. De uiteindelijke dader en het hoe en waarom vielen daardoor voor mij een klein beetje in het niet bij de rest van het boek. En ik vond het zelfs niet erg want ik had er tot dan toe al een heel leuke leeservaring opzitten.

4/5 en een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten