dinsdag 18 mei 2021

65 jaar België op het Songfestival - Jonathan Hendrickx en Jasper Van Biesen

 
Baeckens Books, 2021
664 p.


Net op tijd voor de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival vanavond heb ik dit mastodont van een boek uit gekregen. Maar liefst drie maanden heb ik er over gedaan om dit te lezen, vooral dan omdat ik bij elke jaargang van het ESC meteen ook de winnaar, Belgische deelnemer en andere leuke kandidaten van dat jaar bekeek op youtube. Zo ben je een tijdje bezig natuurlijk...

In het boek wordt jaar per jaar de selectie van de Belgische kandidaat besproken, hoe dat in zijn werk ging en wie er nog allemaal zijn kans waagde om ooit op het grote podium te mogen staan en daarnaast is er ook aandacht voor het eigenlijke songfestival, met belangstelling voor speciale zaken in de shows en de winnaars. Na elk jaar volgt dan een interview met de Belgische deelnemers, voor zover dat die nog leven natuurlijk...

Wat heb ik uiteindelijk geleerd? 

Dat ik schandalig weinig wist over de Waalse kandidaten van het ESC van voor 2010, dat er ook bekende liedjes tussen de niet-winnaars zaten (grootste verrassing voor mij was Zwei kleine Italiener van Conny Froboess, de Duitse inzending van 1962, dat wist ik dus niet hoewel ik het liedje ver van A tot Z kan meezingen) en dat mensen in de jaren '70 blijkbaar geen eten kregen, afgaand op hoe mager die artiesten allemaal wel waren.

Al bij al een leuk naslagwerk over een speciale passie van mij en ik zal er ongetwijfeld nog veel plezier aan beleven in de toekomst want er zal zeker naar teruggegrepen worden.

En ja, ik weet dat André Vermeulen ook een boek geschreven heeft specifiek over de Belgische preselecties, maar dat heb ik nog niet gelezen (het ligt hier wel klaar). Maar dat 65 jaar België op het Songfestival naast de preselecties ook info geeft over het ESC zelf, maakt dat het voor mij toch een voetje voor heeft.

Fan van het ESC? Je moest dit boek al aan het lezen zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten