dinsdag 31 mei 2022

Joséphine Baker - Catel / Bocquet

 
Casterman, 2016
564 p.
Niet vertaald


Nu ik toch volop into Franse dingen ben, was het tijd om nog eens een graphic novel in het Frans te gaan lezen. En in plaats van er eentje te kiezen die ik hier thuis liggen heb, ging ik voor Joséphine Baker uit de bibliotheek.

Zoals de titel en cover al aangeven, is dit een biografie van fenomeen Josephine Baker in stripvorm. En aangezien ik van maker Catel al Het verhaal van de Goscinny's en van het duo Catel/Bocquet Kiki van Montparnasse gelezen had en goed bevonden, dacht ik dat dit ook wel de moeite zou zijn.

Jammer genoeg vond ik het een nogal saaie en slepende baksteen van een boek waarbij elk hoofdstuk(je) voorafgegaan wordt door een getekende afbeelding van de plek waar Baker woonde of werkte op het moment van afspelen. En dat begon op den duur op de zenuwen te werken.

De hele graphic novel is eigenlijk niet meer dan een opsomming of een "en nu deed ze dit, en nu deed ze dat". Interessant werd het eigenijk ver nergens.

Dat de 400 pagina's lange graphic novel dan nog eens gevolgd wordt door een dossier van meer dan 100 pagina's waar letterlijk ver iedereen die ooit op de weg van Josephine Baker kwam een biografie van ongeveer een bladzijde kreeg, was helemaal te veel van het goede. Ik had echt geen fut meer om me daar ook nog eens mee bezig te houden.

Drie sterren en da's dan nog heel gul van mij.

Ik ontdekte ook dat er onlangs een pocketversie van deze graphic novel verschenen is die je voor slechts 10 euro op de kop kan tikken. Ik heb hem netjes in Duinkerke in de Furet du Nord laten staan want deze hoop papier komt mijn huis niet meer binnen. Jammer.

Nu houd ik natuurlijk mijn hart vast voor de graphic novel over Alice Guy (van dezelfde auteurs) die ik onlangs in een opwelling kocht. We zien wel wat dat wordt eens ik er aan begin...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten