donderdag 15 december 2016

Kijktip: Rogue One : a Star Wars Story


Vorig jaar kwam Star Wars episode VII : the force awakens op 16 december bij ons in de zalen. Door omstandigheden (wachten op mensen die NOOIT tijd hebben, dat overkomt mij dus geen twee keer) kon ik hem pas een maand later zien, te laat voor eindejaarslijstjes en gespoilerd tot en met door mensen die hem wél al gezien hadden.

Dit fiasco wou ik deze keer vermijden en omdat Rogue One : a Star Wars Story nu op 14/12 bij ons in de zalen kwam, wou ik hem ook op de eerste dag gezien hebben. En zo geschiedde...

Als een volleerde pro bestelde ik mijn ticket al op voorhand online, je kon nooit weten dat ik daar anders aan de kassa zou staan en niet eens binnen zou kunnen... En met mij blijkbaar een heleboel mensen, want zowat iedereen struinde meteen naar binnen i.p.v. eerst langs de kassa te passeren.

Het was eigenlijk niet eens nodig, want de zaal was wel goed gevuld maar verre van volledig uitverkocht. Dat komt er van als je de grote multiplexen vermijdt...

Rogue One is niet zomaar een Star Wars film. Het is er eentje die zich afspeelt in hetzelfde universum, maar zonder de o zo bekende personages, hoewel Darth Vader toch eventjes zijn opwachting maakt. Hoofdrol is weggelegd voor Jyn Erso (Felicity Jones), die al op jonge leeftijd haar ouders verliest aan het evil Empire. Ze wordt aan het begin van de film door de rebel alliance bevrijdt uit de gevangenis waarin ze zit om voor hen contact op te nemen met een andere rebel, een afvallige, degene die haar, nadat haar ouders er niet meer waren, heeft opgevoed. Ze krijgt hierbij de hulp van Cassian Andor (Diego Luna - ik zat zowat de hele film naar zijn naam te zoeken en kon er maar niet opkomen), die haar tot bij de rebel, Saw Gerrera (Forest Whitaker), moet brengen.

Meer ga ik hier niet over de plot zelf verklappen, het moet nog plezant blijven voor mensen die 'm willen zien, maar ik wil wel zeggen dat ik er van genoten heb!

We hebben hier dus weer een vrouwelijke hoofdfiguur na Rey in The force awakens en ze krijgt er een paar beminnelijke side-kicks bij in de gedaante van Cassian Andor - gelukkig niet de Han Solo-kloon die Poe Dameron was - en zijn robot K-2SO. Deze laatste zorgt voor de meeste lachsalvo's in de film en dan niet door schattig te wezen zoals BB-8, maar door steeds grappige opmerkingen te maken. Rogue One is dan ook de grappigste Star Wars film die ik al gezien heb.

Hoewel dit een film is die op zich zou kunnen staan, is hij sterk verankerd in de Star Wars mythologie en het gevoel van thuiskomen in het bekende verhaal was zeker aanwezig. Rogue One voelt aan en ziet er uit als een reguliere Star Wars film, wat kan een fan meer verwachten?



Film van het jaar? Misschien niet, maar zonder twijfel de beste Star Wars film die ik dit jaar gezien heb - en daar reken ik de twee kijkbeurten (in de bioscoop en op dvd) van The force awakens bij!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten