donderdag 29 december 2016

December wrap-up


Nog een laatste keer gezaag over hoe weinig (of veel) ik lees...

Als je goodreads bekijkt, heb ik in december welgeteld negen dingen gelezen, het laagste aantal van het hele jaar. Het gaat hier echter over twee romans van meer dan 400 bladzijden, een vuistdikke graphic novel van 288 pagina's en ook nog enkele strips met de normale proportie van 48 pagina's.

Niet slecht, al zeg ik het zelf.

Het zal met andere woorden een kort overzicht worden van mijn leesgedrag de afgelopen maand, maar wat ik las, vond ik ferm de moeite:

Mr. Mercedes - Stephen King


Bespreking hier.

Irmina - Barbara Yelin


Bespreking hier.

The fate of the Tearling - Erika Johansen

Bantam Press, 2016
478 p.
Nog niet vertaald (de vorige twee delen wel)

Ik kan jammer genoeg niet veel verklappen van de plot, want het verhaal in The fate... bouwt verder op wat er in het tweede boek van de reeks, The invasion of the Tearling, gebeurde.

Maar waar Kelsea in dit laatste boek een inkijk in het leven van Lily kreeg, een vrouw die mee de Crossing beleefde, krijgt ze in dit deel het leven van Katie te zien, die na de Crossing in het nieuwe land geboren werd.

Veel gebeurt er niet echt in Kelseas tijdlijn, het gros van de actie ligt in het verleden bij Katie, maar áls er dan eens iets gebeurd, is het bijna een pure horrorfilm. En dat is goed.

Het verhaal wordt terug verteld vanuit verschillende standpunten en weerom waren de stukjes die gezien werden door de ogen van Ewen, de gevangenisbewaker en ondertussen queen's guard, voor mij de mooiste die er in het boek te vinden waren.

Deels horrorroman, deels western, deels science fiction, het boek weet misschien niet echt wat het wil zijn, maar het wérkt en dat is het belangrijkste. Zeker een aanrader voor wie de vorige twee delen ook las!

Laatste bespreking van het jaar wordt een strip:

P.I.G.S. - Cecilia Valagussa 

Vos Uitgeverij, 2016
66 p.
Vertaald uit het Italiaans: P.I.G.S

Deze autobiografische strip gaat over hoe Cecilia de verhuis vanuit Italië naar België ervaren heeft.

De grote Europese crisis is net uitgebroken en zij komt uit één van die P.I.G.S.-landen: Portugal, Italië, Griekenland en Spanje. Vandaar dat ze zichzelf ook als varken weergeeft in de strip, toch in scènes waar ze vooral door andere mensen wordt bekeken. In de spiegel ziet ze gewoon zichzelf en ook een paar studenten uit de P.I.G.S.-landen zijn in haar ogen gewone mensen, terwijl ze door buitenstaanders als een bende varkens gezien worden.

De stijl van deze strip is best wel origineel te noemen, er zijn geen klassieke hokjes en stroken, nee alles loopt bij haar door elkaar. Er wordt een heel verhaal verteld op 2 naast elkaar liggende pagina's maar op het eerste zicht lijkt het één grote tekening.

Een revelatie.

Alles wat ik las in december.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten