maandag 2 mei 2016

April favorites


Het feit dat ik weer aan het lezen geslagen ben (zie mijn vorige bericht), is natuurlijk mijn allergrootste favoriet van de maand april, maar er vielen nog andere mooie dingen te beleven.

Eerst en vooral: het weer!

De afgelopen dikke week hebben we mogen proeven van rasechte aprilse grillen met stortregen, hagelbuien, regenbogen en waterige zonneschijn en ik vond het allemaal even leuk!

Voor degenen die in die periode liepen te zagen en klagen dat het "warm" moest worden: dit was normaal weer voor de tijd van het jaar. We zijn het alleen niet meer gewoon dat de natuur eens doet wat ze moet doen...

Ik moet er wel bij zeggen dat ik steeds tussen de buien door mij wist te verplaatsen, ik zat er dus nooit zelf in, maar bewonderde ze wel van achter het raam en dat maakt het natuurlijk wat aangenamer.

Leuke bijkomstigheid: als het regent en wat kouder is, zit er minder pollen in de lucht en voor hooikoortslijders zoals mezelf is het dan feest!

Vanaf volgend weekend zal het helemaal geen feest zijn, want dan begint wat IK haat: warm weer...

Ik ging de afgelopen maand 1 keer naar de bioscoop, maar over Pride and prejudice and zombies schreef ik hier al.

Het Davidsfonds van Zottegem organiseerde de Zot van taal quiz op 23 april en we deden met ons ploegje Reuze Gom voor de tweede keer mee. Vorig jaar eindigden we nog derde, maar dit jaar werden we de verpletterende overwinnaar met 159 op 160 punten!

En aangezien het Davidsfonds de organisator was, kwamen de prijzen uit die boekenhoek:

Grensgangers gaat over het leven in de DDR en de bouw en val van de Berlijnse muur aan de hand van 3 leden uit dezelfde familie, telkens op een ander belangrijk moment in deze tijdlijn. Ik heb het nog niet gelezen, maar het stond al langer op mijn verlanglijstje en nu heb ik het dus in bezit.

We kregen ook nog het tweede boek met Taalvoutjes cadeau en iedereen die had meegedaan aan de quiz kreeg een prachtig potlood met opschrift.

Op tv deed ik me tegoed aan een aantal dingen:

Netflix gooide op een bepaald moment het eerste seizoen van Outlander op hun site en aangezien ik nog steeds de laatste 6 afleveringen moest zien, deed ik het op deze manier.

Ik had alle afleveringen van het tweede deel van het eerste seizoen opgenomen van tv, maar had ze op een bepaald moment allemaal gewist, kwestie van wat plaats te maken op de decoder en omdat het me toch niet meer boeide. Toch eventjes fout gedacht van mijn kant: ik joeg de overblijvende afleveringen er in een recordtempo door op Netflix en nu wil ik het tweede seizoen zien...

Ook nog op Netflix zijn ze zo vriendelijk om de nieuwe afleveringen van Orphan Black de dag na uitzending in de VS bij ons op te nemen in hun aanbod.

Ik kan het vierde seizoen dus bijna tegelijk met Amerika zien, what's not to like?

En natuurlijk kunnen we niet om het zesde seizoen van Game of thrones heen, dat vorige zondag in de VS begon.

Lang verwacht en totaal nieuw voor iedereen (de boeken zijn nu "op", geen voorkennis meer voor niemand), wist de eerste aflevering toch weer te boeien.

Dan als laatste nog wat toevoegingen aan mijn TBR:

Op 1 april arriveerde dit boek in mijn brievenbus. Ik heb er lang over getwijfeld of ik het zou aankopen, maar aangezien het mij mateloos intrigeerde, heb ik het me toch maar aangeschaft...

S. van J.J. Abrams (ja, die van de nieuwe Star Trekfilms, Star Wars e.d.) en Doug Dorst is een totaalervaring: in de cassette zit Ship of Theseus, een onbestaand "bibliotheekboek" (het is ook zo vormgegeven) waarin naast het gedrukte verhaal, zich een heel ander verhaal afspeelt in de marge want het boek staat vol gekriebeld met aantekeningen en conversaties. Ook zitten er allerlei briefjes, foto's en kaartjes in die het allemaal nog interessanter maken.

Voorbeeld van hoe het er vanbinnen uitziet.
De boekenrat op de bovenste foto zat niet bij het boek, die heb ik zelf gemaakt in april en is ook een favoriet: ik heb er 5 uur aan zitten werken om ze af te krijgen en het resultaat is meer dan geslaagd (al zeg ik het zelf). En ja, dat ding heeft een functie: het is een boekenlegger.

De afdeling van De Slegte in Aalst sloot afgelopen maand haar deuren en alle boeken werden er aan 1 euro verkocht. Ik kon niet anders dan richting Aalst sporen...

De vier boeken links kocht ik dus voor slechts 4 euro. En ja, het zijn allemaal boeken door vrouwen over vrouwen, dat besefte ik pas toen ik weer thuis stond...

Malva staat momenteel op de shortlist van de Fintro Literatuurprijs (vroeger de Gouden Boekenuil, dat klonk toch zóveel beter) en wil ik gelezen hebben tegen 5 juni, wanneer de prijs wordt uitgereikt.

Het vijfde boek rechts kocht ik in de Standaard Boekhandel in Aalst. Het schijnt het ideale boek voor boekenliefhebbers te zijn, ik ben benieuwd...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten