zaterdag 2 januari 2016

New year watching


Oudejaarsavond is traditioneel - net als kerstavond - filmavond bij mij thuis. Waarom mij gaan ergeren tussen mensen waar ik anders misschien ook geen hele avond zou mee doorbrengen, wachtend tot er véél te veel eten veel te laat wordt geserveerd? Nee, dan liever knus met de kat in de zetel voor tv en filmpjes inhalen...

Dit jaar koos ik voor wat ik nog niet gezien had uit de lijst van de Top 13 movies you missed this decade, 3 youtubevideo's van 19 Productions met filmaanbevelingen van de laatste 5 jaar. Maar eigenlijk raden ze 15 films aan...

Welke films had ik wel al gezien?
- Scott Pilgrim vs. the world
- Tucker and Dale vs. evil (zag ik afgelopen Halloween, ook n.a.v. deze video's)
- Cloud Atlas
- Cabin in the woods
- Snowpiercer
- What we do in the shadows

De films die ik niet wou/kon zien: The babadook (geen horror met geesten voor mij), Goon (sportfilms, yuk) en Enthiran (Bollywoodfilm, nergens te vinden).

Daardoor bleven er nog 6 films over en die heb ik allemaal op 31/12 bekeken:

Ik bekeek ze in chronologische volgorde, de "oudste" van de lijst eerst.

Moon (2010)



Een man zit moederziel alleen in een ruimtestation op de maan, waar hij instaat voor de mijnwerken die daar op mechanische wijze doorgaan. Hij heeft nog een goeie 2 weken van zijn 3 jaar durende opdracht te vervullen, maar dan gebeuren er een aantal rare dingen.

Deze scifi-film kende ik wel, maar ik had er nooit echt de aandacht aan geschonken die hij verdiende. Wat een schande van mijn kant! Dit is gewoon de beste film die ik zag op oudejaarsavond, een aanrader voor iedereen die houdt van claustrofobische films met een thrillerelement (het is niet griezelig, voor wie daarvoor zou vrezen). Een prachtig staaltje acteerwerk van Sam Rockwell, die de hele film bijna in zijn eentje moet dragen. Oh ja, de regisseur is Duncan Jones, zoon van David Bowie.

Nogmaals: aanrader!!

Drive (2011)



Dit is er zo eentje waar ik nooit uit vrije wil naar zou gekeken hebben. Ryan Gosling? Yuk. Over een man die enkel wat rondrijdt in zijn auto? Dubbel yuk!

Maar de film viel eigenlijk heel goed mee, zeker toen in de tweede helft het Goslingpersonage totaal over de rooie gaat en wild rond zich heen begint te schoppen. Dit had ik niet verwacht van de film en kwam dus als een totale verrassing. Een welgekomen verrassing. Aanrader dus.

Dredd (2012)



Comicbookverfilming. Ik had natuurlijk de eerdere verfilming Judge Dredd (1995) met - godbetert - Sylvester Stallone al gezien, wat een miskleun! Deze was dan toch eventjes anders...

Met in de hoofdrol Karl Urban, die na zijn dagen in Xena Warrior Princess uitgegroeid is tot één van de betere acteurs in Hollywood. Treffend is dat hij in deze film niet eens zijn gezicht laat zien, hij houdt de helm van Dredd van begin tot eind op zijn hoofd, enkel zijn mond is zichtbaar in een steeds afkeurende houding.

Dat ook Lena Headey (jawel, Cersei Lannister uit Game of Thrones) hierin meedoet is enkel een bonus te noemen. Wel enkel een aanrader voor wie van dit genre houdt.

Looper (2012)



Joseph Gordon-Levitt en Bruce Willis spelen hetzelfde personage, enkel op een andere leeftijd.

In deze thriller staat tijdreizen centraal. Gordon-Levitt is een "looper", een hired gun die mensen afknalt die vanuit de toekomst naar zijn tijd worden geflitst, zonder vragen te stellen.  De dag dat een looper zijn 30 jaar oudere zelf moet afknallen, is de dag dat zijn "loop" wordt beëindigd en kan hij gaan rentenieren tot hij teruggestuurd wordt in de tijd.

Eerst dacht ik dat deze film een mindfuck van jewelste zou worden, zoals Predestination (gezien op het filmfestival in 2014), maar dat viel al bij al nog mee. Looper is best een aanrader te noemen, enkel spijtig dat ze, naarmate de film vordert, Joseph Gordon-Levitt gelaatstrekken van Bruce Willis beginnen mee te geven en dat leidt echt af...

The guest (2014)



Van deze film had ik letterlijk nog nooit gehoord, ik was dan ook oprecht benieuwd wat dit zou geven.

"David" (Dan Stevens, de betreurde Matthew uit Downton Abbey) staat op een dag op de dorpel bij de Peterson-familie. Hij beweert in dezelfde unit gediend te hebben als hun zoon, die omkwam in actie. Ze nodigen hem uit om een nachtje te blijven en dat nachtje wordt een aantal dagen/nachten.

Op het eerste gezicht lijkt David een doodnormale jongen, maar wanneer hij alleen op zijn kamer is, zit hij meestal omineus voor zich uit te staren. Hij begint de Petersons te "helpen", maar dat mondt steeds uit in een enorm geweld. Om tenslotte te eindigen in een bijna complete slasher-horrorfilm...

Deze film, hoewel ik mij niet verveeld heb, weet niet goed wat hij zelf wil zijn: een thriller? Een horrorfilm? Geen van beide of allebei? Soit, hij blijft het bekijken waard.

Ex machina (2015)



Hiervan zag ik een tijd geleden de trailer in de Fnac en ik was meteen geïntrigeerd. Blij dat ik deze film aan mijn lijstje geziene films kan toevoegen!

Een jongeman wint een wedstrijd op zijn werk en hij mag een weekje gaan doorbrengen bij de grote baas van het bedrijf. Aangekomen in diens afgelegen villa in de bergen, moet hij meteen een contract tekenen waarin hij belooft niets van wat hij te zien krijgt, aan de buitenwereld mee te delen.

En wat krijgt hij te zien? Een robot met vergevorderde artificiële intelligentie en het is zijn job om te testen of Ava voor mens zou kunnen doorgaan.

Knappe film, prachtig gemaakt en eveneens een nogal claustrofobische setting aangezien de film zich grotendeels afspeelt in een ondergronds laboratorium. Voor wie wel houdt van films waar je een beetje bij na moet denken en die er nog verdomd goed uitzien ook.

Conclusie na mijn kijkmarathon: 2 van de 6 films vond ik super (Moon en Ex machina) en de andere 4 waren zeker ook aanraders te noemen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten