woensdag 19 augustus 2015

Weekend watching 5


Als we het weekend deze keer omschrijven als een lang weekend (maandag inclusief), heb ik onderstaande films gezien.

De reden dat ik maandag erbij moet nemen is dat ik één film op zaterdag begon en pas op maandag kon uitkijken. En op zondag had ik helemaal geen tijd (huwelijksjubileum van mijn ouders) om wat dan ook te bekijken.

Veel echt goeie dingen heb ik jammer genoeg niet gezien want geen enkele film kreeg meer dan 3/5 sterren van mij...

Na een lange werkdag van 9.00u 's morgens tot 20.00u 's avonds kon op vrijdag voor mij eindelijk het weekend, en nog véél belangrijker: mijn vakantie (!!!), beginnen. Inzetten deed ik de festiviteiten met nog maar eens een Harry Potter, aangezien ze er op Vier alle Potters aan het doorjagen zijn op vrijdag.

Deze keer was het de beurt aan Harry Potter and the Order of the Phoenix.



Film nummer 5 en meteen het zwakke broertje in de reeks...

Alles wat het boek tot een aangename leeservaring maakte, werd aan de kant geschoven in de film. Vooral een pak humor met de Weasleytweeling en broodnodige achtergrond voor een aantal gebeurtenissen werden in de vuilbak gekieperd. Mensen die het boek niet hebben gelezen, zitten de hele film met een waaaa???-gevoel te kijken en zelfs als je het boek gelezen hebt, kan je er amper van genieten omdat je weet wat er allemaal mankeert...

Geen goeie punten, deze Order of the Phoenix, gelukkig spelen ze deze vrijdag The half-blood prince. Hou die tranen maar al klaar!

Zaterdag zette ik in met Big Hero 6, één van Disney's laatste worpen.



Misschien word ik te oud voor deze dingen, of misschien heb ik gewoon al te veel films gezien, maar eerlijk? Zo goed vond ik 'm niet.

En versta mij niet verkeerd, ik keek écht uit naar deze film, maar het was gewoon dezelfde Disney als altijd: kind zonder ouders (= zowat elke Disneyfilm, al is het meestal zonder moeder), moet dan nog een tragedie verwerken, vindt een bizar vriendje en moet een groot obstakel overwinnen...

Ok, Baymax is met momenten grappig ("Hairy baby!") en de sidekicks zijn redelijk cool (vooral de inclusie van TWEE vrouwelijke heroes is top te noemen), maar het bleef toch allemaal een beetje blah voor mij. Geen favoriete Disney deze keer.

Daarna stak ik When animals dream in de dvd-speler (het was deze film die op maandag werd uitgekeken, voor wie dit zou willen weten).


Het begint ondertussen een thema te worden in mijn kijkgedrag: ook deze miste ik vorig jaar op het filmfestival en moest ik nu op dvd bekijken.

Deze Deense horrorfilm gaat over Marie, die aan een vreemde ziekte lijkt te lijden. Ook haar moeder blijkt deze ziekte te hebben, maar als het aan haar vader ligt, zal de buitenwereld hier niets van te weten komen... Natuurlijk beseffen ze in het dorp dat er iets vreemd aan de hand is met deze familie en een sfeervolle film vloeit voort uit dit gegeven. Laat je dus zeker niet afschrikken door het horrorgedeelte, dat blijft binnen de perken, het gaat meer over hoe mensen niet om kunnen/durven gaan met al wie een beetje anders is.

En geef toe: die poster is toch echt een pareltje dat uitnodigt om de film te zien.

Zaterdagavond speelden ze Life of Pi op VTM.



WAT EEN FLAUWEKUL ZEG!!!
A great story? Meer een slaapverwekkend nonsensverhaal waar niets - maar dan ook niets - interessants aan was. "Je geloof in God vinden" door deze film? Vergeet het, je zou eerder gaan geloven dat de duivel gemoeid was met deze onzin...

En eerlijk: de film voldeed volledig aan mijn verwachtingen, t.t.z. dat hij op niks ging trekken. Het is gewoon een vehikel geworden voor de compleet overbodige 3D-hype, gebaseerd op een boek (dat ik NOOIT zal lezen) enkel geschikt voor geitewollensokkendragende zweefteven...
Maar nu kan ik tenminste zeggen dat het een flutfilm is omdat ik hem gezien heb.

Over naar de plezante dingen nu, namelijk de kijktips voor deze week:

Woensdag 19/08:
Midnight express (Canvas 21.10u) - klassieker

Donderdag 20/08:
niks :-(

Vrijdag 21/08:
Beethoven (VTM 14.15u) - ja, een film over een hond, maar 't is toch grappig...
Harry Potter and the half-blood prince (Vier 20.40u) - moet ik het nog zeggen?
The 40-year-old virgin (2BE 22.40u) - een komedie die ik grappig vind, 't is een unicum
Midnight in Paris (NPO2 23.40u) - een late Woody Allen, maar terug een goeie
Lesbian vampire killers (BBC1 00.05u) - volledig van de pot gerukt en eigenlijk best slecht, laten we het een guilty pleasure noemen...

Zaterdag 22/08:
Indiana Jones and the kingdom of the crystal skull (BBC1 19.20u) - enkel voor de liefhebbers, Indy is écht oud geworden...
The adventures of Tintin: the secret of the Unicorn (VTM 20.25u) - eindelijk een Belgische stripverfilming die de Amerikanen niet verprutst hebben (I'm looking at you, Smurfs!)
The witches of Eastwick (één 20.40u) - Cher, Michelle Pfeiffer en Susan Sarandon, aangevuld met een - letterlijk - duivelse Jack Nicholson: kijken!
The truth about cats and dogs (VTM 23.45u) - genietbare romantische komedie, héél losjes gebaseerd op Cyrano de Bergerac

Zondag 23/08:
De avonturen van Kuifje: het geheim van de Eenhoorn (VTM 15.20u) - voor wie op zaterdag de Engelstalige versie miste, nu in het Vlaams
The piano (NPO2 23.20u) - prachtige film en niet enkel door de schitterende Nieuw-Zeelandse landschappen. Nog niet gezien = kijken!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten