vrijdag 21 augustus 2015

L'univers de Thorgal in het BSC


Confession time...

Toen ik 8 à 9 jaar oud was, ging ik elke woensdagnamiddag naar de tekenacademie. Maar nog belangrijker dan dit: ik ging elke woensdagnamiddag na de tekenles naar de bibliotheek.

Tegen dat ik 10 jaar oud was, liet ik die hele tekenacademie links liggen, maar mijn wekelijkse bezoekje aan de bibliotheek bleef... Het is daar dat ik op een zonnige of regenachtige namiddag Thorgal ontdekte, de Viking die letterlijk uit de hemel viel als baby en die ongelooflijke, magische en soms ook gruwelijke avonturen beleeft.

De allereerste kennismaking kwam er met het album Het sterrenkind, nummer 7 in de reeks, waarin een aantal korte verhalen gebundeld zijn over de jeugd van Thorgal.

Liefde op het eerste gezicht!!
Ja, mensen, mijn eerste grote crush was een stripfiguur...

Originele cover van Het sterrenkind.

De liefde voor deze stripreeks is gebleven en bleef groeien met elk album en de spin-off reeksen.

In het Belgisch Stripcentrum (je weet wel, het stripmuseum in de Zandstraat in Brussel) loopt nog tot 6 september een tentoonstelling over "De wereld van Thorgal". Hoog tijd dus om mij naar daar te begeven!


Ik wist eigenlijk zelf niet wat ik moest verwachten van deze tentoonstelling, maar alles Thorgal is mij dierbaar, dus het zou wel loslopen.

Het gros van de tentoonstelling bestaat uit de originele covers van de strips op doek, aangezien tekenaar Grzegorz Rosinski die allemaal met eigen hand schildert. Die doeken zijn volgens mij een fortuin waard en hingen zomaar aan tentoonstellingspanelen waar je ze kon aanraken (iets wat ik niet gedaan heb he, ik heb manieren)!
Eén van mijn stiekeme dromen is om ooit zo'n doek aan mijn muur te kunnen hangen, maar het zal bij dromen blijven, vrees ik...

Opener als je de trap opkomt en de hoek omslaat, is de levensgrote reddingsboei waarin Thorgal gevonden werd door Leif Haraldsson, de koning van de Vikingen en zijn latere adoptievader.

En de lichtjes werkten echt!
Nog een geluk dat ik mezelf een beetje in de hand heb, er zou anders wel een gilletje geslaakt zijn bij het zien hiervan, want mijn fanhart begon meteen sneller te slaan. Dit zijn de dingen die tentoonstellingen áf maken.

Voor de rest was het een blij weerzien met Thorgal, zijn familie en vijanden - daarover zo meteen meer.

Het gezin van Thorgal, met op de achtergrond Kriss van Valnor
Zoon Jolan, die ondertussen 16 of zo moet zijn (de kinderen en personages worden ouder naarmate de reeks vordert, een bijna unicum - ja, ja, Buddy Longway...), heeft zowat de reeks overgenomen. In een aantal albums draait het bijna uitsluitend om hem, in de laatste 2 albums ging het dan weer compleet over Thorgal die op zoek is naar zijn 3de kind.

Dochter Wolvin (dat Franse Louve is toch zóveel mooier...) kreeg haar eigen spin-off in 2011, waar ze vooral strijd moet voeren tegen haar "wilde ik" terwijl ze met mama Aaricia alleen achterblijft bij de Vikingen, zonder Thorgal en Jolan.

Maar wat voor mij nóg belangrijker was dan die spin-off van Wolvin, was die van Kriss van Valnor. Zij was het eerste personage dat haar eigen nevenreeks kreeg in 2010.

Kriss van Valnor...
Als Thorgal mijn eerste grote crush was, is zij zeker een goeie tweede. Ze duikt vanaf album 9 (De boogschutters) op en maakt het leven van Thorgal tot een ware hel met momenten...
Het is een personage dat echt in het "love it or hate it"-kamp valt en ik ben er wég van.


Onverschrokken evenaart ze Thorgal in het boogschieten en zwaardvechten. Ze is superintelligent en wil vooral dat Thorgal de hare is. Wat ook eventjes lukt als hij een aantal albums lang zijn geheugen kwijtraakt en ze hem kan wijsmaken dat hij bij haar hoort.

Uit deze periode komt de kleine Aniël voort, het zoontje van Thorgal en Kriss, dat - hoewel hij niet kan praten - over een aantal rare krachten lijkt te beschikken.

Had ik trouwens al vermeld dat zowel Jolan als Wolvin kinderen met gaven zijn? Dit komt voort uit Thorgals sterren-DNA, hoewel hij zelf geen gaven heeft. Jolan kan materie manipuleren met zijn geest en Wolvin kan met dieren praten. Wat Aniël in petto heeft, is voorlopig nog een mysterie... En naar hem was Thorgal dus op zoek in de laatste paar albums.

Mooie tentoonstelling en de deze blij...

Naast de tentoonstelling over Thorgal, loopt er momenteel in het Stripcentrum ook eentje over Jean Van Hamme, de scenarist van Thorgal. Hier krijg je een overzicht van zijn werk als schrijver van vooral stripverhalen en dat zijn niet de minste: Thorgal, Largo Winch, XIII, Lady S., De meesters van de gerst en vooral De Chninkel, voor mij zowat het beste stripverhaal ooit (ok, gedeelde eerste plaats met Het gele teken van Blake and Mortimer).

Groot was dan ook mijn verrassing toen ik zag dat de oorspronkelijke cover van De Chninkel eigenlijk blauw had moeten zijn! Rosinski had die geschilderd en ingediend bij de uitgeverij, maar het schilderij was ineens verdwenen... In zijn woede maakte hij een nieuwe versie in het rood, de versie die we vandaag de dag allemaal kennen.

Een aantal jaar geleden dook de blauwe cover ineens terug op, toen hij te koop werd aangeboden in een veilingshuis in Parijs. Gelukkig gebruikten die hun verstand en het schilderij werd aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgd.

Kunstdiefstal, het is van alle tijden...
Altijd leuk als ik zo'n weetjes in mijn hersenpan kan opslaan.

Het Stripcentrum heeft geen giftshop, maar er is wel een supermooie (Franstalige) stripwinkel in hun pand gevestigd: Slumberland.

Daar kocht ik iets waar ik al lang naar zoek: een buste van Kriss van Valnor.
Ik wist dat die dingen "out there" waren, maar ik had er nog nooit eentje in levenden lijve kunnen bewonderen. En in die stripwinkel verkochten ze die gewoon!

De strip had ik al...
Belangrijk om weten:

- De tentoonstelling "De wereld van Thorgal" loopt nog tot 6 september (vlug zijn!).
- De tentoonstelling "Jean Van Hamme, reiziger zonder grenzen" nog tot 29 november.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten