zondag 12 december 2021

Kijktip: The last duel

En ik blijf maar films bekijken die ik niet op het filmfestival gezien heb...

Deze keer ging ik op Disney+ voor The last duel, een film die in Belgische première ging op het filmfestival en al meteen in dezelfde week in de gewone zalen verscheen. Ook de reden waarom ik hem toen niet gezien heb omdat ik na het festival een beetje aan film- en cinemamoeheid leed.

Maar ik was wél van plan om deze te gaan bekijken in de cinema (4.31/5 op het filmfestival), 't is dus geen spijtje achteraf.

Inmiddels was de film al uit de zalen verdwenen (hij heeft vrees ik niet veel potten gebroken), maar dan komt Disney+ gelukkig tot de redding door de film al na een maand op hun streamingdienst te zetten.

The last duel baseert zich op een echt gehouden duel in de middeleeuwen: saaie piet ridder Jean de Carrouges daagt vermeende verkrachter van zijn vrouw Marguerite, Jacques Le Gris, uit tot een duel tot de dood. Wie wint heeft "gelijk" maar als Jean verliest zal zijn vrouw bovendien op de brandstapel belanden wegens valse beschuldigingen... Er staat dus heel wat op het spel.

Als je je over de belachelijke kapsels kan zetten (Matt Damons nektapijt lijkt bij elke scène langer te worden en wat ze met Ben Affleck uitgespookt hebben tart letterlijk alle verbeelding...), krijg je een meer dan degelijke film te zien. Hoe kan het ook anders: Ridley Scott zat in de regisseursstoel en had een goeie dag (hij heeft er al mindere gehad).

De eerste helft van de film laat ons wat er gebeurde zien vanuit het standpunt van de drie hoofdrolspelers. Eerst komt Jean de Carrouges aan de beurt (Matt Damon), daarna dader Jacques Le Gris (Adam Driver die potdorie nog maar eens zijn hemd niet kan aanhouden. Wat is dat toch met die mens - en zijn lelijk bovenlijf?) en tenslotte de onfortuinlijke Marguerite de Carrouges (Jodie Comer die nog maar eens bewijst wat een klasseactrice ze is).

In de tweede helft krijgen we het beruchte duel te zien en mensen, hoe spannend was dat!

Ik zat met volle teugen te genieten, zeker in de tweede helft waar je alle rauwe viesheid van een hand tot hand gevecht ten volle kan beleven. Want iemand doden is makkelijker gezegd dan gedaan.

Daarnaast leefde ik enorm mee met het lot van Marguerite, want je zal als vrouw maar verkracht worden, amper geloofd worden en dan ook nog eens met de brandstapel bedreigd worden als je echtgenoot niet goed genoeg blijkt in het gevecht... Ik blijf mijn beide pollekes kussen dat ik nu geboren ben en leef. 't Is nog niet perfect, maar die brandstapels hebben ze toch al afgeschaft.

Om maar te zeggen: je krijgt hier waar voor je geld en 2.5 uur cinema om van te genieten. Dat deed ik toch. Kijken. Op Disney+.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten