zondag 3 december 2017

November wrap up


In november gingen er 10 leesitems door mijn handen: 6 strips en 4 boeken.

Er werd een boek uitgelezen dat ik een paar maand had laten liggen, een superdun boekje, een prachtige strip en enkele missers.

Maar hoewel 2 daarvan van mij 4 sterren kregen, heb ik deze keer geen boek van de maand. Zoveel sprongen ze er niet echt uit...

De viersterrenitems van november:

En elke ochtend wordt de weg naar huis steeds langer - Fredrik Backman

Bespreking hier.

Liefde en haat - Stéphane Louis en Lionel Marty

Bespreking hier.

Driesterrenboeken die een bespreking kregen op mijn blog:

De oversteek - Justin Cronin

Bespreking hier.

Star Trek: dark passions, book two - Susan Wright

Bespreking hier.

Volgende strips kregen 3 sterren, maar ik wil er zeker nog iets over zeggen:

Angel Catbird, Volume 1-2 - Margaret Atwood en Johnnie Christmas

Deze comics werden geschreven door Margaret Atwood!

In het voorwoord van volume 1 vertelt ze over haar levenslange passie voor comics (ze is ondertussen al 78) en haar wens om ooit een verhaal over een kat met vleugels te vertellen.

In Angel Catbird komt dit verlangen tot uiting: Strig Feleedus is een wetenschapper die een serum ontwikkeld heeft dat DNA van verschillende soorten met elkaar kan laten versmelten. Ongelukkigerwijze wordt hij zelf versmolten met zijn kat en een passerende uil, waardoor Angel Catbird ontstaat. Deze halfkat (hij kan nog steeds terug naar zijn oorspronkelijke vorm) zal dan de andere halfkatten en -uilen helpen bij het bestrijden van zijn kwaadaardige baas, een halfrat, die de wereld van katten en uilen wil "afhelpen".

Het bijzonderste aan deze comics is het feit dat het verhaal uit de koker van Atwood komt. De tekenstijl is ok te noemen (trouwens, hoe cool is een achternaam als Christmas?), maar de uitwerking is heel klassiek. En dat er hier en daar kattenweetjes tussen de tekening worden gesprenkeld, leidt eigenlijk alleen maar af... Ik verdenk er haar zelfs van om samen te werken met de Canadese site catsandbirds.ca om hun boodschap te verspreiden, want alle weetjes verwijzen er naar.

Ik ga zeker nog volume 3 lezen (ik heb het al in huis), maar dit is niet meer dan een leuk tussendoortje.

Jammer genoeg las ik in november 3 items die van mij slechts 2 sterren kregen, grootste teleurstelling werd het boek dat we in de leesgroep lazen:

Azijnmeisje - Anne Tyler

Bespreking hier.

En er waren ook twee strips die niet voldeden, naar goede gewoonte spin-offs of herwerkingen van klassieke Vlaamse strips:

De Rode Ridder kreeg op Goodreads volgende commentaar van mij:

Deze strip gaat gewoon van kwaad naar erger...

Naast het verhaal dat al niks voorstelde, gaat de tekenstijl (die al niet fameus was) nu steil bergaf. Het was net alsof tekenaar Fabio Bono er opeens genoeg van had.

Het dieptepunt van deze reeks toe nu toe.

Waarom lees ik dit nog?


Bij De Miekes was ik niet minder mild:

Oh boy...

Jommeke geldt in mijn ogen als zowat de meest seksistische strip voor kinderen die er op de markt is en hier wordt een zijsprongetje gemaakt waarbij de Miekes voor de verandering eens de hoofdrol mogen spelen, in plaats van thuis te moeten blijven "omdat het te gevaarlijk voor meisjes is".

Maar Zonnedorp op z'n kop is een strip die ik nog niet aan kleuters zou willen voorlezen. Het verhaaltje is simpel (wat niet altijd slecht is) maar daarnaast ook heel erg aanmatigend: tekstballon na tekstballon wordt er op gehamerd dat meisjes alles wel beter kunnen dan jongens, maar dan krijg je gedurende een hele bladzijde een monoloog van Flip waarbij dat alles weer in het belachelijke getrokken wordt.

Nee, dit is niet de "meisjes boven" die beloofd werd, het is gewoon weer meer van hetzelfde en moest ik kinderen hebben, dan lazen die Jommeke en consoorten nooit zonder duiding van mijn kant.


Soms vraag ik me inderdaad af waarom ik me dit nog aandoe...

Alles wat ik las in november.


1 opmerking:

  1. Ik heb nog geen enkel boek gelezen van Fredrik Backman, maar ben heel benieuwd naar zijn werk :)

    BeantwoordenVerwijderen