vrijdag 25 december 2015

Weihnachtszeit in Düsseldorf


't Is weer tijd om het één en ander op te biechten: de laatste jaren trek ik er steeds in december met mijn vader op uit om een kerstmarkt in Duitsland te bezoeken. Zo waren we al verschillende keren in Köln, en Aachen en Bonn kwamen ook al aan bod. Dit jaar hadden we onze zinnen gezet op Düsseldorf en we vertrokken op vrijdag 18/12 voor 3 dagen richting Düsseldorfer Weichnachtsmarkt.

Die tuimelende ventjes zie je echt overal!
Wie de laatste tijd al eens heeft buiten gelopen, weet dat het niet echt winters is en in Düsseldorf was dat niet anders... Het doet wel eventjes raar om zonder sjaal en met een jas die open hangt op een kerstmarkt rond te struinen. Ik zag dan ook massa's mensen die zelfs gewoon in hun (lelijke kerst)trui rondliepen in de straten.

Ziet dit er nu uit als een koude winterse dag?
Maar vooraleer we in Düsseldorf aankwamen, moesten we eerst overstappen in Köln, want een rechtstreekse trein uit Brussel is er niet.

Al zo dikwijls in dit station geweest, nog nooit een foto hiervan genomen.
Gelukkig rijden de treinen in Duitsland een beetje stipter dan die in België en rond 13.00u kwamen we aan in Düsseldorf. Ons hotel lag net naast het station, dus dat was ook snel teruggevonden. En geen enkele trein gehoord 's nachts, dat is dus op zich al een prestatie...

Na een goed kwartier stappen kwamen we aan de over de hele stad verspreidde kerstmarkt. Het was een beetje zoeken waar het volgende deel van de kerstmarkt te vinden was, want dat was niet altijd even duidelijk en op de laatste dag ontdekten we zelfs nog een stukje dat we niet gezien hadden. Dat kan beter Düsseldorf!

Het reuzenrad was nog groter dan dat in Gent!
Soit, kerstmarkt in Duitsland is vooral een lange eet- en drinkpartij en is voor mij niet compleet zonder een beker Feuerzangenbowle.

Dit overheerlijke drankje kan je niet bij ons op de kerstmarkten vinden, maar is in mijn ogen - en mond - 1000 keer lekkerder dan Glühwein. Het bestaat eveneens uit warme rode wijn, maar de kruiden die er aan toegevoegd worden en de van rum doordrenkte suikerkegel die in brand wordt gestoken zodat de gesuikerde alcohol in de wijn drupt, maken dat het een streling voor de tong is. Deze versie was zeker lekker, maar het weer leende zich er jammer genoeg niet echt toe om zo'n warme drank te nuttigen.

De eerste dag deden we ons te goed aan Reibekuchen, gefrituurde aardappelkoeken die geserveerd worden met appelmoes. Blijkbaar is dat meer een gerecht uit de omgeving van Düsseldorf want er waren ontelbare kraampjes met Reibekuchen, terwijl je dat in Köln echt moet gaan zoeken (wat ik ook doe) op de kerstmarkt. Een lekker begin.

In de Galleria (de Duitse versie van onze Galleria Inno) aten we op de tweede dag 's middags Oma's Sauerbraten, een Duitse winterlekkernij, om wat op krachten te komen.
Het avondeten bestond uit één van de vele worstsoorten die je op de kerstmarkten kan vinden: Krakauer, Currywurst, 1/2 meter Bratwurst...

En op de laatste dag probeerde ik langos, een Hongaarse specialiteit die je het best kan beschrijven als een in olie gebakken pizzabodem waarop daarna enkele toppings werden gelegd. Vettige brol, dat was het zeker, maar ook heel lekker.

Aan ontelbare kraampjes kon je met suiker versierde Lebkuchen kopen en hoewel ik het helemaal niet heb voor die hartjes met opschriften, kon volgend peperkoekenhuisje mij ten zeerste bekoren:

Hans en Grietje! Met een kat op het dak!
Düsseldorf beweert een megawinkelstad te zijn, maar ik zag daar zowat dezelfde winkels die je in elke grootstad kan zien, je moet volgens mij helemaal niet speciaal naar daar gaan om te winkelen, Köln is dichter bij België en biedt hetzelfde aan hoor. Maar aangezien ze zo'n winkelstad zijn, is er ook een megagrote Mayersche te vinden, mijn absolute lievelingsboekenwinkel in Duitsland, met maar liefst 5 verdiepingen leesplezier. En ik kon mij natuurlijk niet tegenhouden:

Ja, ik weet het, naar Duitsland gaan en Engelse boeken kopen...
Weer drie exemplaren om aan mijn TBR-stapel toe te voegen.

Conclusie:
Düsseldorf is zeker het bezoeken waard, maar Bonn (dat we vorig jaar bezochten) viel beter mee qua kerstmarkt en als je wil shoppen, kan je dat evengoed in Köln gaan doen want daar hebben ze dezelfde winkels en 't is dichter bij huis...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten