woensdag 30 december 2015

December wrap-up


Oh boy... December is echt een minimale maand qua lezen geworden: 13 items op de goodreadsteller, waarvan 8 strips en 5 romans.

En het ergste van al: heel de maand stond zowat in het teken van het afvinken van de De Slegte reading challenge, ik las niet één roman uit "vrije wil", ze kwamen allemaal op één of andere manier op dat lijstje voor...

Gelukkig was het niet allemaal kommer en kwel en kon ik zelfs een boek van de maand puren uit deze 13, namelijk één van de vier boeken die ik 5 sterren gaf!

ABBA zoekt Frida - Maarten Vande Wiele

In deze graphic novel gaat een beginnende ABBA-coverband op zoek naar zijn "Frida". In neonkleurtjes (het lijkt wel getekend met fluostift) en met vrij vertaalde nummers van ABBA naar het Nederlands kon ik - als ABBA-fan - niet anders dan compleet hierdoor gecharmeerd zijn.

Bonuspunten om het hele verhaal te situeren in Gent (ja, dit is Vlaams werk!), waardoor ook de achtergronden superherkenbaar zijn.

Beste conversatie uit de hele strip, tussen Bert en Astrid, over toen ze hem betrapte in één van haar podiumoutfits:

- Waar ik vandaan kom vinden ze het helemaal niet gek om vrouwenkleren aan te trekken. 
- Natuurlijk. Je komt uit Aalst.

Ja, dat vind ik dus héél grappig...

En nu me de strip zelf nog kopen, het exemplaar dat ik las kwam uit de bibliotheek, maar het is er eentje om in huis te hebben!

Andere vijfsterrenboeken:

De nar - Zidrou en Porcel


De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niet echt een grote fan van het werk van Zidrou ben. Velen vinden hem ongelooflijk als stripscenarist, maar ik heb toch af en toe mijn twijfels...

Niet hier: De nar is een middeleeuws sprookje over de misvormde Fluim die de eerste jaren van zijn leven opgroeit in de donkere spelonken van een kerker om daarna als nar te dienen voor de dochter van de graaf. Maar dan blijkt hij over een wonderbare gave te beschikken... Veel meer wil ik hier niet kwijt, deze strip verdient het om ontdekt te worden zonder al te veel voorkennis.

De cover is zowat de mooiste stripcover die ik dit jaar zag, maar natuurlijk is er qua compositie een grote gelijkenis met het voorgaande ABBA zoekt Frida...

Kortsluiting (Gung Ho, 2) - Benjamin Von Eckartsberg en Thomas Von Kummant

Tweede deel van deze stripreeks, waarvan ik het eerste deel een tijd geleden las en ook héél hoog quoteerde.

Het verhaal gaat verder na de aanval op de kolonie waar broers Archer en Zack een thuis gevonden hebben. De nieuwe trainer arriveert met zijn knappe dochter in zijn kielzog. De tienerhormonen tieren welig in dit deel, maar laat dat de pret niet drukken. De met computer gemaakte illustraties doen denken aan zonovergoten dagen en eerlijk? Ik had nooit gedacht dat er zo'n mooie plaatjes uit een computer konden komen. Het wachten op deel 3 wordt pijnlijk want de Franse versie is pas voorzien voor april 2017...

Die Verwandlung - Franz Kafka

Deze nam ik ter hand omdat ik een boek nodig had dat "ouder dan 100 jaar was" voor de reading challenge van De Slegte. Het is een beetje op het randje, want het verhaal werd gepubliceerd in 1915, maar werd door Kafka al in 1912 neergepend.

Ik neem me altijd voor om een paar keer per jaar iets echt literairs te lezen en Die Verwandlung hoort hierin thuis. In de Duitse les had ik al een paar hele korte verhalen van hem gelezen en die waren mij ten zeerste bevallen, maar het iets langere werk had ik nog niet mogen proeven. En het smaakt naar meer... In redelijk eenvoudig Duits wordt het alombekende (niemand leest dit ding, maar weet wél waarover het gaat) verhaal verteld van Gregor Samsa die op een morgen wakker wordt als kever en hoe zijn familie daarmee omgaat. Niet nodig te vertellen dat het voor Gregor slecht afloopt...

Met open mond zat ik dit te lezen (en niet enkel omdat ik een knoert van een verkoudheid had op dat moment). Prachtig, prachtig, prachtig! Er zal zeker nog Kafka volgen in mijn leven, zijn Gesammelte Werke staan ondertussen in mijn boekenkast.

Voorts las ik nog enkele items die toch nog vier sterren wisten te scoren:

Carry's kleine oorlog - Nina Bawden

Een boek uit 1980, om te voldoen aan "een boek uit uw kindertijd" op de De Slegte reading challenge. Dit boek stond in mijn boekenkast, tussen de boeken die ik al meesleep sinds mijn kinderjaren. Hoog tijd om het een nieuwe leesbeurt te geven, dacht ik zo en het blijft een heel fascinerend verhaal...

Carry wordt met haar broertje tijdens de Tweede Wereldoorlog vanuit Londen naar het platteland gestuurd waar ze terechtkomen bij de norse meneer Evans en zijn onderdanige zuster. In een landhuis even verderop in het bos woont een andere zus met haar huishoudster Hepsibah en de grappige meneer Johnny. De kinderen beleven een magische tijd, maar wanneer het tijd is om terug naar hun moeder te vertrekken, slaat het noodlot toe... Dit alles in een boekje van 126 pagina's, het verveelt gewoon geen minuut.

All the light we cannot see - Anthony Doerr

Nog eentje voor de reading challenge: "een boek dat een belangrijke literaire prijs won". Deze roman kreeg zowaar de Pulitzer Prize for Fiction 2015 en daarmee kon ik meteen die uitdaging afvinken.

We volgen twee kinderen vlak voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog: de blinde Marie-Laure die met haar vader in Parijs woont en daarna vlucht naar Saint-Malo en Werner, een Duitse jongen die bezeten is van radio en daardoor naar een Hitlerjugendschool "mag" gaan.
In korte hoofdstukken leren we afwisselend Marie-Laure en Werner beter kennen, alsook de wereld waarin ze zich bewegen. Mooi.

De onzichtbare menigte (Aâma, 2) - Frederik Peeters

Tja, een nieuwe Frederik Peeters én de nieuwe Aâma, what's not to love?

We zetten het verhaal van überloser Verloc verder, die met zijn broer, een gorillarobot en een zootje ongeregeld nog steeds op zoek is naar het mystieke element Aâma op een afgelegen planeet. Onderweg komen ze vreemde nieuwe plantensoorten tegen en ook geëvolueerde diersoorten die er helemaal niet zouden moeten zijn... Vreemd, mysterieus en op het eind ook serieus wat gore. Daardoor kreeg deze strip vier i.p.v. vijf sterren, maar het blijft nog steeds de moeite!

En dan nog twee boeken om mijn reading challenge te vervolledigen:

Het stenen oordeel omdat ik er eentje nodig had dat "uitgegeven werd in mijn geboortejaar" en het boek van Ellen Degeneres voor de uitdaging "een boek geschreven door een auteur met dezelfde initialen als u", wat eigenlijk niet echt klopt, want mijn initialen zijn EDH, maar daar was nu echt geen enkele auteur mee te vinden, dus werd het maar ED...

Alles wat ik las in december


Geen opmerkingen:

Een reactie posten