woensdag 29 juli 2015

Weekend watching 3


Deze keer had ik geen 2 ononderbroken dagen om mij ten volle op het filmkijken toe te leggen: er moest op vrijdag tot 20.00u gewerkt worden en ook op zaterdag ging een groot deel van mijn tijd op aan werken.

Maar dat wil niet zeggen dat ik geen films op de agenda had staan! Het werden er uiteindelijk vijf, de meeste uit noodzaak omdat ze terug naar de bib moesten, blijkbaar zijn er nog andere mensen die volgende films wilden zien...

Na een vermoeiende werkdag op vrijdag (van 9.00u tot 20.00u neemt heel wat van je energie weg) was de enige optie in de zetel ploffen en op mij laten afkomen wat ze ook maar wilden aanbieden.
Nee, grapje, ik kijk nooit ongecontroleerd tv, mijn hele kijkschema ligt al een week op voorhand vast zodat ik weet waar ik dvd's of cinemabezoekjes kan inplannen...

Vrijdagavond had ik gekozen voor The Thing (2011), een prequel op het origineel uit 1982, ons aangeboden door 2BE.



Een perfecte vrijdagavondfilm: spannend, met net genoeg horror om het plezant te houden. Een mooie inzet voor het weekend.
En aangezien de eindscène van deze film naadloos aansluit op de beginscène van de originele The Thing, staat deze één van de volgende dagen/weken op het programma!

Op zaterdag moest ik, zoals al gezegd, werken, dus er veel dvd's doorjagen was geen optie. Ik had trouwens nog een pak tv in te halen van de week ervoor aangezien ik een aantal dagen in Berlijn was geweest.

De enige film op het programma was Sin city 2 : a dame to kill for (2014). Oorspronkelijk wou ik eerst de eerste film nog eens bekijken maar door tijdgebrek zat dat er niet in.



Hier was ik serieus benieuwd naar, vooral omdat de eerste film zo'n knaller was en de strips al jaren mooi staan te wezen op mijn boekenplank (nadat ik ze gelezen had en goedgekeurd natuurlijk!).

Toch prachtig, niet?
Jammer genoeg was het enkel "meer van hetzelfde". De nieuwigheid van de eerste film was er wat af. Het was gewoon terug de zwart-witfilm met kleuraccenten die af en toe naar de stripvorm oversprong om ook hier kwistig met het witte bloed (is dit ineens een Kiekeboereview geworden?) te strooien...

En waarom vindt iedereen die Eva Green zo'n hot vrouwmens? Al vanaf de eerste film waar ik haar in zag, werkt ze op mijn zenuwen, hier dus ook weer...

Zondag werd dan de grande finale van mijn weekend watching, ik voorzag zowaar 3 dvd's om te bekijken en dat is me ook gelukt.

Ontbijten deed ik met The tale of the princess Kaguya (2013), een Japanse sprookjesfilm uit de stal van Studio Ghibli, waaraan de tekenaar 8 jaar werkte om hem helemaal af te krijgen.



Prachtig, schitterend, sprookjesachtig... er zijn niet genoeg adjectieven in de wereld om de schoonheid van deze film te bezingen!
132 minuten lang word je ondergedompeld in de magische wereld van Kaguya (in het begin heet ze Bamboescheutje) waarbij de subtiele pastelkleuren van de bijna onafgewerkte tekenstijl het geheel nog feeërieker maken; ik denk dat ik als een klein kind zat te glimlachen in mijn zetel tijdens de hele film...

Maar het zou me eigenlijk niet mogen verwonderen dat de film zo aansloeg bij mij, regisseur Isao Takahata heeft ook Grave of the fireflies op zijn conto staan, een film waar ik zowat tranen met tuiten bij geweend heb, zo hartverscheurend mooi is die (nog een aanrader dus!).

Daarna was het de beurt aan The captive (2014), een film die ik afgelopen filmfestival wou zien, maar die niet meer in mijn programma ingepast raakte. Bij deze werd dat dus goedgemaakt.



Deze thriller draait om de verdwijning van Cassandra, een meisje van bijna 10. Niemand weet wie haar ontvoerd heeft, haar vader wordt met de vinger gewezen, maar hij heeft er niets mee te maken.
Acht jaar later duiken er aanwijzingen op dat ze nog in leven zou zijn...
Verdienstelijk.

Als laatste stond Welp (2014) op het programma, de film die zichzelf aanprijst als de eerste echte Vlaamse horrorfilm.



Voor wie nog nooit een horrorfilm gezien heeft, is dit waarschijnlijk een behoorlijk griezelige film, maar voor wie al wat meer gewoon is, was dit niet meer dan een opeenstapeling van platgetreden clichés. Ik kon al ver voorspellen wat er van scène tot scène ging gebeuren en er zitten ook een hoop ongerijmdheden in deze film, waardoor ik niet ten volle voor de hele ervaring kon gaan.

Eerlijk gezegd: meer verwachtte ik ook niet van deze film, maar ik wil wel iets meer als ik films bekijk...

Een rijk gevuld weekend met andere woorden, met een paar hits en missers, net zoals in het ware leven.

En dan nu nog enkele kijktips voor mensen die geen tv-programmaboekje hebben:

Dinsdag 28 juli:
The kids are all right (NPO3 22.40u) - Roze Week-film in aanloop naar de Amsterdam Pride dit weekend

Woensdag 29 juli:
Dr. Strangelove (Canvas 20.40u) - klassieker
Milk (NPO3 22.40u) - film in aanloop naar de Amsterdam Pride

Donderdag 30 juli:
Centurion (2BE 20.35u) - Romeinen op film, altijd goed
Legally blonde (Vijf 20.35u) - goeie komedie met Reese Witherspoon
The fall. Seizoen 1 (Vitaya 20.35u) - een reeks, maar een héle goeie, kijken wie dit nog niet gezien heeft!
Beginners (NPO3 22.40u) - film in aanloop naar de Amsterdam Pride
Heute bin ich blond (ARD 22.45u) - waargebeurd verhaal, Duits bovenhalen want niet NL ondertiteld!

Vrijdag 31 juli:
Harry Potter and the prisoner of Azkaban (Vier 20.35u) - seriously, wie heeft dit nog niet gezien?
Liar liar (VTM 21.35u) - komedie met een ingehouden Jim Carrey, altijd een goede beslissing
The adventures of Priscilla, queen of the desert (NPO3 22.05u) - film in aanloop naar de Amsterdam Pride (en kijken!)
Little miss Sunshine (VTM 23.45u) - een gegarandeerde kamerbrede smile na het zien van deze film

Zaterdag 1 augustus:
Stardust (VTM 14.40u) - Neil Gaiman op film, goeie keuze
Raiders of the lost ark (BBC1 19.25u) - niet ondertiteld, maar zelfs dan een leuke avonturenfilm
Jumanji (één 20.40u) - voor het kleine kind in elk van ons
Wanted (2BE 20.40u) - actiefilm met Angelina Jolie
The unbearable lightness of being (Canvas 22.35u) - klassieker
Doubt (NPO2 22.35u) - Oscarfest met Meryl Streep en Philip Seymour Hoffman

Zondag 2 augustus:
Le petit Nicolas (één 14.50u) - verfilming van de klassieke Franse verhaaltjes
The day after tomorrow (VTM 20.30u) - de betere end of the world-film
Melancholia (NPO2 23.20u) - voor wie een Lars von Trier mindfuck kan verdragen

Voor mezelf staan enkel Centurion en Heute bin ich blond op het programma, de andere films heb ik al gezien, veel kijkplezier!


1 opmerking:

  1. Dirk Braeckman29 juli 2015 om 18:53

    Liar Liar met een 'ingehouden' Jim Carrey? In enkele scènes wel ja, in andere gaat hij wel compleet loos!! Wel een goeie Carrey film.

    BeantwoordenVerwijderen