dinsdag 1 december 2020

November favorites

November was een heel kalme maand voor mij, al zeker omdat we terug ons kot niet meer uit mochten. Wat ik dan ook met veel plezier gedaan heb.

Maar dit wil niet zeggen dat ik geen favorieten heb: in mijn kot beleef ik de wildste avonturen, interessanter dan gelijk wat ik buitenshuis zou kunnen meemaken.

Zo zag ik 1 bioscoopfilm op mijn eigen tv-scherm en wie hier wat meevolgt, weet al over welke aanrader van een film het heb, namelijk Shirley.

Deze bekeek ik via Proximus VOD, na hem gemist te hebben in het kleine venster dat de bioscopen toch open waren.

Elisabeth Moss geeft het beste van zichzelf als getormenteerde schrijfster Shirley Jackson en de film leidde me zelfs tot de aankoop van een boek (hierover later meer).

Mijn bespreking van de film kan je hier lezen.

Maar Proximus was niet de enige VOD-dienst die ik gebruikte de afgelopen maand: op lumiereseries ontdekte ik dat ze de film La dentellière aanboden en die kon ik zeker niet laten passeren. Dit was namelijk de eerste grote rol van Isabelle Huppert en daar kan je al zien dat er grootse dingen voor haar in het verschiet liggen.

Héél blij dat ik hem gezien heb!

Op Netflix verscheen op 13 november de eerste film in 10 jaar met Sophia Loren in de hoofdrol: La vita davanti a sé, geregisseerd door haar eigen zoon en waarin ze een ex-prostituee speelt die een 12-jarige Senegalese vluchteling onder haar hoede neemt.

Dit was geen grootse cinema, maar het deed deugd om zo'n legende nog eens te zien spelen. En ze deed dat goed.

Alle films die ik in november zag.
Het negende seizoen van Murdoch mysteries liep op zijn einde op één, maar ik heb het Murdoch-virus echt te pakken nu. Ik sprintte daarna nog door de twee eerste seizoenen en zit nu ver aan het einde van het derde seizoen (sinds ik ergens vooraan het achtste seizoen begon te kijken, heb ik nog wat in te halen).

Deze detectiveserie die zich afspeelt in het Victoriaanse Toronto, bruist van positiviteit en levenslust. Het was de tijd van grote medische en wetenschappelijke ontdekkingen en die worden her en der in de serie verweven. Ook grote namen van die tijd passeren de revue, zo maakten Arthur Conan Doyle en H.G. Wells al hun opwachting op politiebureau nr. 4 van Toronto. Dat Murdoch bij zijn onderzoeken wordt bijgestaan door lijkenschouwer dr. Julia Ogden, kan natuurlijk ook geen kwaad in mijn ogen. Ik ga hier nog een tijdje mee door denk ik.

En om in de sfeer van de tijd te blijven, bekeek ik ook de eerste kerstspecial van Murdoch mysteries, A merry Murdoch Christmas, waarin Murdoch en co het moeten opnemen tegen Krampus of all people...

Nog vermeldenswaard op tv was het eerste seizoen van Why women kill op Vijf.

In hetzelfde huis wordt in drie verschillende tijdsperiodes een moord gepleegd. We krijgen deze drie gevallen te zien, mooi door elkaar verweven. De hoofdrol wordt gedeeld door drie actrices, die elk op hun eigen manier door toedoen van de mannen in hun leven, tot een wanhoopsdaad over gaan.

Ik vond de serie verfrissend en verrassend. En dat mag ook wel eens.

In november werd er zowaar gequizd, want de website quizarchief.be (daar kan je mij af en toe vinden om individueel kwisjes na te spelen) organiseerde terug een online quiz: De inteamste quiz. Man, was dat lang geleden zeg!
Met mijn gebruikelijk ploeg deed ik mee aan de tweede editie op vrijdag 27 november (er waren er drie, omdat de site anders plat gaat door het vele verkeer) en we behaalden uiteindelijk plaats 62 op 127 ploegen met 87.36% van de antwoorden juist. Serieus goed gedaan, al zeg ik het zelf.

Rest me enkel nog mijn book haul van november:

Het verhaal van de kat die boeken wilde redden van Sosuke Natsukawa kreeg ik cadeau voor mijn verjaardag. Moeilijk ben ik niet: een Japans boek over katten (en boeken) gaat er hier altijd in...

Bij één van mijn bezoekjes aan Standaard Boekhandel (de enige boekhandel die we hier hebben, begin niet te zagen...) zag ik de nieuwste worp van Stephen Fry blinken in het rek: Troy, zijn hervertelling van die grote mythologische oorlog. Die staat nu mooi naast Mythos en Heroes, die andere boeken van Fry die ik ook nog niet gelezen heb.

Als laatste viel afgelopen zaterdag (de post werkt dan ook zeg, waar gaan we dat schrijven) Hangsaman van Shirley Jackson in mijn brievenbus. Dit is het boek waaraan ze zit te schrijven in de film Shirley en ik was genoeg geïntrigeerd om het in huis te halen. Maar wanneer ga ik dat lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten