zondag 13 december 2020

Kijktip: The prom en Happiest season

Gisteren vinkte ik twee films af van mijn te bekijken lijstje. Ik keek er al een hele tijd naar uit en kon mij niet meer inhouden.

Films in kwestie waren The prom en Happiest season.

Een gay feestje met andere woorden.

The prom verscheen vrijdag op Netflix en is een musical van de hand van Ryan Murphy (Glee, American Horror Story, Ratched...) gebaseerd op de bestaande Broadwaymusical met dezelfde naam.

Waarover gaat het? Een bende has-been musicalsterren van Broadway (Meryl Streep, James Corden, Nicole Kidman, Andrew Rannells) zoekt een "goed doel" om terug in de belangstelling te kunnen staan. En ze vinden hun doel: laatstejaars Emma uit Edgewater, Indiana mag niet met haar vriendin naar het promgala gaan en daarom werd het hele feest maar meteen afgelast door het oudercomité. De musicalacteurs trekken naar redneckcountry om de lokale bevolking eens te leren wat "inclusief" wil zeggen.

Natuurlijk wordt er meteen geclasht met die lokale bevolking, wordt duidelijk hoe wereldvreemd de acteurs zijn en komt alles op het einde goed.

Tussendoor krijgen we nog enkele leuke musicalnummers, waarbij Dance with you, Zazz en Alyssa Greene (dat laatste deed mij heel hard aan de musical Wicked denken) er voor mij uit sprongen.

The prom is een film die je met een goed gevoel achterlaat, soms bol staat van clichés - met James Corden als het grootste cliché van allemaal, maar ook met een laten-we-een-traantje-wegpinken-momentje met Barry is going to prom - en mijn musicalliefhebbershartje wat sneller deed slaan.

Geen grootse cinema, maar wel een film die je met een glimlach op het gezicht Netflix laat afsluiten.

Daarna gaf ik wat geld uit in de Google play app (4.99€), want dat is de enige plek waar we hier naar Happiest season kunnen kijken. Deze kerstfilm had eigenlijk in de bioscopen moeten verschijnen, maar we weten allemaal waarom dat niet kon.

Hierin gaat het koppel Abby en Harper naar Harpers ouders voor kerst. Probleempje: Harper heeft haar familie nog niet laten weten dat ze samen is met Abby en die laatste moet zich voordoen als haar roommate. Flink tegen haar zin.

Dat de film een kerstkomedie is, kan je ondertussen wel raden. Ook deze film staat bol van clichés, maar ik kon er mee leven. Christmas spirit en al.

Kristen Stewart - die ik de laatste jaren meer ben gaan waarderen als actrice - speelt hier iemand atypisch: haar Abby kan af en toe lachen, iets wat we bij deze actrice niet zo heel veel zien.

Wel twee bedenkingen: Mackenzie Davis (speelde ook Grace in Terminator: dark fate, totaal vergeetbaar) zat precies niet echt in haar rol want ik geloofde het niet meteen en Kristen Stewart had bakken meer chemie met Aubrey Plaza, die een ex van Harper speelt.

Afgezien hiervan was dit een leuke familiekerstfilm, die van mij ook elk jaar op tv mag gebracht worden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten