zondag 7 juni 2020

Mei favorites


Ook mei was een zalige maand in mijn ogen, met hier en daar al wat meer sociaal contact omdat we ineens een bubbel van vier mochten hebben van mensen die niet bij ons inwonen.

Gelukkig is onze familie zodanig klein dat iedereen daar gewoon in kan - ttz ik zit in de bubbel van mijn zus en haar man met mijn ouders. Er werd dan ook 2 keer een bezoekje aan mijn zus gebracht waarbij we netjes in de tuin zaten met genoeg afstand ertussen en een wandeling in de buurt eraan gekoppeld. Die bezoekjes deden echt wel deugd.

Op filmvlak deed ik gewoon voort zoals ik al 2 maanden bezig ben: er werd 1 cinemabezoekje gepland op mijn eigenste scherm omdat ineens Onward op Proximus VOD verscheen.

Deze film had de pech om een week voor de lockdown in de cinema's te verschijnen waardoor hij ver geen publiek gekregen heeft.

De nieuwe Pixarfilm is het verhaal van 2 elfenbroers die contact willen maken met hun vader die 16 jaar geleden (voor de jongste geboren werd) stierf. 't Is een doldwaas avontuur waar ik mij mee geamuseerd heb, maar de beste Pixar is het eerlijk gezegd niet.

Andere filmtoppers die ik in mei zag:
Land of mine (ofte Under sandet) werd op Canvas uitgezonden en is een Deense film over een aantal Duitse soldaten - de meeste niet ouder dan 16 of 17 - die na WOII de Deense kusten moeten vrij maken van Duitse mijnen. Een film waarbij menig traantje kan weggepinkt worden.

Incredibles 2 werd op Q2 uitgezonden en is gewoon een leuke superheldenfilm voor de hele familie. Ik heb er van genoten.

Alle films die ik in mei zag.
En ook in mei werd er gequizd. Ik deed voor de tweede keer met mijn vaste ploeg mee aan een online quiz op quizarchief.be. De Inteam(e) Quiz was iets makkelijker dan de vorige quiz daar, maar ik denk dat er wel wat gesjoemeld werd achter de schermen aangezien de winnaars gewoon 100% haalden. Beetje ongeloofwaardig, maar soit.

Wij werden 65e op 150 ploegen en haalden toch een mooie 87.50%.

Op zaterdag 30 mei werd op het youtubekanaal van Acta fabula est een Boekenquiz georganiseerd. Samen met Daphne van @laissez_lire op instagram had ze enkele rondes rond literatuur ineen gestoken.

Hier haalde ik 59/92, vooral omdat ze me bij de pinterestquotes uit YA-boeken helemaal kwijt waren...

Maar toch een leuke ervaring.

Mei is traditioneel Songfestivalmaand maar ook dit feestje ging in Rotterdam niet door. Dan maar mijn eigen feestje maken en op de verschillende zenders was er gelukkig heel wat songfestivalleuks te vinden.

Het officiële youtubekanaal van het songfestival zond op dinsdag 12 en donderdag 14 mei de clips van de liedjes die normaal gezien die avond tijdens de halve finales hadden moeten optreden uit en op dinsdag was ik volop in commentaarmodus op facebook. Zo leek het toch nog een beetje "voor echt". De versie op donderdag kon ik niet bekijken omwille van andere verplichtingen.

Op zaterdag 16 mei was er dan een vervangshow, maar die vond ik eigenlijk maar een beetje blèh. Toch nog steeds beter dan niks.

Ik had ook 2 bijeenkomsten van 2 verschillende leesgroepen:

Op zondag 10 mei werd via Discord de graphic novel Cayrels Ring besproken in de leesgroep van World End's Comics.

Deze sciencefiction anthologie speelt zich af in hetzelfde universum, met een rode draad doorheen de verhalen. Niet slecht, maar het tekenwerk was nogal uiteenlopend qua kwaliteit en daar kan ik mij dan aan gaan ergeren...

Op donderdag 14 mei (geen songfestival halve finale daardoor) bespraken we het boek De tuin van de familie Finzi-Contini via Zoom.

De bespreking van het boek kan je hier vinden.

Omdat 1 mei op een vrijdag viel, hadden we maar liefst 3 cosy reading nights om van te genieten. En om het allemaal een beetje leuk te houden, werd er door Lauren van Lauren and the books wat variatie in het leesfestijn gebracht:

Op 1 mei kregen we een heuse Cosy reading morning. Bedoeling was om te gaan lezen van 7 tot 10 uur Britse tijd, wat - gelukkig maar - betekende dat ik van 8 tot 11 uur onze tijd mocht gaan lezen. Zeven uur is toch vroeg ze...

Ik maakte er voor mezelf een brunchvoormiddag van en las vooral strips die ochtend.

Op 15 mei hadden we terug een Cosy reading night, maar dan de Bumper Edition. Hierbij werd er twee uur extra aan de leesavond toegevoegd: eentje ervoor en eentje erna waardoor ik van 18.00u tot 23.00u aan het lezen sloeg... Naast de minisalami's stond er ook nog een pizza op het programma.

Ik las de hele avond in Trouweloos van Karin Slaugther en las het boek denk ik voor 3/4 uit.

Op vrijdag 29 mei hadden we de derde Cosy reading night van de maand, deze keer een normale editie van 3 uur lang.

Ik las Flowers for Algernon uit en begon daarna aan Hamnet van Maggie O'Farrell.

Het enige wat me nu nog rest, is een kleine book haul:

Ofte: wanneer ze je bij de lokale Standaard Boekhandel een beetje té goed kennen en al weten welk boek je komt halen zonder dat je iets gezegd hebt...

In Als het bloedt werden 4 kortverhalen verzameld (waaronder eentje met Holly Gibney) en het lezen zal gebeuren in augustus, want dan is het Stephen King Reading Month.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten