maandag 2 december 2019

November favorites


November kan je wel mijn favoriete maand noemen omdat - jawel - ik dan jarig ben.

Maar niet alleen daarom: ook het feit dat de dagen korter worden (geen zonlicht meer, yeay!) en het weer de guurdere kant op gaat (ook dat juich ik toe!) en het daarom "sociaal toegestaan" is om lekker thuis te genieten van alle geneugten waar je niemand anders bij nodig hebt, staan hoog op mijn favorietenlijst.

En toch kom ik mijn kot nog uit:

Ik ging 1 keer naar de cinema, maar het was dan ook voor een topper!

Op 20 november kwam Frozen II bij ons in de zalen en de 21e zat ik met het zusje ('t was mijn verjaardagscadeau van haar kant) in een cosy seat in Kinepolis.

De allereerste Frozen film dateert al van 2013 en naar het onvermijdelijke vervolg werd al lang uitgekeken door ondergetekende.

Waar Frozen vooral het verhaal van Anna was, wordt Frozen II het verhaal van Elsa, die op zoek gaat naar waar haar ijskrachten nu eigenlijk vandaan komen. Met natuurlijk ook nog wat hilarische intermezzo's van Olaf (die ik hier minder irritant vond dan in de eerste film).

Het gevoel van de film is wel helemaal anders: hij baadt in herfsttinten en de sneeuw en het ijs zijn slechts bijgedachten. Maar is dit daarom slechter? Helemaal niet, ik zat helemaal in de film en zal waarschijnlijk op bepaalde momenten met een idiote grijns op mijn gezicht in de cinema gezeten hebben...

Disney zelf promoot het liedje Into the unknown (het zit ook in de aftiteling gezongen door Panic! at the Disco) als het nieuwe Let it go, maar zelf werd ik meer getroffen door Show yourself, het lied waarbij Elsa eindelijk achter haar roots komt.

Genoten? Jawel. Maar een tweede kijkbeurt zal voor op dvd (of wanneer ze hier eindelijk Disney+ lanceren) zijn.

Tijdens de herfstvakantie zond Zes maar liefst 5 Halloweenfilms uit en ik nam ze allemaal op wegens nog nooit gezien.

De eerste twee werden op 1 november bekeken, omdat ik laat op 31 oktober aan de eerste begonnen was en in slaap viel na een tijdje - en niet omdat de film zo saai was. Verder kijken de dag er na dus.

Ik gooide er meteen het tweede deel tegen aan omdat ik toch tijd had. Wat op zich goed uitkwam want ik wist niet dat het een direct vervolg op de eerste film was. Het was dus alsof ik 1 lange film uitkeek. En ik vond de tweede ook nét iets beter dan de eerste (ziekenhuishorror, het is een genre op zich).

De derde film werd op 24 november bekeken, omdat er toch niets op tv was en ik mijn decoder wat moest beginnen opschonen.

Heerlijke poster, toch?
"Season of the witch" is een buitenbeentje in het Halloweengenre omdat Michael Meyers nergens te bekennen is. Blijkbaar was het plan om er een anthologie reeks van te maken, met telkens een ander soort onheil per film. Maar na deze stapten ze terug over op Michael Meyers.

Dit was een leuke eightieshorrorfilm, met een simpel verhaaltje dat niet veel uitleg geeft over het hoe of wat en met nergens een heks te bespeuren. Maar toch: leuk.

Op 1 november werd de Autumn cosy reading night georganiseerd en ik deed weer enthousiast mee:

Ik las die avond de laatste helft van Als katten van de wereld verdwijnen uit en begon aan Ik die nooit mannen heb gekend. Een meer dan geslaagde leesavond dus!

Er werd ook 2 keer gequizd:

We deden voor de 2de keer mee aan "De Qeiz", een quiz georganiseerd door de Eierboeren van Kruisem. Vorig jaar eindigden we nog als eerste, deze keer moesten we ons tevreden stellen met een vierde plaats (wat niet slecht is he!). Vooral de lokale vragenronde heeft ons genekt, we haalden daar nog 2/10, wat een wonder mag heten. En de quiz duurde te lang, het was al half één toen we nog maar buiten stonden en dan moesten we nog naar huis (half twee in bed met andere woorden).

Bij deze quiz, georganiseerd door een Aalsterse carnavalploeg, behaalden we de 10de plaats. Ook niet slecht omdat mijn persoonlijke doel was om voor die ene ploeg te eindigen waarmee ik een paar jaar geleden meedeed aan deze quiz en die foefelaars en spiekers eerste klas bleken te zijn (als het niet kan met wat je in het kopje hebt zitten, doe dan niet mee he). En dat doel werd gehaald. Blij dus.

Om af te sluiten nog een book haul en ik vind van mezelf dat ik redelijk braaf geweest ben:

Over deze twee boeken heb ik al genoeg gezegd de afgelopen maand, maar ik moest ze gewoon in mijn boekenkast staan hebben.

Naast mijn "gewone" leesgroep heb ik mij - om eens te zien wat het juist is - aangesloten bij de comicleesgroep van World's end comics in Gent. Pass me by is wat we moeten gelezen hebben tegen 22 december.

Het achtste leven (voor Brilka) is een boek dat ik eerst niet wou lezen wegens de omvang (1200 pagina's!!), maar omdat het zowat overal wordt bejubeld, heb ik het toch maar aangeschaft. Het ook effectief gaan lezen zal voor wie weet wanneer zijn...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten