woensdag 7 september 2016

Illuminae - Amie Kaufman & Jay Kristoff


Rock the Boat, 2015
599 p.
Niet vertaald

Een Engelstalig boek van 599 pagina's over een overval op een clandestiene ruimtekolonie en een gekke AI die denkt dat "beschermen" vernietigen betekent. Klinkt goed?

Jazeker, maar je moet er ook de tienerromance bijnemen tussen Kady en Ezra die op twee verschillende ruimteschepen zitten en niet tot bij elkaar kunnen komen.

Illuminae is een boek zoals er niet veel zijn: het hele verhaal wordt verteld aan de hand van rapporten, e-mails, schema's en transcripten van gesprekken en videomateriaal. Voor sommige mensen misschien een beetje raar om op die manier een verhaal te lezen, maar ik was meteen mee. En nadat ik 200 pagina's ver zat - ok, dat is veel expositie vooraleer je aan the good stuff komt - kon ik bijna niet stoppen met lezen, de laatste 400 pagina's werden dan ook op een dag of 3 uitgelezen.

Het verhaal:

Kerenza, de ruimtekolonie waar Kady en Ezra (allebei 17 going on 18) opgroeien en naar school gaan, wordt op een dag aangevallen. "Een dag"? Nee, de dag waarop Kady het uitmaakt met Ezra en hem nooit meer wil zien.

Ze weten echter allebei van hun ruimterots te ontsnappen, maar ze belanden elk op een ander schip. Ezra zit op de ruimtecruiser Alexander en wordt al gauw ingelijfd in het leger en Kady zit op het wetenschappelijke ruimteschip Hypatia waar ze zich veel dommer voordoet dan ze is om te vermijden dat zij ook wordt ingelijfd, want Kady is een computergenie.

De kleine vloot die aan de aanval ontsnapt is, bestaat ook nog uit een derde schip, de Copernicus, maar die wordt op een bepaald moment volledig vernietigd door AIDAN, de artificiële intelligentie die de Alexander bestuurt.

Grote paniek en een doofpotoperatie volgen waardoor AIDAN offline wordt gehaald. Het blijkt later dat hij wel een goeie reden had om de Copernicus te vernietigen: de hele bemanning was namelijk blootgesteld aan een virus (biologische oorlogsvoering he) en ze zijn veranderd in moordende monsters. Een aantal van hen die de aanval op de Copernicus overleefd hebben, zitten nu in een hangaar op de Alexander.

En er is ook nog een oorlogsschip onderweg om de kleine vloot te onderscheppen, want niemand mag eigenlijk te weten komen dat Kerenza werd aangevallen.

Klinkt misschien allemaal nogal te veel sciencefiction voor sommige mensen, maar voor mij is dit waar ik voor leef in tv, film en boeken. Ik kon er dus niet genoeg van krijgen.

En wat betreft die tienerromance, dat viel allemaal nogal mee. Er worden na een tijdje mailtjes en chatgesprekken over en weer gevoerd tussen Kady en Ezra, maar ergeren deed ik mij daar niet aan. 't Is denk ik wat je uit het boek wilt halen, ik lees dikwijls over zo'n slijmerige bedoeningen heen.

Waar ik wél helemaal in mee was, was de overduidelijke verheerlijking van het vrouwelijke element: niet Ezra, maar Kady is de bolleboos die oplossingen zoekt ; de commandanten van de schepen en de hooggeplaatste officieren zijn meestal vrouwen ; wetenschappers, zoals Kady's moeder, zijn vrouwen enzovoort... Niet dat Ezra zo'n dom element is, maar het viel mij toch op dat wie de touwtjes in handen had, meestal van het vrouwelijke geslacht was.

Dit gezegd zijnde: Kady is voor mij een echte heldin, die het boek competent op haar frêle schouders draagt en ik kan het alleen al daardoor absoluut aanraden aan mensen die zich niet laten afschrikken door de vorm waarin het boek is opgesteld en de sciencefictionsetting.

3.5/5 sterren - omdat het geen levensbepalend boek is, maar gewoon leuk om te lezen.


1 opmerking:

  1. Ik heb ook echt heel erg genoten van Illuminae! Ik kan niet wachten tot het vervolg verschijnt :D

    BeantwoordenVerwijderen