woensdag 18 november 2015

Weekend watching 7


Dingen meenemen uit de bibliotheek. Die dan tot de maximum tijd van 9 weken in de kast laten liggen en dan op de allerlaatste paar dagen als een zot beginnen kijken en lezen want het moet terug binnen of is gereserveerd voor iemand anders. Story of my life...

Afgelopen weekend was niet anders, er moesten een paar dvd's aan recordtempo bekeken worden want ze moesten terug.

Op vrijdagavond werd het geen dvd want op Vier zenden ze de komende 6 weken ter ere van de release van de zevende film op 16 december alle Star Wars films uit. Ze doen dat in numerieke volgorde, beginnend dus met nummer 1, die eigenlijk de vierde film is en die samen met nummers 2 en 3 bepaalde WTF?-momenten uit de andere drie films verprutsen. Maar het is een mooi initiatief, eentje waar ik zelf ook al op was gekomen, aangezien ik de 6 films (meermaals) in mijn bezit heb.

Inderdaad, meermaals... Ik kan enkel de VHS van The phantom menace niet meer vinden, geen groot verlies geef ik toe.
Star Wars episode I: the phantom menace dus.

Voor de ware Star Warsfan (ikke! ikke!) was dit de langverwachte "eerste" film die eindelijk na 16 jaar op ons werd losgelaten. En wat een teleurstelling... Ik spreek nog niet eens over de verschrikking die Jar Jar Binks was - irritatie boven alles - maar wat vooral ook opvalt is dat de kleine Anakin Skywalker (100% zeker gecast om zijn "schattigheid") de kikker met flaporen met bravoure overtreft...
Er is echt niets aan deze film dat je leuk kan vinden, buiten de soundtrack die teruggrijpt naar bekende riedeltjes uit de originele films en de herkenningspunten hier en daar. Het is vooral een langgerekt indommelding en het bekijken niet waard...

Nu vrijdag begint The Voice Kids op VTM, de volgende episodes op Vier zal ik dan ook aan mij laten voorbijgaan aangezien ik ze op dvd heb en wel op een ander moment zal bekijken voor ik nummer 7 in de zalen zie.

Zaterdag keek ik eerst naar Home, omdat die gereserveerd was voor iemand anders in de bib.

Deze animatiefilm over de onhandige alien Oh die op aarde belandt, is eigenlijk vooral een vehikel voor Jim Parsons, onder tv-kijkers gemeenzaam bekend als Sheldon Cooper uit The big bang theory.
Wanneer je de Nederlandse versie bekijkt, heb je daar natuurlijk geen last van, maar zijn stemgeluid is zó herkenbaar dat het eigenlijk storend wordt. Oh is daarnaast al een even onuitstaanbaar wezen als Sheldon (versta mij niet verkeerd, ik hou wel van het personage) en het wrong toch wat bij mij... Positief was de voorstelling van de kat Pig, eindelijk een normale kat in een film en geen booswicht, echt wel een hoogtepunt.

Daarna keek ik naar de eerste helft van Relatos salvajes (Wild tales), een Argentijnse film die dit jaar genomineerd werd voor de Oscar voor beste buitenlandse film. Die ging echter naar Ida, een strontvervelende Poolse zwartwitfilm over een meisje dat non wil worden maar ontdekt dat ze eigenlijk joodse roots heeft. Hou u er ver van...

Relatos salvajes is een verzameling van 6 kortfilms over mensen die op een bepaald moment helemaal doorslaan. Dit kan grappig zijn (het roadrage fragment vond ik hilarisch), tragisch en soms heel herkenbaar. Een aanrader.
De tweede helft bekeek ik op zondag omdat ik op zaterdag nog een film op tv wou bekijken.

Die film werd The odd life of Timothy Green op Vijf.

Een koppel dat geen kinderen kan krijgen, vindt op een dag een jongetje in hun huis dat blijkbaar in hun tuin gegroeid is. Timothy is hun droomkind, hij heeft alle eigenschappen die ze zich wensten, maar er groeien ook blaadjes op zijn benen waardoor hij iets magisch lijkt te hebben.

Dit was echt een film voor mensen die niet gewoon zijn van film te kijken en graag wat feelgood op tv zien met op het einde dikke tranen van emotie. Ik ben niet zo iemand en vond dit dan ook verspilling van mijn tijd. Misschien wel te verteren als je er met je kinderen naar kan kijken, maar aangezien ik dat niet in huis heb was het niet meer of minder dan 2 uur onnozel acteren van de kant van Jennifer Garner en Joel Edgerton. Het ventje dat gestalte gaf aan Timothy was dan weer één van de minder irritante kindacteurtjes. Toch nog een pluspuntje.

Kijktips voor de komende week:

Donderdag 19/11:
Riddick (2BE 21.10u) - derde film over Riddick, Pitch Black blijft echt de beste

Vrijdag 20/11:
Star Wars episode II: Attack of the clones (Vier 20.30u) - al is het alleen maar omdat je je moet voorbereiden op de nieuwe film, vanaf episode IV begint the good stuff
The interpreter (Vitaya 20.35u) - Nicole Kidman en Sean Penn in een VN-thriller
City of angels (Vijf 22.25u) - schaamteloze Amerikaanse remake van Der Himmer über Berlin, maar het is toch hyperromantisch en Meg Ryan zag er nog normaal uit
American pie (2Be 22.30u) - jeugdsentiment voor mij, het blijft grappig

Adele geeft eindelijk nog eens een tv-optreden en dat kan je om 21.30u op BBC1 bekijken.

Zaterdag 21/11:
Puss in boots (Vier 18.40u) - hilarische animatiefilm over de gelaarsde kat uit de Shrekfilms, briljant van stem voorzien door Antonio Banderas (niet duidelijk of het hier over de Engelse versie gaat)
The hunger games: catching fire (VTM 20.25u) - tweede film in de reeks en een must aangezien de laatste film nu in de zalen loopt
My best friend's wedding (Vijf 20.35u) - nineties nostalgie met Julia Roberts, leuke film
The help (BBC2 22.45u) - voor wie geen ondertiteling nodig heeft: een prachtige film over zwarte huishoudhulpen in het Amerika van de jaren '60, nog prachtiger boek trouwens
Love and sex (Vitaya 22.55u) - romantische komedie met Famke Janssen, best genietbaar
Blancanieves (Canvas 23.00u) - stomme zwart/wit navertelling van Sneeuwwitje. Voor de durvers, maar die krijgen wel iets moois te zien
Lore (NPO2 23.30u) - won bakken prijzen, maar deze tocht van 3 kinderen los door Duitsland net na WOII kon mij totaal niet bekoren, kijken op eigen risico
Elizabeth: the golden age (VTM 00.20u) - nogmaals Cate Blanchett als Queen Elizabeth I, nu tijdens haar glorieperiode. Prachtige kostuumfilm!

Zondag 22/11:
Van Helsing (2BE 21.05u) - moderne (en soms hilarische) bewerking van het Dracula-verhaal, vooral kijken voor Hugh Jackman en Kate Beckinsale


Geen opmerkingen:

Een reactie posten